Mugglan, trevligt att se dig här!
Just det, klubben för imperfekta mammor, den hade jag nästan glömt bort. Inte för att jag har några erfarenheter när det gäller att vara mamma, men den "imperfekta mamman" är egentligen bara en mamma som inser sina begränsningar! På något plan förstår jag att det är jobbigt för dig just nu (har tyvärr ingen liknande situation att jämföra med), men som du säger, sömnbrist gör en konstig och känslig! För en göra en liten jämförelse, jag blir jättekänslig när jag är sjuk. En liten bacill och jag lipar för ingenting. Jag har till och med grinat till Baywatch när jag var förkyld!!!!
Jag kan inte föreställa mig hur det är att vara en nybliven mamma men det är säkert olika för alla (som när det gäller allt annat). Fördelen med oss i tråden, är att vi är alla "vuxna" kvinnor som är medvetna om att ha barn är inte som att leka mamma-pappa-barn, men vad spelar medvetandet för någon roll när det är jobbigt just NU och när man inte får sova?
Det du tar upp är jätteviktigt för oss att höra, för ibland tar fantasin överhand intellektet. Det ÄR jobbigt med barn och hur jobbigt det än känns att för det där förbaskade pluset så är det ingenting i jämförelse med att sitta där med ett litet knyte som behöver ständig omsorg. Dessutom ska man behöva gilla det även om det beter sig som pest, man skulle ju aldrig stå ut med en vän som beter sig på så sätt. Nu försöker jag inte att insinuera att goa Moa är något annat än underbar, men jag bara spekulerar i hur den kravlösa kärleken fungerar i praktiken.
Jag tänker inte ens besvära mig med att säga att du inte är en dålig mamma, för det är så självklart att du är det. Du bär, du sliter, du ammar, du oroar dig och du älskar....du är helt enkelt mamma Muggles nu med alla dessa problem som kan uppstå när man har barn. Möjligen är du ärligare än många nyblivna mammor, möjligen är du i större behov av sömn än andra människor, möjligen är Moa en aning "jobbigare" än andra spädbarn men något som är säkert; du verkar vara en underbar, älskvärd och varm person och jag är helt säker på att du är likadan i din mammaroll.
Många kramar till dig och jag hoppas, hoppas, hoppas att du någonstans inser att detta är sant! /A