• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • Moppy1

Liten - nja rörelserna ökar inte direkt. Snarare har de blivit mer som bökande eller puffande än direkta sparkar. Eftersom han är så stor nu så känner man verkligen av när han vänder sig om i magen. Han ligger ju med huvudet neråt, men han vänder fortfarande rumpan från den ena till den andra sidan.

Ang när jag kommer sluta - jag har ju BF 23 nov, så jag har hela tiden tänkt gå den 1 nov, men nu börjar jag tveka om det är för tidigt. Kanske jobbar jag den veckan ut och börjar ledigheten den 5 nov istället. Om jag är pigg fortfarande känns det som sagt tråkigt att gå hemma, jag tror jag kommer bli väldigt rastlös. Jag har redan trappat ner lite på jobbet, så jag stressar inte särskilt mycket redan nu. Det är mest socialt att komma hit och käka lunch med kollegor och göra lite lättare jobb. Har också anmält mig till en sån där Försäkringskassa-kurs om ett par veckor, kanske vet jag mer då. Man vill ju inte heller ta ut mammadagar för tidigt? Kanske man kan ta semester eller köra obetalt ett par veckor. Hmmm... verkar vara en djungel det där..... :-S

• Storasystern

Tinga - hejja dig som faktiskt kontaktade chefen (personalaren)!!! Hurra! Bra gjort!

September - så himla skönt att allt ser bra ut!!! Det förtjänar ni verkligen!!!

Moppy och Liten - jag skull gärna gå på ledighet redan nu om det bara gick!! Jag har så mycket som jag vill pyssla med hemma, och så har jag ju den j-la foglossningen också. Och svullna händer och fötter och ont i ryggen. Så det är lite drygt att jobba nu faktiskt... Ska iallafall vara kvar till mitten av november har jag tänkt (BF 14/12). Frågan är väl hur rastlös man blir av att vara hemma själv i november/decembermörkret....

• -August-

September -Grattis!!!! Antligen sitter embryot pa ratt stalle, och sakerligen trivs det battre dar . Sa himla lackert att antligen fa hora/se hjartat sla. sa mysigt att din kille blev rord. For honom ar det antagligen den forsta tydliga signalen pa att nagot faktiskt finns dar.

Ar VUL samma som UL? jag har mitt forsta UL imorgon, den de bl a kollar efter Down syndrom pa. Vecka 10 har vi nu hunnit till, sa forhoppningsvis ska vi kunna se en 3 cm lang liten bebisliknande krabat. Gransen for embryo och foster gar just har har jag forstatt.

• -August-

Fullan - Du later som en lycklig mamma. Jobbigt att magen kranglar pa honom men han verkar vara i goda hander for att mildra besvaren.

Ar det nagon har som har blivit deprimerad eller liknande efter forlossningen? Hur vanligt ar det?

• Storasystern

August VUL = vaginalt UL
    Känns som om det har gått fort fram för dig - snart är det värsta över! Oron alltså! Grattis!

• -August-

Tinga - Hm, har din kompis morkat att hon sokt samma tjanst? Hemskt markligt. Det ar val inget under om man ar tva som ar sugen pa samma, och forst till kvarn galler ju inte om det ar en offentligt utlyst tjanst. Valdigt fegt beteende - som bara maste fa en liten sanningens konsekvens. Pa henne bara!

• -August-

Sorasystern - tack! Jag hade nastan tankt mig vaginalt, men ar det bara for att det ar sa tidigt i skedet sa att fostret ligger langt nere? Eller ar det en annan process? Gor alla bade UL och VUL i sverige?

Inte nog med att det ar manga nya termer i den industrin, det blir dessutom helt annorlunda pa engelska. Och de har andra rutiner har saklart.

jag har inte riktigt hunnit bli orolig annu faktiskt. OM allt ar ok imorgon sa kanske jag borjar oroa mig. Jag har inte forstatt att det vaxer ett liv i mig. Jag maste nog hora hjartat forst.

• Liten med Mindre

Storasystern - för min del tror jag inte decembermörkret kommer vara så jobbigt att vara hemma i. (Funderar på att gå i mitten på december, om jag mår bra tills dess.)

När det är så mörkt kommer jag förhoppningsvis få njuta av att inte behöva gå ut i mörkret på morgonen, julpyssla, tända ljus, pynta lite lagom hemma (gissar att vi inte kommer ha massvis med tid att plocka ner sakerna sen). Sen får jag ju möjlighet att faktiskt vara ute mitt på dagen när det ändå är lite ljust.

Sen är det ju en annan femma att gå och vänta ifall jag inte mår bra. Är redan nu otålig för att jag aldrig blir av med nackspärrar, ryggtrötthet och snuva.

• Moppy1

Syrran - jag förstår verkligen att det är jobbigare när man har foglossning. Jag hade ju riktigt ont av ena fogen under ett par veckor, kunde absolut inte gå, utan haltade bara runt. Men det har faktiskt mirakulöst nog släppt! Så nu har jag inte ont alls i ryggen. Däremot så har mina fingar börjat svullna en del, så det räknar jag med bara kommer att bli värre.

Det där med att fixa hemma innan bebben kommer... Vet liksom inte riktigt vad jag ska fixa med. Jag hade nog dock behövt röja lite, sortera ut garderober etc. Hmm.. Vi har beställt ett skötbord och en babybasket, och har köpt en liten lampa och en ny matta till den lilla alkoven i vårt sovrum som ska bli Pyrets lilla rum i början. Och så ska jag väl tvätta de få kläder jag köpt. Är det ngt mer man bör fixa med? Tips mottages tacksamt Jag är inte en sån fixig person tyvärr....

Syrran och Liten - vi får väl bilda barnvagnsmaffia, eftersom vi är nära varandra i tid! Piggelin kanske kan komma upp också och hänga ngn ggr

• Storasystern

Moppy, jag vet inte heller riktigt vad de tär jag ska pyssla med, men det känns som om det är en massa som ska fixas... Jag tror att du har fått med allt väsentligt egentligen. Jag känner lite att det är en massa saker som vi aldrig har fixat till hemma som jag skulle vilja ha gjort innan det är dags, som att rensa ut på vinden, sortera garderober m.m., men det är förståss inget som _måste_ göras.

Foglossning äro satans verk, eller iallafall gör det j-ligt ont. Jag har mest ont om jag sitter länge, och det är ju svårt att undvika... Stå och gå är ju bra, men ryggen säger ifrån om jag ägnar mig för mycket åt den varan.

Liten - om jag mår bra är det säkert mysigt att få vara hemma och julpyssla på dagarna i december - det är mest foglossningen jag oroar mig lite för att den ska bli ännu värre.... :-

August, jag har bara gjort UL. Det fanns ingen anledning att göra VUL (görs väl mest om något verkar fel eller om det finns en befogad anledning, som i Septembers fall). Jag tror att standard är ett UL i v. 18. Fler UL görs om det behövs, d.v.s om man vill göra NUPP-test eller om magen inte växer som den ska, då kan man få göra tillväxtultraljud.

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!