• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • Moppy1

Hello girlies!
    Har också haft en mysigt helg -som dock gått aaalldeles för fort. Trist att jobba igen, men, men det är bara 3 v kvar minsann. Yippie!!

Tinga - säger som Liten. Mina aladåber kommer ofta innan ÄL. Tror detta är ganska standard, så fortsätt håll utkik efter ÄL med CB test! Tempen visar väl bara utslag efter ÄL, som jag förstått det, så det kanske inte alltid är bästa sättet att hålla koll? CB är dyrt men tillförlitligt!

Frejis - såg att du undrade om progesteron. Jag tror man mäter halten direkt efter ÄL för att se om man lider brist på det. Dock verkar de där testerna vara godtyckliga, kommer ihåg att min gyn sa att det varierar så mellan kvinnor så det är svårt att se om man har någon brist eller ej. Jag tog aldrig något test utan efter mitt tidiga MA + 1 misstänkt tidigt MF i samband m mensen, så började jag med progesteron direkt efter ÄL och sedan fram till v 12 ca (tror tom jag tog det lite längre för att vara på säkra sidan). Ska tydligen inte göra ngn skada, även om man har normala nivåer.

Junilejon - OM det nu är så att de var MF du hade, tänk på att ÄL ofta brukar bli någon vecka försenad efter det, eftersom det tar lite tid för kroppen att ställa om sig. Bara så du inte missar den...

Liten - jag är också flåsig och ibland känns det som om jag inte får tillräckligt med luft. Tror inte det finns så mkt att göra åt det, det blir så mot slutet för att lungorna pressas ihop. Dee är bara att flåsa på !

Piggan - härligt m Skåne helg, I love Skåne. Louisiana är en favvis för mig också, särskilt uteserveringen. Mysigt!

• Storasystern

Morrn i tråden!

Alla verkar ha haft det ganska bra i helgen! Skönt!

Jag ägnade lördagen åt att organisera/rensa hemma, något jag faktiskt uppskattar. Gillar när det är ordning i skåp och lådor (men avskyr att städa...) Så var jag på IKEA och slogs med folket om en spjälsäng. Tydligen är de slut överallt och när leveransen väl kommer är den försvinnande liten, så när jag pratade med dem i torsdags fick ajg rådet att vara där tidigt på lördagen för att få en innan de tog slut helt.... Och det gick ju tydligen!

Igår firade vi bröllopsdag, vår första! Lite häftigt var det allt!
    Tack alla som bidrog med restaurangtips! Jag fegade och bokade till slut bord på Döden i grytan, och det var förståss gott som vanligt! mums!

Tinga, jag brukar också ha aladåb före ÄL, så testa du en dag till eller två för säkerhets skull...

Telis - vilken häftig bild!!! Jag gillar hösten!

• Liten med Mindre

Storassystern - grattis till inköpet. IKEA-lördag är ju inte helt fantastiskt, framför allt inte om du är ute efter en vara alla andra vill ha med.

Vi var rätt tidigt till Barnens Hus i Nacka för att kolla lite på vagn innan vi kikade på den begagnade. Ingen trevlig upplevelse. Personalen var verkligen inte bra på att sälja - fick dra ur killen den information han ev satt på. Då var det skönt att beslutet var lätt när vi väl såg den gamla vagnen. Riktigt fin och tillräckligt lätthanterlig som det känns nu. Utöver bra pris då. Nu får säljarna inte ångra sig till november/december när vi ska ta över vagnen.

• Tinga

Tack för feedback om aladåber! Om inte tempen stigit med flera tiondelar imorgon ska jag fortsätta testa med CB ett par dagar till, så får jag se om det blir utslag eller ej. Blir det utslag får maken vackert köra hem någon kväll under kursen!

• FruCicci

Hejsan tjejer!

junior har gjort sin första vändning helt själv nu på morgonen! Det var hur skoj som helst att se honom och han var så glad när han klarat det, han ara tjöt av lycka. Underbart att få uppleva något sådant!

Liten, är man flåsig så har man ju högt blodtryck, det är väldigt vanligt i samband med graviditet, särskillt på slutet som Moppy skriver.

Mina aladåber kom ca 2-3 dagar innan jag fick utslag på stickan. Den gången jag blev gravid uppenbarade sig aladåberna på tisdag och onsdagen, sen hade jag utslag på CB ÄL stickan på fredagmorgonen och hade sex på natten mellan fredag och lördag, alltså ca 12h efter utslag...
    Jag åt ju även Rosenrot c Bisolvon samt vitaminer etc... gravid blev jag! Så nu vet du Tinga och alla andra....

Denna veckan lär jag väl märka om jag hra blivit gravid igen Men ärligt talat så tror jag inte att vi lyckades. Kommer dock inte skydda mig i fortsättningen på något vis, utan det blir ett syskon till Junior när det blir, det kan ta 1 månad eller 1 år, vi får se

Victory, herregud vilken hejdundrande menscykel du har, den är ju mega lång! Hoppas du får hjälp nu och kan reda ut det hela.

Brudsommar: Fy fabian vilken otur du har med det mesta, och så din födelsedag och allt... GRATTIS i efterskott!!!!
    Men en sak är säker, att det brukar iaf bli bättre o lättare med tiden.
    Kul att Iris gillade gröten! jag testade pytte pytte lite banan i går och det var många rynkor i ansiktet på Victor, det var inte hans favorit alls, men jag vet att han kommer gilla det så småningom.
    Han har börjat med illtjut och verkligen konstiga läten, jag sitter här och skrattar när jag skriver, det är en liten kille nu, inte ett spädbarn i den bemärkelsen. Vilket återigen påminner mig om hur fort det går, så ni som ska ha NJUT av den första tiden så mycket det går, den är över i ett nafs!

Nu måste jag kolla upp dagis i närheten på nätet, du hade ju redan ställt Iris i kö BS, så jag får lägga på ett kol, nu är ju dop och annat klart, så då får man ta i tu med andra projekt!

Lappis, vad har du för mailadress? jag har lite frågor till dig...
    Kram så länge!

• Storasystern

Liten, nej det var ingen höjdare att gå på IKEA en lördag... Men skönt att få det gjort!
    Skönt att barnvagnen ser bra ut!!! Vi var på babyland och tittade först och fick inte heller någon vidare service. Konstigt, man tycker att de borde vara mer måna om kunderna när de ska sälja saker för flera tusen kronor...

• Liten med Mindre

Cicci o Moppy - det är inte flåsig jag är - men jag hör att det kommer tunga suckar oftare än vanligt. Mest är det den krypande svagheten som är obehaglig. Samma symptom som kommer om jag ligger på rygg som sagt, men de senaste dagarna känns det även när jag sitter/står. Hade tryck 90/60 för 3 veckor sen, så det har nog inte blivt ruskigt mycket högre sen dess.

Fick förresten just erbjudande om en till BabyBjörn sele. Vår receptionist hade en över. Men eftersom vi redan har en så:

Vill någon köpa en begagnad mörkblå BabyBjörn bärsele? 250 kr. Säg till mig i så fall. Har inte sett den själv, men den har burit 2-3 barn tror jag.

• Moppy1

Liten - jag har också lågt blodtryck, kommer inte ihåg vad det var, men bM mäter varje ggr och säger att det är lågt men att det är bra. Vet inte om det påverkar flåsigheten eller mattheten. Vet dock att om man har lågt blodtryck och är gravid kan vissa bli yra när de ställer sig upp eller tom nästan svimma (hade en kompis som hade detta problem i slutet av grav). kanske är det en släng av det du har fått?

• Moppy1

Förresten så längtar jag så jag håller på att DÖ efter att få dricka rödvin igen!! 6 v kvar, räknar verkligen dagarna.

Cicci - tänk om du skulle bli gravid snart igen, skulle du verkligen orka med hela processen så snart inpå? Som det känns nu längtar jag sjukt mycket att få tillbaka min kropp för mig själv och få leva lite normalt igen (nåja normalt blir det väl inte direkt med tanke på amning etc men jag får ialla fall tillbaka lite av min gamla kropp och slipper tänka på Pyrets bästa hela tiden)....

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!