• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • Telemarkgrrl

Tinga, nää inte än men jag hoppas att dom visar när jag går på ultraljudet senare i veckan!

Lappis, fast det finns något tak för ivf-medicinen va, annars kan det ju verkligen bli hur dyrt som helst?! Börjar du med sprutor? Slipper du den där nässprejen man har hört talas om?

• Lapinette

Telis - taket är nog vid 1 800 men jag betalade 1 600. Fattade inte mycket av vad den gamla damen på Apoteket sa. Jag börjar med nässpray imorgon. Sorry, ser att jag skrev fel. Sprutor blir det inte förrän om 3 veckor och av vad jag kan förstå så längtar man efter dem (om jag nu kommer på dåligt under nedregleringen). Min ser ut som en penna, hur ser din ut?

• Tinga

Det finns ju väldigt smidiga insulinsprutor för diabetiker numera, så man kan ju hoppas att andra som måste ge sig själva sprutor kan använda samma typ. Telis och Lappis; var ska sprutorna sättas? I magen, låren, rumpan,...? Om det är i rumpan lär det ju kräva mer eller mindre gymnastiska övningar om man ska lyckas med det på egen hand!

• Telemarkgrrl

Lappis, I see! Men vi håller tummarna för att du inte känner av det alls, det är det ju inte alla som gör! Jo, min ser nog också ut som en penna ungefär. Jag kollade in den där videon på Youtube och det ser ju inte så farligt ut. Det går säkert bra, det är nog bara första gången som är lite läskig. Iofs ska jag ju bara ta en spruta men ändå.

• BrudSommar2006

Telis, för mig är det lika illa, tur att jag har gjort mitt för ett tag framöver, jag får som influensasymptom under ÄL, första månaden utan piller innan jag började med ÄL-tester trodde jag faktiskt att jag var sjuk och missade därför ÄL. Sedan insåg jag att det är så det är varje månad och inte har man lust att ha sex då, usch. Fast man blev ju tvungen, trist är det håller jag i alla fall med om.

Liten, jag ska fundera lite på om jag har något att tillägga till Ciccis lista men jag kan ju skicka ett mail senare i så fall.

I kväll ska jag faktiskt sova över hos mina föräldrar eftersom maken ska ut och äta med jobbet och kommer hem sent. Då är det lättare för mig att få hjälp med bebisen av mina föräldrar så att jag får duscha osv eftersom maken ändå kommer hem efter läggdags.

• Lapinette

Telis - min kollega som har gjort 4 IVF säger att det inte alls är farligt och hon är i normala fall rädd för sprutor. Nässpray är ju inga problem att ta, problemet blir att komma ihåg att jag ska ta den samma tid morgon och kväll. Måste även ha med mig den in i planet när jag flyger på fredag då den måste förvaras i rumstemperatur.

• gosnosen

hej

tycker att det finns mer sunda tankar här än på FL och väljer därför att ställa min fråga här istället...

vi har försökt bli gravida sedan juli 2006 och är nu i princip färdigutredda och inget direkt fel har hittats. mitt s.k. FSH-värde var lite för högt och nu ska dem mäta progesteronvärdet på dag 21 för att se att jag verkligen har ägglossning. har fått utslag på ägglossningstest vid flera tillfällen och var och gjorde VUL i går och då såg läkaren att det var stora och fina äggblåsor på G.

det min fråga rör är pergotime. läkaren vill nu, om det inte tar denna gången, att jag nästa cykel ska äta pergotime även om allt tyder på att jag har egen ägglossning. jag har förstått det som att pergotime ges till dem som själva inte har regelbunden ägglossning. har någon av er fått detta förslag från sin läkare? orsaken till att jag undrar är att det verkar vara en hel del mer eller mindre trevliga biverkningar med detta läkemedel. om någon har ätit det, hur har ni mått? jag har fått ett recept på en enkelkur...

tack för ev. svar!

• Liten med Mindre

Lycka till med sprutandet Lappis! Spännande att det är på g nu.

BS, du får gärna mejla om du kommer på något ni tyckte var ovärderligt att ha hemma från första början. Och ha det så skönt hos föräldrarna ikväll. Hoppas att du får en lugn natt.

• Tinga

Hej Gosnosen!

Än har jag ingen erfarenhet av Pergotime, men om det inte tar den här cykeln ska jag prova det i nästa.

Sweetstreet, som brukar skriva här i tråden, har ätit en medicin med samma verksamma ämne som finns i Pergotime, och hon har känt sig lite låg och deppig när hon medicinerat.

Något mer känner jag inte till. Vad är det för biverkningar du fått information om?

• gosnosen

Tinga

Dessa biverkningar kan man läsa om på Fass:

BIVERKNINGAR
    Vanligast: Blodvallningar, huvudvärk, yrsel, illamående, kräkningar, buksmärtor, förstoring av äggstockarna, blåsbildning på äggstockarna, ömmande bröst, nervositet, sömnlöshet, synstörningar.

Mindre vanliga/sällsynta: Viktökning, trötthet, onormal underlivsblödning, nässelfeber, allergiska hudutslag, övergående håravfall, depression, humörsvängningar. Ökad risk för blodpropp. Lättare kramptillstånd.

Enstaka fall av leverpåverkan med eller utan kliniska symptom har rapporterats. Överstimulerade äggstockar och/eller tidigare leversjukdom kan öka risken för att utveckla försämrad leverfunktion.

min läkare sa dock att alla patienter som han hade gett Pergotime hade fullföljt kuren...

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!