• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • Oms

MSW - att leva utan mjälte anses ju ändå som helt ok om man är vuxen då levern tar över mjältens funktioner m att rensa bort gamal blodkroppar. det finns ju alltid en risk för att man drabbas av vissa virusinfetkioenr värre än andra då den oxå hjälper oss m immunförsvaret, tror att det är en pneumcoccinfektion man ska akta sig för (vanligt hos barn och därför är det mindre bra att operera barn)

inom försäkringsbraschen får man som vuxen ingen invaliditetsersättning om man tar bort mjälten idag då det inte anses vara en organförlust som påverkar ens allmäntillstånd.

låter ändå som ett stort beslut att fatta, det är nog lättare att ta bort ett organ som man vet itne fungear alls eller som är skadat

• MSW

Det är precis som oms skriver..
    Här kan man läsa lite om det: (vet inte om det funkar)
    64.233.183.104/search%2520UTAN%2520MJaLT1.doc+leva+utan+mj%C3%A4lte&hl=sv&ct=clnk&cd=4&gl=se&client=firefox-a

Beslutet är mitt eftersom att doktorn tycker att det är det man ska göra, men jag hittills har totalvägrat behandlingar överlag och mjältbortplockning i synnerhet.
    Så hade jag inte varit som jag är så hade jag förmodligen redan varit av med mjälten..

• Piggelin1

Page, nu har jag svarat på ditt meddelande

Start Sept - hoppas att nojorna håller sig lite mer i bakgrunden idag, skickar en kram! Låter ju verkligen som du har tydliga grav.symptom, tycker jag! Håll ut, denna gången SKA det går bra för er!!

Vänner, mmmm för saluhallen! Var faktist där & lunchade i fredags, på Amanda Boman. Yummie!
    Var det Steinbrenners praliner du köpte eller?! Älskar att gå runt där & spana & shoppa lite smågrejor, har flera favvosar som jag köper där mellan varven

Muggles med flera - lovar att återkomma med fler citat från boken anno 1964!

Idag ska vi på föreläsning på Östra igen, missade föreläsning numero två, men vi tar igen den nästa "varv" i oktober istället. Undras om tårflödet behagar dyka upp även denna gången?!

• MSW

Länken funkade inte.. Men om man söker på "leva utan mjälte" på google så är det info från kirurgkliniken Akademiska sjukhuset..

• Piggelin1

MSW - tuffa beslut. Ös ur dig här, precis som andra redan skrivit!

• MSW

Clownis: Jag förstår hur du menar.. Kan man fokusera på någon annans problem en liten stund kan man juh "glömma" sina egna...

• Piggelin1

Liten,
    du är inte ensam om att känna dig lätt korkad mellan varven, jag är gärna med i din klubb, om du har en sådan
    Har varit stensäker på flera saker på sistone & så visar det sig att jag har HELT fel!! Tufft för en messerschmitt som jag

• MSW

Men den största skillnaden är väl att man får ta lite vaccin vart tredje år, och att man ska vara mer observant vid infektioner..

• Liten med Mindre

Piggelin - kompis!

Vickans kub kan fungera. Hittade även några små bord/hyllor på

www.furnish.se/bord-s%C3%A4ngbord-c-130_136.html

Fast det är ju inte helt billigt när det börjar handla om massivt trä. Nåja, de skåp vi har fick maken visst gratis.

• viktualia

MSW - klurigt... men vad säger doktorerna nu då.. de ville ta bort mjälten förrut och det visar sig att det inte riktigt behövts - då borde de väl få grubbla ut nån ny lösning *tycker amatören Vickan*

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!