• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • Victory

Jag har fått mens! HURRA!!!

Det är inte ofta jag blivit glad över det men efter 51 dagars väntan var det en enorm lättnad. Nu är vi back in business igen! Hoppas, hoppas, hoppas att jag får ÄL i denna cykeln. Nu finns det ju chans igen men ärligt talat känns det lååååångt borta att jag skulle kunna bli gravid. Det är nog bara att vänta på utredningen.

Igår var vi på stor 30-årsfest för en av mina närmaste vänner. Det var trevligt men i stort sett alla har ju barn så det var svårt att undvika barnpratet. Dessutom såg jag att en av mina kompisar är gravid igen! Det kändes lite tungt, jag förmådde mig inte ens att gratulera. Lite konstigt att hon inte ringt och berättat det, hon var i v. 19 nu. Men vi har inte så mycket kontakt och kanske anar hon att vi försöker så att hon ville "skona" mig. Nåja, jag höll humöret uppe och var jättetrevlig i övrigt. Men när vi kom hem kom tårarna.

Jag kan ju också berätta att jag köpt Apiforce och har börjat äta det idag! Hoppas att det hjälper mot mina långa cykler!

Ja, det var veckans ego-inlägg från mig! Tyvärr kan jag inte kommentera så mycket för jag har inte läst ikapp mer än sista sidan. Kusligt med din svärmors dröm, August! Och tråkigt med BOM:en/MF:et junilejon!

• Clownis

Hm, blir alldeles fundersam. Vad gör progesteronet egentligen? Jag vet att det förjockar slemhinnorna men blev alldeles förvirrad när jag igår läste i en bok att minipiller endast består av progesteron. Hur kan man ta samma typ av hormon för att ägget ska fästa, minska risken för tidigt MF som man tar för att INTE bli gravid???????? Snälla ni pålästa, smarta trådkompisar, hjälp mig att förstå.

• Clownis

Skönt med tant när man längtar efter henne Victory

• start september

Freijs,

kram till dig. Klart du inte vänta på 3 MF innan du får hjälp! Med er historia när ni försökt så länge och dessutom fått lite konstiga provsvar tycker jag att ni ska kräva en ordentlig utredning nu med en gång. Jag kan rekommendera Barnnmorskorna Gamla Stan(eller rättare sagt Gynekologerna Gamla Stan, det är ju bara där jag varit än så länge).

Jag trodde att brist på progesteron orsakade supertidiga MF:en (vecka 5-6). Men kanske spelar progesteronet roll längre tid än så? Jag har ju haft två sådana, därför har jag fått progesteron men utan att ta proverna. Så jag vet ju inte om det var det som felade. Jag ska ta extra till vecka 12.

Clownis,

jag tror att progesteronet kan ha flera funktioner beroende på när i cykeln man tar det. Även sådana där "skjuta upp mensen-piller" är rent progesteron.

Att få dem efter IVF verkar ju vara ett måste om kroppen då inte har producerat något själv.

• sweetstreet

Grattis Vicory till tanten!
    Nu tycker jag verkligen att du ska kontakta ngn bra gyn som tar dina långa cykler på allvar!

• sweetstreet

Junilejon,

jag tror faktiskt att det var ett mycket tidigt MF du hade. Jag är verkligen ingen expert vad gäller detta men minns en kurs jag läste på universitet (visserligen länge sedan men jag tror att denna kunskapen fortfarande gäller) där vi hade föreläsningar av en sk "expert" som pratade om hormoner och graviditeter. Han sa att det i stort sett alltid (om man var en "normal och frisk" kvinna) handlade om tidiga MF i de fall mensen var sen. Även om man kanske inte ens tänkte på det eller uppmärksammade det. Och nu pratar jag inte ett par dagar, men om det handlade om någon vecka eller mer. Enligt honom. Han sa också att sådana här jättetidiga MF var väldigt vanliga och om man inte skyddade sig (preventivmedel av ngn sort) så kunde man räkna med att få sådana tidiga MF flera gånger under sin livstid. Såpass tidiga MF handlade alltid om att ägget eller spermien inte var i såpass bra form att det kunde leva till ett "livsdugligt" embryo. JAg tror att en av fröklaringarna till att du inte fick utslag på stickan kanske var att det efter befruktningen aldrig hann gå så långt att cellerna började producera Hcg i så hög mängd som behövs för att ge positivt utskag, Men att det befruktade ägget kasnke ändå hann dela sig eller på ngt vis signalera att mensen inte skulle sätta igång direkt.

Som sagt, jag är ingen expert alls på detta, men jag tror det kan stämma. Jag tror verkligen att om mensen är såpass sen som din var så beror det på att ngt var på gång men att det inte gick "hela vägen". Jag hade själv en sådan försening i maj innan min operation och jag är i stort sett säker på att det var ett supertidigt MF.

Oavsett vad du själv tror så hoppas jag att du ska kunna "tänka bort detta". Sådant händer och det är "normalt" alltså det är inget "fel" på dig eller så. Hoppas de tankarna kan vara tll någon tröst.

Men tycker även att om du känner dig missnöjd med det bemötandet du fick bör du byta gynekolog! Man ska ju känna tillit till sin gynekolog!

Kram!

• sweetstreet

Frejis!
    Skönt att du tittar in här så att man får veta hur du mår.
    Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Du är en otroligt stark kvinna!!!!!

Kraaaam till dig!!!

• sweetstreet

Clownis
    jag vet inte riktigt på vilket sätt progesteronet fungerar preventivt i minipiller, men jag GISSAR att det kan fungera så som jag har hört att många p-piller fungerar. Dvs att "lura" kroppen att tro att den är gravid vilket då bl a gör att det blidas en "slempropp" som stänger till livmodermunnen så den inte släpper fram fler spermier. Sedan tror jag det är bl a "fallet" i progesteronhalt som framkallar avstötningen av livmoderslemhinnan, dvs mensen.

Men obs detta är bara min eget hemsnickrade teori!

kanske vårt uppslagsverk Vickan vet bättre??

• viktualia

Clownis och Sweetan - enklast, för att fatta hur det går ihop sig, är att läsa om ett av minipillervarianterna.. jag orkar inte sammanfatta men här är en länk www.vardguiden.se/Article.asp&C=3253

Hoppas att det var svar på frågan.

• sweetstreet

Hehe tack Vickan!! jag visste väl att man kunde lita på dig!

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!