• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • Oms

Muggles - ang amning. Moa är ju bara en månad än så länge och så länge hon itne går ned i vikt är det ju ingen fara och du kan fortsätta o kämpa på om du vil det, för många sitter inte amning förrän efter 2-3 månader...

jag ammade 19 ggr per dygn de första månaderna m dottern (japp gjorde en dagbok) har flera vänner och släktingar som iaf ammat runt 12-15ggr/dygn så du ser hur vanligt det är att man inte har tid m ngt anant den första tiden...

sen när hon blev 3 mån tog hon napp och då kom vi ned i 9 ggr/dygn vilket anses vara "normalt" i den åldern. sitter man då 1 timme per gång vilket är det vanligaste så går det 9 timmar åt amning per dygn då.

vill du amma så fortsätt, ser inget onormalt alls i Moas ätbehov, snarare tvärtom.

MEN orkar du inte, känner du dig låst etc ja då kanske ersättnign är ngt för dig att prova. det rekomenderar man ju först o främst när inte amningen fungerar alls och barnet går ned eller ej ökar i vikt.

Ersättning är jättebra när den behövs, och det kan mkt väl vara så i ditt fall. De gånger jag inte tycker om att man använder ersättning är när man inte ids var tillgänglig för sitt barn i den utsträckning som är normalt utan vill ha mer egen tid just för att man är van m det sen tidigare eller för att väninnan har det tex. Jag vet sådana fall oxå och det tycker jag är fel och oerhört egoistiskt men jag tror ju inte att det e så vanligt och absolut inte i ditt fall!!

är du stressad så är det nog bäst att tänka över om du ska amma helt då det kan komma kortisol i mjölken som stressar barnet och då blir vare sig du eller bebisen på bra humör.

hoppas du får ordning på det!

• Piggelin1

Junilejon - åh, vad mysigt med Arild - håller med, det är verkligen supermysigt där! Bodde ni på Rusthållargården då eller?

Telis - du hittar verkligen roliga & passande smiliesar! Tyvärr har jag inte firefox, jag heller

Angående den underbara boken - lovar att återkomma med fler citat ur boken kvällstid

• fru AM

Hej alla! Och tack för en supertrevlig brunch i lördags. Så kul att se och prata med er på riktigt! Hoppas på en ny brunch snart!

Brunchen var bara en inledning på en extremt social helg ... På kvällen var vi på fest (där jag tvingades umgås med min mans bittra ex ... inte så avslappnat. Men det gick ok.). Sen var vi på bröllop igår - i form av borgerlig vigsel och kaffekalas (det var min 60-årige morbror som gifte sig för tredje ggn) och sen på härligt avslappnad söndagsmiddag hos goda vänner. Sociala vågen fortsätter: ikväll ska jag med sonens hela klass till inspelningen av IDOL. Och imorgon är det mamma&pappamiddag för alla klasskompisars föräldrar ...
    På torsdag Normandie-resa med svärisarna. Herregud - så här socialt aktiv har jag inte varit sen ... aldrig!

Konstigt, junilejon med att tanten inte kommer och att testet visar negativt!!!? Har ägglossningen hoppat över?

En bok som har åtskilliga år på nacken och som faktiskt är BRA är Benjamin Spocks "Sunt förnuft i barnavård". Och sen måste ju boken Kanttetimmen vara ett under av intelligens och användbarhet eftersom de som skrivit den är mina husgudar (samma som har Knattetimmen på måndagmorgnar mellan 9.30 och 10.30 på radion (103,3))

• junilejon

AM...ja visst är det konstigt! Fär ÄL hade jag till 100%...annars ljuger stickorna för mig!!!

Piggelin,ja visst är det underbart i Arild. Mamma och pappa letar hus där,och det är ju nära och till oss! Nej vi bodde på strand hotellet med utsikt över hamnen...härligt!!!

• Oms

fru AM skrev 2007-09-24 11:13:14 följande:

Och sen måste ju boken Kanttetimmen vara ett under av intelligens och användbarhet eftersom de som skrivit den är mina husgudar (samma som har Knattetimmen på måndagmorgnar mellan 9.30 och 10.30 på radion (103,3))
    Visst är väl det Malin Alvén mfl som har knattetimmen? hon e ju superbra och så down to earth, helt klart ngn jag skulle ringa om jag får problem m barn!

jag har trotsboken med henne tror jag och den visar verkligen på alla dessa trots starider som barnen går igenom och framförallt varför - mkt bra att läsa även för de som inte har barn i den åldern än för man får en ökad förståelse för varför barnet gör tvärtemot.
  • Storasystern

Hallåj!

Vill också passa på att tacka alla för en super-trevlig brunch i lördags! Det gör jag gärna om vid tillfälle! Kul att så många som inte är i Stockholm "till vardags" kunde vara med!
    Våfflorna var goda minsann!
    Synd att jag inte hann prata ordentligt med alla, men det blir väl så när man är hyfsat många...

Håller med AM om att det har varit en nästan jobbigt social helg efter brunchen. Bara fester och träffa folk hela tiden. Visserligen är det trevligt, men det är ju så skönt att få sitta hemma och ta det lite lugnt ibland!!!!

Muggles - jag förstår absolut att det känns frustrerande. Jag har ju visserligen ingen bäbis än, men amningen är en sån där grej som bara "ska funka"! Det är så många andra omställningar och anpassningar som ska göras att matandet ska vara en enkel grej. Jag tror att jag kommer att bli tok-frustrerad om det inte funkar. Har liksom också ställt in mig på att amma det första halvåret! Jag håller tummarna för att du får det att funka!!!

• Liten med Mindre

Nu har vi fått stegräknare på jobbet! Skoj! Någon form av Korpen-tävling. Kan bli kul att se hur mycket jag promenerar på en dag.

Är det någon som testat förut, och som vet "hur långt" man får gå för att nå 10 000 steg?

Kan nog vara nyttigt att promenera lite extra. Börjar inse dumheten i att köpa mammabyxor som inte har stretch mer än i linningen (de jag fick låna har tack och lov strechtyg rak igenom).

Fast å andra sidan är det kanske bra som påminnelse om att inte äta hur många gratis Toblerone som helst efter lunchen. *rodnar*

• viktualia

Liten - jag minns inte alls exakt, men jag TROR att 10 000 steg är runt 5 kilometer för mig. Jag hade stegräknare i början av min bantning... en vanlig dag på jobbet gick jag 900 steg och insåg snabbt att jag bara blev deppig av att räkna dem... så när jag råkade tappa bort mojjängen så köpte jag inte nån ny...

• Piggelin1

Angående amningen så känns det just nu som att jag har inställningen att jag inte vill stånga mig blodig för att få det att fungera, när vår bebis väl tittat ut. Man vet aldrig, jag kanske kan ändra mig, men det är lite som min inställning till snitt, skulle det bli så ism förlossningen, så är det inte hela världen. Jag har snittat mig på nästan exakt samma vis i "nedre regionerna" för två år sen (ena äggstocken hade antagit stl som en grape & fick plockas bort - man lade ett snitt i bikinilinjen). Visst att jag hade ont & var lite orörlig, men de är ju många normalförlösta också. Vet att jag är uppe & rör på mig senast dagen efter & helt ok igen efter max en månad.

Har säkert nämnt det förut, men i Holland (bror med fru som fick barn där för ett år sen) har de en allmän rekommendation till alla nyblivna föräldrar att dryga ut med ersättning från i princip första början, på kvällarna/nätterna. Där resonerar "socialstyrelsen" som så att om barnet får ersättning, så sover det bättre, vilket i sin tur gör att föräldrarna får sova mera, som i sin tur ger glada/mindre stressade föräldrar som resulterar i små bebisar som mår bra för att deras föräldrar mår bra Så jag har blivit ganska påverkad av den attityden & detta alt. känns inte alls om ngt "no-no" för oss. Pappan får ju dessutom chansen att ha mer tight kontakt med bebisen ism att han ger ersättning - inte att förakta heller, tycker jag. Jaja, det var bara mitt inlägg i debatten & lite om hur mina tankar snurrar. Är väl återigen lite av det där att försöka vara ödmjuk inför det som komma skall, att kunna ställa om sig, ifall det ena eller andra inte funkar. Sen får vi se om jag kan leva upp till det i verkligheten också

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!