• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • Telemarkgrrl

Mugglan, lägg inte så mycket skuld på dig själv! Du är inte en sämre mamma för att du har lite problem med mjölkproduktionen. Du låter som världens bästa mamma ändå och lilla Moa kommer att klara sig alldeles utmärkt. Jag förstår att det är jättefrustrerande att den lilla älsklingen har ont i magen men det är inte ditt fel, kom ihåg det. Snart blir det bättre! Kram!

• Telemarkgrrl

September, du ska veta att jag fortfarande sitter med båda tummarna hårt inklämda i händerna! Det är lite svårt att äta och klä på sig och så men vad gör man inte? Den här gången SKA det går bra, så det så! Kram!

• Liten med Mindre

Lite trevligt morgonprat att svälja frukosten till. (Fick äta på jobbet för att kunna ta bilen hit. Fast idag hjälpte det visst inte. Stillastående Essingeled pga en lastbil som tappat hjulet - och det redan halv sju. Eländiga stockholmstrafik!)

Page - angående utbildning för att skriva manualer - jag har ingen specifik utbildning för just manualer - men jag är civilingenjör i botten, med bra sinne för språk. Förutom att kunna förklara saker med användaperspektiv, är det nyttigt att vara ordningssam, ha lite bildsinne (gärna kunna "rita och berätta"/fotografera och bildbehandla), kunna "tala både teknikers och användares språk".

Det lät jättetjusigt allt det där. Hmm...ska nog uppgradera min syn på mig själv lite.

Och - målet för dagen - lära mig äta mindre portioner mat så att jag inte mår så dåligt efter varje mål. Måste börja inse att utrymmet är begränsat nu, och väl blir än mindre snart.

• Telemarkgrrl

Page - och jag är språkmänniska med bra sinne för teknik. Så det finns många vägar att gå men man måste ha kombinationen språk/teknik iaf (och förstås dom andra kvalifikationerna Liten nämnde).

• Frejis

God morgon!
    Tack för den jättefina förlossningsberättelsen Frullan och det är roligt att höra att du redan är så aktiv. Och att det blev just en liten kille - skoj

Själv har jag bokat tid för inskrivning den 10 oktober och en VUL dagen före inskrivningen. Kan vara bra att se om det finns någon därinne och hur många de är.

Har mått väldigt bra hittils (sjätte veckan nu) och undrar om och när illamåendet kommer. Aldrig, hoppas jag...

September, tycker att början på din graviditet låter lovande. Håller tummarna!

Det verkar förresten stämma att man blir gravid när man har köpt nya och dyra kläder. Själv har jag bland annat köpt en superfin aftonklänning till en fest i slutet av september, men har liiiite svårt att komma in i den nu. Byststoleken har ju fördubblats inte för att jag hade så mycket tidigare, men nu syns det iaf att jag har bröst. Så nu har jag ett dilemma, använda klänningen iaf, vilket jag förmodligen inte kommer att göra, det känns obekvämt, eller köpa nytt. Grrr...

*Frejis babblat klart om ingenting*

• BrudSommar2006

Iris har fått mjölkskorv i hårbotten, det finns visst någon kladdig salva man kan behandla med men det är ju inte lockande att smeta in henne med det, hon som har så mycket hår. Annars går det tydligen över vid sex månader, kanske ska man vänta på det? Måste läsa på mer om det.

Muggles, jag tycker inte heller att jag har haft överdrivet mycket mjölk, vete sjutton om det skulle räcka om jag försökte att bara amma. Som det är så får hon ersättning i alla fall vid några tillfällen varje dag, t ex om hon börjar skrika när hon ligger i vagnen och vi är och handlar och man inte bara kan lämna maten och gå därifrån, då får hon ersättning för att bli lugn ett tag till, eller om hon blir ledsen i bilen och man inte kan ta upp henne ur stolen. Knepigt om man är själv förstås men jättebra om man är två. Är jag själv brukar jag stanna vid sidan av vägen och ge henne och sedan åka vidare. Blir en jättedålig bilförare om hon ligger bredvid och illvrålar... Eller om vi är ute på promenad, i somras kunde man ju sätta sig på en bänk och amma men nu är det för kallt känner jag. Det är ju sällan vi bara är hemma en hel dag så det verkar alltid finnas tillfälle för en flaska eller två per dag.

Funderar på om hon eventuellt skulle sova bättre på natten om hon fick ersättning innan vi går och lägger oss också, tänk om man hade det som Cicci, själv får jag aldrig sova mer än några timmar åt gången, tre om jag har tur men det är inte ovanligt att hon vaknar och vill amma en gång i timmen i princip hela natten. Ju längre natten går, ju oftare vaknar hon, kan ju vara för att hon blir hungrigare och hungrigare kanske?

• BrudSommar2006

Ha, "lyxproblem", Frejis!!! Kul att du mår bra, spännande med inskrivning, hoppas att du får en bättre barnmorska än jag, men det verkar samtliga här ha haft så det är nog ingenting att oroa sig för!

Vi har haft en hemsk natt, den enda som sovit alls är nog lilla Iris och hon har ändå vaknat en gång i timmen.

Hunden var dålig igen och han blir ju helt hysterisk och börjar klättra på oss i sängen så vi får sitta uppe och hålla i honom för att han inte ska göra Iris illa. Till sist blev vi så desperata att vi försökte stänga in honom i köket men då försökte han krafsa ner dörren och vi vill ju inte ha lägenheten förstörd två dagar innan visning. Till sist vid tre fick maken ge sig ut och gå med honom runt halva Solna för att lugna ner honom, någon timme senare kom han tillbaka och då var han som vanligt igen men det tog ett tag att somna och sedan vaknade ju Iris igen så särskilt mycket sömn har det ju inte blivit. Inte har jag någon möjlighet att ta igen det heller, suck. Idag ska vi förhoppningsvis få ut kortison så att vi kan börja behandligen, jag orkar bara inte mer nu.

• Vännerfan

Åh, blev superdunderavis när jag läste nyss att Mugglan kände sig återställd redan! Men tänkte sen att nu jäklar ska jag göra nåt åt mitt onda (foglossning mest). Så jag lyfte luren och ringde en sjukgymnast och fick tid redan på tisdag. Äntligen! Det är tur man har er tjejer så man kan få en spark i rumpan ibland! Men jag får också vara glad att min amning har fungerat och fortfarande fungerar så bra. (Ja, bortsett från stockningen jag fick då.). Och sova får jag ju också göra bra nästan jämt.

Mugglan, jag kan tänka mig en promenix i helgen. Maken sa att han skulle vilja ha lite tid själv för att rensa upp en massa skräp här hemma och jag är inte nödbedd. Vore kanon om han kunde göra det så det blir lite bättre ordning här hemma. Men jag messar så får vi se om det passar i så fall.

Det var en hel massa till jag skulle kommentera men nu har jag glömt vad det var... Jo, bl.a. om målbild. Jag hade också en där vi kom hem till lgh vi tre. Men inte en enda gång under förlossningen eller bb-tiden tänkte jag på den. Eller på nån blomma som slår ut, ett eldklot eller vad det nu var de sa på profylaxen att man kunde tänka på. Jag tänkte bara "Slappna av, slappna av, slappna av"... För mig stämmer det förresten att man glömmer smärtan. Just nu kan jag faktiskt hellre tänka mig en förlossning än ett migränanfall. För DE har jag inte glömt hur de känns! Men de har jag ju haft sådär tusen av.

• Liten med Mindre

BS - KRAM! Det lät som en jobbig natt. Hoppas verkligen att kortisonet hjälper.

Frejis - krisar det får du låna min långa klänning i stretch. Den funkar fortfarande. Har i och för sig en balklänning också som är rätt stor upptill - men inte lika följsam runt midjan...

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!