Själv råkade jag också ut för en sur händelse med en kompis igår. Vi jobbar på samma företag, och för ungefär en månad sedan sökte vi samma jobb, inom företaget. Det är ett jobb som jag är väldigt intresserad av och väldigt gärna vill ha. Tjejen som lämnar tjänsten hade dessutom den goda smaken att rekommendera mig, för hon visste att jag är intresserad. Jag fick också veta att tjänsten blivit ledig samma dag som tjejen sade upp sig, så dagen efter ringde jag och pratade med chefen på avdelningen där. Han verkade väldigt intresserad av mig, och bad mig att söka tjänsten formellt. Det gjorde jag, i början av september, och sen har jag haft det superkörigt på jobbet plus att jag varit borta en vecka på semester, så jag har inte hunnit fundera så mycket på tjänsten jag sökt.
Jag hade dock koll på att ansökningstiden gick ut i måndags, den 24 september, och eftersom jag visste att de ville tillsätta tjänsten snabbt var jag lite fundersam till att jag inte hört något, men som sagt, hade för mycket på jobbet för att hinna agera. Jag hade dock bestämt mig för att ringa och kolla läget imorgon, måndag, för att visa mitt intresse.
Igår hade hela företaget en jättefest, och vi var några stycken som skulle på förfest hemma hos en tjej, och en av dem som skulle dit var min kompis som sökt samma tjänst som jag. Vid lunchtid ringde hon till mig för att höra om vad jag skulle ha för "gå-borts-present" med mig. I förbifarten, precis innan vi ska avsluta samtalet, nämner hon att hon fått tjänsten vi båda sökt! Jag kände att jag blev alldeles stel i ansiktet, och jag är otroligt glad för att jag fick beskedet per telefon, så att hon inte såg mitt ansiktsuttryck. Jag lyckades iallafall haspla ur mig ett grattis, för artighetens skull, och sen avslutade vi samtalet.
Fy fagerlund, vad arg jag blev! Inte på min kompis egentligen, för det är ju inte hennes "fel" att hon fick tjänsten, men på chefen för avdelningen, som inte ens kallat mig på intervju!
Jag har jobbat ett par år längre än min kompis och har ett betydligt gedignare CV, så varför jag inte ens fick komma på intervju kan jag bara inte begripa! Imorgon ska jag iallafall ringa till honom och fråga varför, för det obehaget kan han gott ha; att förklara direkt för mig varför jag inte alls var aktuell.
Jag kan ju säga att jag har varit på bättre festhumör än jag var igår kväll, men tyckte att jag inte kunde stanna hem. Jag pratade iallafall inte mer med min kompis om hennes nya jobb, och lyckades väl någorlunda vara mig lik under kvällen.
Summan av kardemumman är iallafall att jag känner precis på samma sätt som du, Nenne, missunnsamhet och avundsjuka. Om ett tag har det säkert gått över, för jag är ingen långsint person, men just nu känns det riktigt surt. Vaknade med ilskan krypande i kroppen imorse, men det är bara att bita ihop. Fast jag kommer nog att ställa in lunchen vi skulle äta ihop på tisdag, för jag känner inte alls för att sitta och lyssna på hur glad hon är för sitt nya jobb. Dessutom känns det som att alla som vet om att jag sökt den här tjänsten nu går runt och tänker att Tinga, hon dög minsann inte, och tycker synd om mig. Men om någon kommer med en medlidande kommentar kommer de att ångra sig, för jag är inte på humör för att acceptera några sådana!