• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • Lapinette

September - lider med dig och förstår verkligen hur orolig du ä MEN allt är säkert bara bra!!!!

• Oms

Liten med Mindre skrev 2007-09-24 13:28:03 följande:

Vickan - ha det så skoj imorgon! Får se hur många steg det blir under en dag. Har ju inte jättelångt att gå mellan alla transporter. Får nog ha en taktisk testdag innan tävlingen drar igång.Fast jag brukar trava omkring i korridorerna rätt mycket förstås. Extra mycket när det nu gör ont att sitta. Funderar också på om räknaren räknar ifall jag står vid mitt skrivbord och trampar takten till någon skön musik?
    vi har haft en stegtävling på jobbet och då fick vi stegräknare ifrån www.tappa.se de registrerar alla steg man tar över en viss steglängd så trampar du upp o ned på stället gäller det att du tar ordentliga kliv så att stegräknaren tror att du går. på en vanlig arbetsdag går jag ca 6.000 steg (kontorsjobb samt resvägen till jobbet) men går man o handlar, eller tränar eller ngt efter jobbet så kommer man upp i de 10.000 som alla ska gå för att må bra enl nya rön.

det som är bra m stegräknaren är att den verkligen visar hur lite man rör på sig om dagarna om man har ett stillasittande jobb, ngt man inte alltid tror men som helt plötsligt kan förklara varför kläderna har krympt
  • Vännerfan

Hej!

Har haft en hektisk dag med en massa tvätt och långt bvc-besök. Är ju jättefint väder ute nu och varmt, men eftersom jag redan knatat till och från bvc orkar jag nog bara till affären (=100m max). Men först måste jag sitta ner lite och vila. Höll på och hissade prinsen en massa också för han tyckte det var så kul, men nu börjar han bli tung (7755g).
    Innan jag glömmer det så vet jag att jag tidigare tipsat om bärsjal här, men det var inte så länge det funkade för mig faktiskt. Jag kände av fogarna så fort han blev lite större. Konstigt nog funkar selen bättre. Så det kanske är värt att låna någons först och prova innan man köper en egen för 500 spänn?

BS,

Gällande samkportioner:
    Vi började prova potatis och sen palsternacka. Ingen höjdare alls. Banan gick bättre, men är ju rätt sött att börja med. Majs kan vara bra att prova med. Man mosar och blandar i fett och bröstmjölk/ersättning. De äter ju yttepyttelite, så ta du en liten skiva potatis t.ex. och koka några min. Det är ju inga mängder du ska köpa hem. På bvc sa de åt mig att prova samma sak i 4 dagar innan man byter till nästa. Ge det tid och det gör ju inget om hon inte äter nåt i början, man kan ju börja vid 5 eller 6 mån också. En halv tesked eller 2 matskedar spelar ingen roll, men för vår del är det mer det förstnämnda. Sen ger vi vatten i nappflaska bredvid och den verkar han gilla bäst hittills... Att de spottar ut betyder inte att de inte gillar det, utan peta bara in maten igen och igen och igen och det gör inget om hon petar med sina fingrar i maten, hon måste få känna sig för vad det är frågan om Och hon kan få hålla i skeden om hon klarar det. Sen ska man helst äta själv samtidigt och göra detta en gång per dag gärna mitt på dagen så att det så småningom blir en lunch. Jag tycker det är svårt att äta själv samtidigt. Ens egen mat blir ju kall(fast det är man ju rätt van vid vid det här laget). Det kan också vara värt att ha de i knät så de inte behöver både använda motoriken runt munnen och sitta upp samtidigt (när de är så pass små). Jo, och så sa de att jag skulle börja med 4-mån-gröt på kvällen också, så räknar man med den så blir det ju 2 smakportioner/dag.

• Vännerfan

Oms och AM hann före och AM tipsade dessutom om den superbra sajten growingpeople. Lägg den till era favoriter! Den är superbra och ger svar på många frågor (vilket inte familjeliv t.ex. gör!).

• Oms
    BrudSommar2006 skrev 2007-09-24 13:44:38 följande:
    Storasystern, nej, jag ska nog skaffa sjal, vi har bärsele men det fungerar bättre för maken än för mig. Sjal ska ju vara en annan teknik så kanske är det annorlunda, värt att testa i alla fall.
    pröva en sån där mei tai sjal som är så poppis nu, du kan läsa om de på www.babyhawk.com jag funderar själv starkt på en sådan då de säger att sjal är mkt bättre för såväl bebis som för en rygg. tycker dock att det ser ltie flummig ut på män framför allt (och på mig med för den delen ) men en Mei tai kan jag tänka mig då den är ett mellanting mellan sjal o sele ungefär.

hade bärsele till dottern som jag älskade (baby Björn) men har sämre rygg idag så jag tror inte jag kommer att orka
  • Oms

fru AM skrev 2007-09-24 15:13:43 följande:

BS: De pratade om småbebisar som inte vill åka vagn idag på Knattetimmen. De tipsade om bärsjal - precis som Storasystern gör ovan, men också om att linda bebin (i filt eller handduk)och lägga i vagnen (kanske funkar bättre på riktiga nyfödingar - men kanske värt att testa?).
    Det där m att linda bebin, det ska jag komma ihåg om jag nu kommer att behöva det tipset - har aldrig hört det men det låter rimligt - och har det sagt det på knattetimmen så...
  • Vännerfan

Muggles,
    Usch vad trist att du har sådana problem med amningen! Jag hade fattat det som att det funkade nu. Hör du med bvc om vad de tycker. Och känner du att du behöver lägga ner det så försök tänk att 1 mån amning är bättre än ingen alls! Och att Moas pappa kommer få en intimare relation med henne i så fall. Visst ska amning vara det bästa, men själv är jag "bara" ammad i 1 månad och jag hade t.ex. min första sjukdag när jag var 8 år, så nåt sorts immunförsvar fick jag iaf. Hoppas du känner själv vad som är rätt. Det är ju meningen att man ska njuta denna första tid också. Det var de sista orden på vår föräldrarutbildning: "Blir det problem med amningen, så deppa inte ihop för det utan NJUT av spädbarnstiden!" (Själv ångrade hon sig att hon hastat tillbaka till jobbet så fort som möjligt).
    KRAM!

• BrudSommar2006

Tack för all hjälp, då ska vi väl klara oss! Iris kan ju inte hålla i saker speciellt medvetet än och kan ju inte sitta än heller men det kommer väl förr eller senare antar jag.

Känner ingen som har sjal tror jag så vill jag prova får jag nog skaffa en själv. Hon är så himla tung att bära nu bara så jag vet inte hur länge jag kommer att orka bära i sjal heller.

Lapinette, bra med startad utredning, det var på tiden, verkligen! Vi måste hem till dem och titta på deras vattengrej de tydligen gjort i trädgården, har inte sett det än och vi funderar på att göra någonting liknande i vår trädgård till nästa sommar. Vill hämta lite inspiration från deras badrum också även om det verkar som att badrumskillen har för mycket att göra den närmsta tiden för att ha tid med oss. Vi har inte riktigt haft tid att ta itu med det här än, vi väntar tills efter lägenhetesförsäljingen den här veckan, en sak i taget!

• Page

Mrs B, nu har jag också tittat på bröllopsbilderna. Verkligen kanonfina! Fast jag fick en liten chock av bilden som är gjord i kyrkan, bakom ditt huvud kan man skymta en person, jag antar att det är prästen och det ser ut som om det är min man! Hmm, har han en karriär vid sidan om som jag inte känner till?

missZapon, jag har skickat ett meddelande till din BTinbox!

Vickan, urrr, nu är det inte så länge kvar innan UPPKÖRNINGEN! Jag hoppas att du inte är ett vrak!

Förresten, vilken skum känsla det var när Koko och Snart så dök upp i lördags. Där står det två kvinnor, som min hjärna helt klart känner igen, men ändå så kopplade jag inte. Snart så, jag blev så förvånad (vet inte varför) men du utstrålade moderligt lugn och Koko, jag hoppas att du inte uppmärksammade det just då men jag höll på att tafsa på din mage. Konstigt, jag brukar inte göra så men du har sån speciell energi runt dig.

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!