• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • _koko_

Lappis - jag hade samma mediciner som du. Gonal-f är jättelätt att ta, men med första sprutan satt jag länge innan jag vågade sticka den i magen... Har du fått testa att sticka dig själv på kliniken? Det fick jag göra, och det var rätt skönt faktiskt att sitta med en sjuksköterska och upptäcka att man klarar det även om det instinktivt känns fel att sticka en spruta i sig själv...

Clownis - Jag hade 7 blåsor, men fick bara ut två ägg. Fler av de andra blåsorna visade sig vara endometrios och inte riktiga ägg (går inte att se på vul när de är så små). MEN, det räckte ju!!! Vi har dessutom det andra i frysen, så av två möjliga fick vi två toppembryon, helt osannolikt!!

Telis - Endobehandlingen är ju inte rolig direkt, men sprutor är så mycket bättre än nässpray (jag har ju testat båda)! Första delen av ivf-behandlingen är ju samma som endobehandlingen (dvs konstgjort klimakterium), det var därför jag kunde gå direkt över på ivf utan att vänta på mens emellan.

• Liten med Mindre

Huvudsaken är nog att du mår bra Clownis, och inte stressar kroppen. (Så en kanonfylla kanske inte riktigt är bra??) Men ett glas eller två ska ju bara vara nyttigt...

• Lapinette

Clownis - har inte tänkt på det. Du är listig du! Om ägget är ute ur kroppen så måste man ju kunna ta sig ett glas. Tjohoo!!!

Koko - jag ska få en "stick-kurs" vid mitt nästa besök hos min läkare den 31 oktober. Det är då meningen att jag ska börja ta sprutor dagen efter. Tror de ville göra det så nära inpå så jag inte glömmer bort hur jag skulle göra.

En fråga till dig Koko - när betalade ni CvL? Min läkare var lite svävande där. Han verkar mest jobba med Falun så han var inte helt hundra på rutinerna.

• _koko_

Förresten - biverkningarna är det ingen skillnad på, men det är ju mycket bättre att behöva ta en spruta i månaden än 1-2 nässpray om dagen.

Clownis - En sak till: När ni gjort återföringen, oavsett vad som händer sen är ni faktiskt gravida då, så passa på och NJUT!!

• _koko_

Lappis - Vi skulle ha betalat CvL senast dagen före äggplocket har jag för mig.

• Victory

Mrs B: Tråkigt med din farmors bortgång.

Clownis: Härligt att ni är på gång nu med IVF:en. Jag ansluter mig till skaran som håller tummarna!

• Clownis

Oh, vad härligt för er att ni fick ett till frysen koko. Det är min dröm. Man vill ju helst slippa gå igenom detta pånytt om det inte funkar på första (vilket är svårt). Läkaren sa att det INTE är större risk för missfall eller kompilkationer när man använder nedfrusen sperma men på något vis känns det lite mer risky.

• Clownis

koko: jag ska ta dig på orden och verkligen försöka njuta. Ska berätta för er alla om mina graviditetstecken

• _koko_

Åh, jag blir helt sentimental när jag tänker tillbaka på allt vi gått igenom för att få vårt lilla pyre...

Clownis - Det är väl antagligen för att man inte förstår hur något alls som fryses ner kan överleva...

• Lapinette

Koko - får nog stöta på min läkare nästa gång vi/jag ska dit men det är skönt att veta att vi har oktober månad på oss att reda ut det där med betalningen. Maken har kontaktat sitt jobb men hon som har hand om deras ekonomi i Sverige råkade självfallet vara på semester denna vecka.

Det lät otroligt härligt det där med att man faktiskt är gravid. Ska också njuta och ta hand om den pyttelilla magen fram tills motsattsen har bevisats.

Sen hoppas jag att resan dit funkar bra. Det är ju en hel del som kan gå pajko under vägens gång. Samt att jag håller tummarna om vi kommer så långt att mina ägg får möta makens simmare att de tycker om varandra. Där har jag lite skräck! Tänk om de inte gillar varandra och man gjort allt detta förgäves !!! Och om allt går väl fram tills dess så hoppas jag på att få en liten eskimå. Men oj vad mycket som ska funka utmed vägen.

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!