• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • Lapinette

Morning girls,

Jag var så trött efter helgens magsjukdom så igår var jag tvungen att koncentrera mig helt och fullt på mitt jobb. Var dock inne och läste lite här och någon kommmentar tror jag att jag kom med.

Junilejon - åhhh, vad trist med tanten. Hur jäkla sen var hon inte?!

Sweet - hoppas det löser sig med svärmor. Alltid svårt att få till sin ÄL-plan med övriga livet men rent generellt så får maken inte boka in något under dessa perioder. Själv har jag nog min till helgen och vi började övningarna igår. Tro inte jag tänker låta bli trots IVF .

Storasyster - instämmer vid flera av Telis restaurangtips. Gillar verkligen Spisa hos Helena. Ett annat trevligt ställe som jag spontant tänker på är Stockholms Matvarufabrik
    www.matvarufabriken.com

Piggelin - attans vad du är stark! Vet inte hur jag hade mått om jag hade drabbats av håravfall. Inte för att mitt är speciellt tjockt och vackert men för att jag vet att jag skulle se fruktansvärd ut utan (har sånt litet huvud). Kram på dig!!

Frejis - frågade efter dig häromdagen. Skönt att höra att ni mår bra!

• Lapinette

Frejis - ser fram emot IVF'n med skräckblandad förtjusning. Kan inte låta bli att tänka att om två månader kanske jag är gravid. Försöker sudda ut alla negativa tankar om allt som kan gå fel under vägen men vet att dem finns där.

• Tinga

Piggelin - vilken tuffing du är! Du verkar hantera ditt håravfall på ett så otroligt moget och bra sätt! Jättestarkt och imponerande, tycker jag. Håret är ju onekligen en stor del av ens utseeende, så det är ju klart att det blir stor skillnad när man tappar det. Låter bra att ny "frissa" är på gång, så att du slipper tjata om det.

Junilejon - tusan också att tanten kom! När hon nu ändå var så sen kunde hon ju lika bra ha låtit bli att dyka upp alls. Kram!

• Tinga

Telis - om du är så tuff att du ger dig själv sprutor är du extra förtjänt av att få bli gravid, tycker jag!

• BrudSommar2006

Sweet, vi kan inte dela på nätterna eftersom hon inte tar flaska när hon är ledsen och vill somna om. Ibland snuttar hon på flaskan och somnar om igen så jag kör själv en del med flaska på nätterna men man märker på en gång om det inte kommer att fungera och då måste man snabbt amma i stället innan hon hinner vakna helt. Inte för att jag begriper hur vi skulle kunna dela i alla fall eftersom maken inte vaknar av att hon vaknar men, men. I natt var i alla fall mer som en vanlig natt och fram till fem snuttade hon och somnade om, sedan blev hon lite mer orolig de sista timmarna.

Piggelin, hur tänker du göra med peruken, välja en frisyr ungefär som du är van eller slå till på något nytt?

Lapinette, oavsett hur det går så kommer du ju faktiskt att vara gravid!

• muggles

BS: jodå det går bättre och bättre med nätter och matning. Hon äter ung 2-3 ggr på natten (pga att jag ammar först men fyller upp med tillägg). Men igår natt sög hon helt frustrerat och jag kände själv att det inte kom ngt. Hon var jättehungrig och sög så det gjorde ont. Jag känner ju när mjölken "rinner till" (det liksom "ripplar" i brösten nära armhålan) men det gjorde inte det då och hon blev jättefrustrerad. Så jag gav upp nästan direkt och gav henne ersättning istället. Då kändes det inget kul Jag som har försökt att pumpa också för att öka produktionen men det verkar hopplöst Pratade med min kompis i Stockholm igår och hon kunde pumpa ur 60-80 ml ur ena bröstet, jag får som mest ihop 40 ml ur båda (och då är det mkt för att vara mig, normalt bara 20 ml ur båda).

Men i natt verkade det plötsligt komma mer för hon ville inte ha mkt ersättning alls. Och nu har jag bara ammat henne imorse och hon verkar nöjd(?).

Men summa summarum så delar vi på ersättningsgångerna. JAg lägger mig redan kl 21-22 och maken ger henne ersättning runt 23-snåret (det var visst meningslöst att amma då för det är så tunt). Sedan tar jag amning och ersättning runt 02 och 05.

Imorse var hon lite orolig och jag gick och lade mig med henne i vår säng - det var jättemysigt! Jag som inte har liggammat (pga att hon då spyr upp allt) har knappt legat alls med henne i sängen, men det måste jag helt klart göra! Kropppskontakt är bra...

BS: jag undrar om inte det är så att hon inte blir mätt om hon vaknar och vill amma hela tiden. Men du hade väl en flaska du kunde stöta till med?

Idag kommer min mamma och avlastar lite - guld!

junilejon: usch, så tanten kom iaf! Kram på dig och lycka till nästa gång!

sweet: bra att hormonerna har gett med sig lite

nä nu måste jag kolla till en go tjej som jollrar lite energiskt borta på sin filt, typ "hallå, jag ligger ensam här!!!"

• muggles

BS: jag syftade alltså på Iris men det förstod du...? Lite förvirrat med "hon" hela tiden

• BrudSommar2006

Jag tyckte förresten att det var jättesvårt att hitta snygga och bra bh:ar när jag blev tvungen att sluta med bygel och amningsbh:ar ser ju ut som det gör men de är i alla fall släta och när man väl kommit så här långt så känns det som att jag struntar i hur de ser ut, jag går i alla fall bara och sjavar i fula kläder eftersom jag inte kommer i mina gamla, trött är man ju jämt också. Vi har haft så himla mycket att göra på helgerna också med visning, lägenhetsförsäljning, olika dop och födelsedagar och allt vad det varit så vi har inte varit hemma någonting på helgen sedan jag vet inte när. Annars hade ju maken kunnat ta henne ett par timmar på dagtid så att jag fick vila om inte annat. Å andra sidan så har vi prövat det förut och då har jag inte kunnat somna i vilket fall.

• Telemarkgrrl

Frejis, skönt att höra att allt är bra med dig!

Tinga, jag tror nog att jag kommer att tvinga maken. Jag är inte alls rädd för sprutor men att ta en själv när man aldrig gjort det förr och inte blivit visad hur man gör? Njae, jag är tveksam.

• Lapinette

Telis - tror de måste visa dig och du får en lektion om det är meningen att du ska ta sprutorna själv. Så fungerar det under IVF. Fast jag har ju redan fått en instruktion:

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!