• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • junilejon

Jag har inte heller sett det, det vara ett sånt prat om det på jobbet, så jag gick in på tv-3 hemsida för att kolla in det. Och där var min gamla klasskompis med Jonas!! Har ju kännt honom sen vi bara var spermier Han var dagbarn hos oss....ja herregud!!! Det förväntade man sig inte.....

• Piggelin1

Godkväll alla goingar!

sitter här med lite glass & varm hjortronsylt som mannen precis kommit med - yummie!
    Ute spöregnar det - precis som det gjort stora delar av dagen. Riktigt Gbg-väder
    Har iofs haft en klart mysig dag hemma - en hel del tfn-prat & bläddrande i böcker som vi köpte på bokmässan igår. Mys!
    Vi var uppe med tuppen igår & kom till mässan redan strax efter nio. En hel del folk redan då, men det gick ju iaf att ta sig fram! AdLibris sålde mängder med bra pocket för 25 kr/st, så jag tror vi lyckades köpa med oss typ sju stycken (ja just det - får se till att läsa dem snabbt, lär ju knappast bli så mkt av den varan efter bebisen kommit...). Ett gäng olika månadsmagasin fick också följa med hem, kostade typ 20-25 kr/st. Så nu har vi DV, Sköna Hem, Allt Om Mat, King, Din Teknik skräpandes på soffbordet Sist men inte minst ytterligare tillskott till vår kokbokssamling - men de får jag skriva om i res-, mat- & vintråden istället
    Hur som helst, det är bara sååå kul att strosa runt & bläddra i en massa fina böcker!!

• Piggelin1

Telis - vilken mysig helg du verkar ha haft! Vi ska ju iväg nästa helg, ser verkligen fram emot det. ...och mannen har ingen aning om vart vi ska

Tinga - självklart ska du ringa upp & fråga varför du inte fått jobbet & även fråga varför du inte ens fått komma på intervju! De verkade ju kanonintresserade av dig & så hör de inte av sig överhuvudtaget sen - hallå eller?? Snacka om att sköta det dåligt & oproffsigt! Jag hade blivit skitsur jag med! Du behöver ju veta VARFÖR du inte kom ifråga till detta jobbet, har de ngn vettig förklaring att komma med, då kan du ju ta det till dig & använda i framtiden, men annars får du väl se det som att det inte var ett ställe du hade trivts på ändå & ngt bättre väntar runt hörnet, som passar di mkt bättre! KRAM på dig!

Nenne, kram på dig med! Förstår att det måste kännas förbaskat jobbigt, även om man förnuftsmässigt är glad för den andres skull. Man FÅR blir riktigt jädra sur över livets orättvisor!!

Lappis - fasen vad tråkigt med matförgiftning!! Det är riktigt jobbigt! Har åkt på det några ggr & man är ju ordentligt skakig i flera dgr efteråt... Jädrans osis att du missade den roliga festen igår

På tal om att inte få sova - berättade för Muggles på tfn innan ikväll om en tjej jag träffade igår (& hennes åttamånaders). Han hade haft kolik tills han var fem månader & det lät som om de nätt & jämnt överlevt pärsen. Tjejen verkade vara en sån där jätteglad & positiv tjej rent allmänt, men man förstod att de haft det riktigt vidrigt jobbigt. När det var som värst i perioder ville hon bara dö, för att slippa ifrån alltihopa. Som Telis skrev - det är ju inte för inte som man använder sömnbrist som tortyrmetod. HOPPAS verkligen att vår bebis inte blir ett kolikbarn. Läste förresten i tidningen i fredags att det finns en sjuksköterska i Stenungssund som har dispens för att ge kolik-spädisar akupunkter - föräldrar vallfärdar tydligen dit från hela landet & vandrarhemmet är konstant fullbokat. Statistiken visade att hon lyckats hjälpa mängder med bebisar & deras utslitna föräldrar. Så om vi skulle hamna i den sitsen, så är det helt klart ngt som man skulle testa.

• Piggelin1

...nu försvann kanske alla?!

Men i vilket fall - har sparat "det bästa" till sist, lite citat från favvo-/kultboken anno 1964!! Lovade ju att återkomma med lite fler citat & vad gör man inte för att skoja till lite grand en regnig söndagskväll

"Det tycks vara vanligt att förstföderskan önskar en pojke. Visserligen säger hon, troligen bland annat på grund av en viss skuldkänsla över att ha uttryckt denna önskan beträffande könet, att det får bli vilket kön som helst, bara barnet är välskapat. Anledningarna till att kvinnan som första barn önskar en pojke kan vara flera. Många kvinnor tror att mannen helst vill ha en son, och hustrun vill tillmötesgås maken. I det gamla patriarkaliska samhället var mankön värdefullare än kvinnokön. Hur frigjord man än tycker sig vara från denna gamla föreställning, lever den förmodligen ändå kvar i det omedvetna. En psykoanalytisk förklaring till att kvinnan önskar en pojke som första barn skulle kunna vara att hon omedvetet är besviken över att ej vara man, och att hon som kompensation önskar en pojke. Emellertid finns det inom varje kvinna sannolikt även en längtan efter att få en flicka som hon kan identifiera sig med."

• Piggelin1

...och en till:

"Psykologiska synpunkter
    Då en kvinna väntar barn är hon ofta psykiskt labil. Orsakerna till denna labilitet är säkert flera, men en av dem kan sannolikt spåras i de hormonala förändringar som äger rum i kroppen i och med befruktningen. Detta förhållande bör alla i barnaföderskans omgivning ha förståelse för. I början av havandeskapet är besvären mestadels svårast.
    Ett mindre antal kvinnor är enbart positivt inställda till graviditeten, men för andra innebär havandeskapet synnerligen svåra bekymmer av psykisk & social art. De vill helst befrias från fostret och har svårt att tänka framåt. Kvinnan kan ha en omedveten och ibland även en medveten önskan att bli befriad från fostret. I detta depressionstillstånd söker många kvinnor laglig abort, andra blir desperata och söker på illegal väg åstadkomma en abort.
    Kvinnans aggression kan också vara riktad mot maken. Hon reagerar för hans ?lukt? och har svårt att acceptera honom för nära inpå sig. Denna ovilja gentemot mannen, kan givetvis vara fysiologisk. Maken kan vara rökare och hustrun reagerar för röklukten, och även hans transpiration kan göra henne illamående. Men hennes negativa attityd till mannen kan även förklaras psykologiskt. Om kvinnan reagerar mot graviditeten och ogärna vill erkänna den, kan hon även ha en omedveten aversion mot maken, som är delaktig i fostret. Lika väl som hon vill stöta fostret ifrån sig, vill hon stöta bort mannen. Dessa reaktioner är givetvis omedvetna hos henne.

Det är inte ovanligt att kvinnan i början av havandeskapet har överdrivna begär efter viss mat. Detta kan orsakas av exempelvis brist på järn eller dylikt men kan även ha psykologiska orsaker. Även havandeskapskräkningarna, som för många kvinnor är ytterligt besvärande, har inte så sällan psykiska orsaker.
    ---
    Det är viktigt att den gravida söker analysera sig själv och sträva efter att finna orsaken, eller orsakerna till havandeskapskräkningarna. Blir hon medveten om att orsaken är fruktan för graviditet och förlossning eller olust över att hindras i sin karriär, bör hon planera förståndigt för framtiden och inte mista kontrollen över sig själv. Med klokt omdöme och inrättande av sitt liv efter omständigheterna kan hon oftast finna en god lösning på sina problem."

• Lapinette

Piggelin - vi har inte chans när du är här inne !!! Ha, ha!!!

• Lapinette

Piggelin - jag menar inget illa men jag förstår när du och Sweet träffades att det blev en massa prat. Ta det som en komplimang!

• Lapinette

Och själv har jag varit tvungen att springa till toaletten ett par gånger denna kväll då magen inte klarar av lite mat (har knappt ätit något men det lilla som gått ned går rakt ut). Tror jag måste jobba hemifrån imorgon. Kan ju inte springa så här på toaletten och uhhh tänk om den är upptagen?!

• Piggelin1

Huvaligen, Lappis!! Hoppas att du återhämtar dig under morgondagen iaf

...och no offense taken angående min babblighet Som vanligt kommer mina inlägg i flock

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!