• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • Telemarkgrrl

Fast jag förstår fortfarande inte, det står ju i den där artikeln på Vårdguiden att "Slemhinnan i livmodern blir också tunnare så att ett befruktat ägg får svårare att fästa och utvecklas." Så varför får då en del progesteron för att minska risken för missfall? Kanske dom som har en för tjock slemhinna från början som man vill få normaltunn då eller?

• Telemarkgrrl

Hej på er förresten!

Jag har varit och ätit bruch och är nu så mätt att jag håller på att gå åt. Och det trots att dom inte hade några våfflor.

• Tinga

Victory - vad skönt att mensen till slut dök upp! Vet du om du haft ÄL eller inte?

Telis & Clownis - måste erkänna (även om det bär emot ) att jag inte heller fattar progesteronets betydelse i olika sammanhang.

August - grym svärmor du har!

Jaha, vad finns att berätta från min egen lilla värld? Förmodligen har jag haft ÄL i helgen. Anledningen till att jag skriver förmodligen är att jag inte testat med stickor, för enligt mina beräkningar skulle ÄLen tidigast infalla på torsdag, och då hade jag tänkt mig att börja testa med stickor imorgon. Dock kör jag ju parallellt med tempmätning, och nu har jag haft stigande temp tre dagar i rad, så jag misstänker att det betyder att ÄL infallit. Är tempen fortsatt förhöjd imorgon tänker jag inte ens testa med stickor den här cykeln, utan förmodar att ÄL har passerat. Är tempen däremot låg igen (den har ju "konstrat" förut) testar jag med CB ÄL-test.

Egentligen passar det bra om ÄL redan varit, för vi har av pur lust kommit till skott flera gånger de senaste dagarna, och maken är på kurs nästa vecka, på internat ca 1 h bilväg hemifrån, så det blir lite besvärligt för honom om han ska köra hem för att fullföja sitt "vill-bli-pappa-ansvar".

• Tinga

Jag skrev ju i början av veckan om den konstiga rekryteringsprocessen i samband med en tjänst jag sökt internt. I torsdags eftermiddag ringde den tillsättande chefen upp mig. Han hade ju fått reda på att jag pratat med personalaren som var inblandad i rekryteringen, så han visste ju om att jag redan visste att tjänsten var tillsatt, och han tyckte att det var OK att det gick en vecka från att tjänsten blivit tillsatt tills att andra sökande fått besked. Själv tycker jag att är det klart kan man ju meddela resten meddetsamma, men jag vet inte vad det finns för regler kring det (om det ens finns några).

Eftersom tjejen som fick tjänsten är en kompis till mig känner jag ju väl till hennes CV och vad hon jobbat med tidigare, och kunde jämföra det med mitt, och den naturliga följdfrågan till chefen blev ju varför de inte ens velat intervjua mig. Det kunde han inte svara ordentligt på! Han trasslade in sig i en massa förklaringar om att man måste se till att behålla duktiga personer inom divisionen, men om någon frågar mig tycker jag att det viktiga måste vara att behålla duktiga personer inom företaget! Annars blir det ju riktig sub-optimering!

Det jag läste mellan raderna var att de redan när annonsen gick ut hade bestämt sig för vem som skulle få tjänsten, och jag tycker att det är riktigt irriterande att de ens gick ut med den offentligt. När jag ifrågasatte det fick jag till svar att de har ett avtal med facket om att utlysa alla tjänster. Snacka om spel för gallerierna, när det verkar som att de knappt ens läste min ansökan! Åtminstone kunde han ju varit ärlig och berättat att de redan hade en tilltänkt kandidat när jag ringde och frågade om tjänsten, men då var han hur positiv som helst till mig och sade att han såg fram emot min ansökan.

Så som den här chefen verkar sköta rekryteringsprocesser börjar jag ju undra hur han är som chef i allmänhet, och frågan är om jag inte ska vara tacksam för att han inte ville ha mig!

Det som ytterligare komplicerade allting var ju att det var en kompis till mig som fick tjänsten. Det har jag inte problem med, men det som var jobbigt var att jag berättat för henne att jag sökt, hur gärna jag ville ha tjänsten och varför jag tyckte att jag passade bra, medan hon inte ens berättade att hon sökt den. I fredags morse sökte jag upp henne för att berätta hur besviken jag var, och att jag kände mig riktigt utlämnad som varit ärlig mot henne men inte fått samma ärlighet tillbaka. Hon blev uppriktigt förtvivlad över att hon inte berättat när hon märkte hur besviken jag var, och bad om ursäkt med uppriktig ånger flera gånger, men hon förklarade också varför hon inte sagt något till mig om att hon sökt. Det är en lång historia, men jag köpte iallafall den, och det känns OK. Det tar kanske ett tag innan vi är tillbaka på samma nivå som tidigare i vår relation, men jag känner absolut att jag kan lita på henne. Hon var också väldigt tacksam för att jag tagit upp problemet med henne, och inte bara tigit och dragit mig undan utan någon förklaring. Det känns bra för mig också, och nu kan jag lägga det hela bakom mig. För tillfället känns det dessutom OK på tjänsten jag har, och det underlättar ju tillvaron.

Jag har funderat på att byta företag också, men i o m att vi försöker bli gravida känns det inte som någon lysande idé.

Så där ja; det var dagens egoinlägg från Tinga!

• Tinga

Idag har det varit riktigt härligt väder här i Skåne, så maken och jag har varit ute på en lång skön skogspromenad. När det är dagar med solsken och hög och klar luft har jag absolut inga problem med hösten! Synd att de dagarna oftast är alltför få bara. Dessutom gillar jag inte att det blir mörkt så tidigt, för på arbetsdagar har man ju ingen möjlighet att njuta av vädret ändå, eftersom det är mörkt nästan redan när man kommer hem från jobbet. På sommaren är ju kvällarna härliga att njuta av, även om man jobbat på dagen.

• viktualia

Tinga - strongt av dig att verkligen ta tag i din besvikelse både gentemot chefen och gentemot kompisen! heja heja!

• junilejon

Tack alla tjejer för allt stöd/råd och tips....det känns lite bättre nu!!
    Jag vet fortfarande inte vad jag ska tro och egentligen var det nog ett tidigt missfall,men jag väljer att tro att mensen bara var sen så att jag slipper vara deppig!!!
    Eller deppig och deppig är jag väl inte direkt,men det känns lättare att tro på det än ett MF.
    Så just nu är allt bara bra och vi ska försöka igen nästa vecak då jag ha ÄL igen....
    Men tusen tusen tack för alla tankar,tips och råd tjejer....vad skulle jag göra utan dig?!?

• Victory

Tinga: Jag fick inget utslag på Äl-testet så jag antar att den aldrig blev av. Det kan ju vara en förklaring till att cykeln blev extra lång ocskå. Men nu ser jag bara framåt! Två-tre veckors väntan på ÄL känns ju som rena barnleken i jämförelse med senaste tidens evighetslånga väntan på ingenting!

Skönt att du tog upp det där om jobbet med din kompis. Jag tror det är viktigt för att kunna gå vidare.

• Telemarkgrrl

Tinga, jag tycker verkligen att du skötte hela den där affären jättesnyggt! Och jag tror att du har rätt i att du ändå inte skulle gilla att jobba för en chef som inte är ärligare än så. Skönt att du inte vantrivs på ditt nuvarande jobb iallafall!

• Telemarkgrrl

Förresten, jag pratade med en kompis häromdagen som berättade att hon hade pratat med någon sjuksköterska om att dom hade försökt få barn under en tid utan att det hade hänt något. Sjuksköterskan hade sagt att dom skulle ha sex 4 gånger i veckan i ett halvår och att min kompis skulle höra av sig om det inte hade funkat på den tiden. Fyra gånger i veckan i ett halvår! Herregud, varken jag eller min man skulle överleva.

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!