• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • Lapinette

Koko - 10 000!!! Shit, en annan har bara suttit och räknat på 3-pack + min läkare men inte alls tänkt på medicineringen. Högkostnad, vart går gränsen där?

Nu är äntligen alla mina presentationer över för denna vecka. Sitter hemma och jobbar resten av dagen och just nu är det fikapaus med en stor kopp roboiste.

• Lapinette

Sweet - din stackare, lider du av värmen! Kan du skicka typ 10 grader hit till Sverige och så solen förståss!!!

• Tinga

Ledsen om jag rör till det mer än jag förklarar med mina inlägg! Det finns ju vissa som har en naturligt lång cykel, utan att ha PCO, och då kan det ju mycket väl vara så att man har ÄL mycket senare än dag 14 och att mensen sen alltid kommer efter samma längd på lutealfasen.

I mitt fall är det troligen så att jag ibland har ÄL och ibland inte, och tydligen kan den dessutom vara olika "stark". Fråga mig inte hur man definierar "stark" i det här sammanhanget, men min gyn använde det ordet. Hans kommentar var iallafall att om man haft en "stark" ÄL kunde lutealfasen bli längre än annars. Jag vet inte varför, men det kanske hänger ihop med gulkroppen och progesteronet; det kanske produceras mer progesteron om man har en "stark" ÄL? September fick ju progesteron på konstgjord väg, och då kom ju inte mensen (den cykel hon inte var gravid).

Stark ÄL skulle alltså leda till att lutealfasen blev längre än annars, men tiden före ÄL påverkas ju inte. Om man däremot inte har ÄL alls måste ju mensen komma för eller senare, men då blir ju på något sätt hela cykeln längre. Eller ja, det är ju klart att hela cykeln blir längre även om bara lutealfasen blir längre, men ni kanske förstår vad jag menar ändå?

Usch, jag tycker att det här är hur rörigt som helst jag också, och är nog inget vidare på att förklara heller. Sorry!

• Telemarkgrrl

Tusen tack för kramen, Sweet!! Nu har jag varit ute och gått i skogen i nästan 1,5 timme och sparkat bland höstlöven, nu känns det lite bättre igen.

• Tinga

Sen kan man säkert ha lång cykel av olika anledningar. Enligt gyn är det ju normalt med ca 21-35 dagars längd på cykeln, och jag tror att har man bara regelbunden mens så har man säkert regelbunden normal ÄL också. Har man PCO har man ju oftast oregelbunden mens också.

• Telemarkgrrl

21 dagars cykler?! Jösses, det är kanske bra om man vill bli gravid men fy tusan för att ha så korta cykler annars!

• MSW

Nu har jag läst ifatt vad jag missat igår och idag (jag har jobbat idag!! och har fått ett deltids vik på fyra veckor nu, så nu jobbar jag åtminstone ett par timmar varje dag!)

August! Välkommen tillbaka, hoppas du har kunnat njuta lite av dina resor mellan ditt dåliga samvete! SKönt att höra att du mår bra iaf!

Telis: Jag kunde knappt heller hålla mig för skratt när du pratade om din stackars man.. Men tyckte att du hade himla skön inställning till det hela, bara jobbigt för både dig och mannen om du skulle bli irriterad varje gång!

Sweet: Det är sex år sen jag fick min diagnos, och har hunnit träffa fyra olika läkare under tiden p.g. lite olika saker, den jag går till nu är min "second opinion" ang operationen, men även de tidigare doktorerna har åtminstone nämnt att operationen är ett alternativ, men jag har som sagt totalvägrat fram tills nu.. Förmodligen eftersom jag inte anser att jag är sjuk, och då ser en operation som "onödigt"..
    Och jag känner att jag nog "tyvärr" har alla fakta som jag kan få för att fatta ett beslut, bara det problemet att jag nu MÅSTE ta beslutet...

Men det känns som att jag "äntligen" börjar förstå att det faktiskt är en allvarlig sjukdom (tog bara sex år!).. Men jag vet inte om jag tycker att det är bra eller dåligt.. Att jag inser att jag är sjuk är juh ett första steg till att "övertala" mig själv att opereras, men om operationen inte hjälper så blir jag juh "sjukare" efter operationen eftersom det då äntligen har sjunkt in.. Låter det helt knäppt eller gick nått att få något sånär begripligt?

Nu ska jag gå och vila en stund så att vi orkar ta tag i tackkorten när mannen kommer hem..

Var förresten en som frågade om jag var J's (mannen) fru idag.. Kändes lite märkligt, men mysigt, att svara ja..

• Lapinette

Man vill ju inte ha mens jämnt!!! 21 dagar uuuuhhh...

• Tinga

Nej, 21 dagars cykel känns inte som något att sträva mot! Men runt 28 hade varit trevligt!

• Lapinette

Jag har det!!! Mellan 28-31 dagar förutom den där gången jag höll mig nykter då fick min kropp troligen en chock för då blev den längre. Fast vad hjälper det mig att ha så pass regelbunden . Inte fn blir jag gravid för det!!!

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!