• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • Piggelin1

Hej alla goingar!
    Vilken massa glada tillrop, snälla ord & pep-talk ni ger mig angående alopecian - ni är bara för söta Sånt som stärker en ytterligare liksom!

Skönt också att höra att det är flera av er som har bekanta/kompisar som drabbats, dvs jag är långt ifrån ensam! Precis som man ser gravidmagar överallt, när man är gravid, så har jag sett flera på stan den senaste månaden, som förmodligen också har alopecia. En man i 40-årsåldern & två tjejer, båda runt 30-35 skulle jag tro. Såg klart coola ut faktist! Den ena (tjej som jobbade på ikea) hade tom en tatutering på skallen Nu tror jag iofs inte att jag skulle göra ngt sådant, men coolt & peppande att se! Vickan, tror att det kan bryta ut i vilken ålder som helst, många får det redan i tonåren, men jag har ju varit förskonad - tack & lov!

Häromveckan var jag in på Lindex & kom ut med två såna där "bulliga"/mjuka kepsar som är hyfsat poppis just nu, en svart & en brun lite mer åt tweed-/fiskbensmönstrat-hållet. Speciellt den bruna tycker jag faktist att jag ser ganska cool ut i
    Angående att vara stark & positiv, så tror jag att det värsta & jobbigaste "sorgearbetet" har jag bakom mig nu, det är förmodligen därför jag tar det med jämnmod efter läkarbesöket igår. Har varit förtvivlad & gråtit sååå mkt i omgångar det senaste året, ältat osv, men sen på ngt vis accepterat faktum mer & mer. Vissa isolerar ju sig när de åker på ngt sånt här & jag hade i ärlighetens namn en kort period när jag kände att jag höll på att bli lite folkskygg, men sen så insåg jag ganska raskt att jag VILL ju inte att detta ska ta över/förmörka tillvaron, alopecian förtjänar verkligen inte att ta över livet på det viset och jag ÄR ju faktist helt frisk i övrigt. Jämfört med min bror som inte ens är i livet längre, så har jag det ju oförskämt bra... Allt är relativt liksom. Sen ÄR det psykologiskt skitjobbigt, men som sagt - jag är på rätt väg nu! Det har tagit ett år att vänja mig vid tanken på att använda peruk, men nu är jag nog hyfsat redo för det! Jädrar vilken babe jag kommer att bli! Mannen skojade med mig & föreslog röd punkfrissa, men jag är nog mer ute efter att se ut som jag gjorde för typ två år sen. Vara "vanlig" - det räcker långt för mig!

Guuud, vilket långt ego-inlägg detta blev - lite av terapi att skriva tror jag. Men ännu en gång - TACK alla för att ni är så peppande & söta!

• Piggelin1

August - spännande med UL - lycka till!

September - du får allt ta din man i örat, så att han skärper sig! Sådant får han ju inte slänga ur sig bara sådär! Förstår absolut att han är nojig också efter allt ni gått igenom, men nu efter att ha sett hjärtat förtjänar ni att se framåt & hans roll är att stötta dig! Basta!

Clownis - detta betyder alltså att i eftermiddag blir du gravid - jiiihaaa! Håller alla tummar jag kan from nu & ca 18 dgr framåt!! Klart att det tar! Basta! (igen!)

AM - hade ni det bra i Frankrike - har ett svagt minne av att ni skulle till Normandie (minns inte om jag läst det här eller ngn av gångerna som jag kikat in på din blogg) - hoppas att ni njutit av en massa goda ostar, cider, calvados, musslor osv! Vart i Normandie var ni?

Liten - vad mysigt det låter att börja vara hemma from Lucia-dagen!! Det är väl en perfekt början på mammaledigheten!

• Moppy1

Piggelin - jag instämmer verkligen med de andra. Du är beundransvärd! Coolt att du tar det så bra m håret. Håller med, när allt kommer omkring är det ganska oviktigt eftersom du mår bra i övrigt och har världens mysigaste bebbe på G. Kram!

Angående din fråga om baby basket. Det är i samma stl som en vagga men en korg istället. Står på en ställning liksom. Man behöver ju egentligen inte detta ibörjan (kan användas ca upp till 6 mån ålder) utan kan köra på spjälsäng direkt, men vad som är bra med den, enligt kompisar, är att dels känner sig bebsisen lite mer ombonad, de tycker ju om att ligga lite trångt precis som i magen i början, men framförallt så är den mobil. Dvs du kan bära runt den när du ska duscha eller om du vill natta bebisen i något annat rum än i sovrummet (t ex om ni har gäster elller sitter och tittar TV). Jag har fått den i present så jag tackar och tar emot och hoppas att mina kompisar har rätt i att det är bra att ha i början!

Liten - du frågade efter bra mammabyxor. Jag har ju köpt P&Ps svarta "kostymbyxor" att ha till jobbet. Funkar faktiskt jättebra, har haft dem hela graviditeten, även om de börjar spänna lite här och där nu. Men jag tror de kommer hålla 1 mån till medan jag jobbar. Har också varit på Formes. De har superfin kläder men vissa är på gränsen till dyra tycker jag. Men helt klart bra om man vill unna sig något, som du gjorde Frejis!

September - förstår din hispighet, jag var ju som tjatat om precis likadan i början. Men jag, som har ett tidigt MA i bagaget, måste säga att allt jag läst och upplevt om MA så brukar man ha tecken som att man t ex blöder. Om man inte har några sådana tecken och dessutom mår illa ibland OCH har sett hjärtat, så finns det inget som tyder på det. Mitt illamående var också bättre de dagar jag hade mycket på jobbet eller kände mig pigg i övrigt (vilket du säkert gjorde igår efter ert VUL). Försök slappna av om det går, det kommer det göra I know it!

• Moppy1

En annan fråga till er nyblivna mammor. När jag läser om era amningsprobleem, verkar det som om ni föredrar att inte använda ersättning eller känner att det är ett dåligt alternativt. Får jag fråga varför det är det? Självklart kan jag förstå att idealiskt så skulle man amma alltid och det säkert är bättre ur allergi synpunkt etc, men om det inte funkar till 100%, är det inte bättre att direkt köra på ersättning då och slippa stressen? Jag vet som sagt inget om detta, så de är intressant att höra era views. Både jag och min man har blivit uppfödda på ersättning av olika skäl och det har ju gått bra. Kan dessutom tänka mig att ersättningen nuförtiden är ännu bättre än för 30+ år sedan.

Liten förresten - angående bra BHs. Jag har också gått fr 75 B till nästan 80C (har väl lite till att fylla ut för att nå dit.. ). Jag köpte vanliga släta "t-shirt bygelbhs" på Åhlens och sprättade sedan ut byglarna. Det har funkat superbra! Hittade inga bra och snygga BHs utan byglar, och vill gärna ha lite "padding" också, inte bara tunt bomullstyg där man ser allt igenom....

• Oms
    Moppy1 skrev 2007-10-03 13:42:10 följande:
    En annan fråga till er nyblivna mammor. När jag läser om era amningsprobleem, verkar det som om ni föredrar att inte använda ersättning eller känner att det är ett dåligt alternativt. Får jag fråga varför det är det?
    nu är ju inte jag en "nybliven" mamma men jag svarar ändå

Jag tror att det har mkt m samhällets tryck o förväntningar att göra. man förvätnas amma och det så längee som möjligt. de säger det på mvc och bvc, din mamma säger det, dina syskon/svägerskor, grannar o vänenr etc - man här det överallt, det blir som ett mantra tillslut!

alla har oxå tips (som jag, haha) och alla känner ngn som har varit m om ngt "än värre" i amningsproblematik och det gick minsan o lösa etc etc.

Då är det svårt att bara säga, nej jag lägger ned o kör ersättning istället. punkt.

jag tycker nog att man ska försöka amma iaf några månader men fungerar det inte EFTER att man har prövat lite olika metoder ja men då så - ersättnign finns - ta den! ersättnignen av idag ÄR bra men den är dock ersättning till bröstmjölk så finns bröstmjölk är ju det det naturliga alternativet.
  • start september

Tack också för BH-tips - jag behöver börja fundera på det. En dum fråga - varför kan man inte ha bygel BH?

Jag funderar också på mammabyxor. Är i behov av kostym nästan dagligen på jobbet så välsittande byxor måste jag unna mig. Jag får köra med uddakavaj som inte går att knäppa. Kanske är Formes något då? P&P ska jag också titta på. Magen känns fortfarande så svullen att jag skulle inte ha något emot att ha dem nu nästan.

När började ni andra med mammabyxor?

• Oms

start september skrev 2007-10-03 14:07:33 följande:

Tack också för BH-tips - jag behöver börja fundera på det. En dum fråga - varför kan man inte ha bygel BH?Jag funderar också på mammabyxor. Är i behov av kostym nästan dagligen på jobbet så välsittande byxor måste jag unna mig. Jag får köra med uddakavaj som inte går att knäppa. Kanske är Formes något då? P&P ska jag också titta på. Magen känns fortfarande så svullen att jag skulle inte ha något emot att ha dem nu nästan. När började ni andra med mammabyxor?
    bygel ska man inte ha i amningsbh då den kan trycka mot mjölgångarna och orska mjölkstockning om man har otur. men när du e gravid kan du ha det utan problem!

jag började m mammabyxor i 4:e månaden (v.15 tror jag) - till dess hade jag mina vanliga men m gummisnoddar i gylfen
  • Piggelin1

Sept, inga frågor är dumma frågor! Jag frågade mig samma sak ganska nyligen, men så läste jag ngnstans att man ska undvika det under amningen pga risken för mjölkstockning.

Just nu spelar väl knappast mjölkproduktionen in i sammanhanget, däremot börjar det bli lite obekvämt med bygeln som liksom kommer lite i kläm mellan bröstet & magen - iaf när jag böjer mig framåt.

• sweetstreet

Victory,
    jag tycker du ska ta kontakt med den gyn som ni kontaktade när ni skulle börja er undersökning!! För din cykel är verkligen inte alls "normal"! Du borde få gå dit och prata med dem om detta tycker jag.

Kram gumman!

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!