• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • start september

Jag ska faktiskt till gyn i eftermiddag! Lite onödigt kan tyckas eftersom de inte kan se något så här tidigt, men han hade bett mig ringa när jag plussade. När jag gjorde det klämde han in mig på ett återbud.

Detta är alltså den gyn som jag gick till i Gamla Stan för att få hjälp med prover och inte andrologen på Sophiahemmet.

Troligen är det mest för att skriva ut och diskutera progesteronet. Jag hade ju kvar som jag fått från Sophiahemmet, men det känns ändå bra att komma in i rullorna hos den gyn/BM som jag hoppas kunna gå till framöver. Och går det inte så ska jag banne mig tillbaka och ta prover.

Jag ska ställa en del frågor om det här med svagt blodförtunnande också.

• Storasystern

Grattis till Frullan!!! Kul att det blev en Boris!!! Ska bli kul att höra hur det gick till!

Å Grattis till September! Håller tummarna för er denna gång!!!

Tinga - håller med Telis - säg till gyn att ni har försökt ett år!!! Jag fick inga sådana uppmaningar när jag sökte hjälp (privat), gyn sa bara att om du har så långa cykler måste vi titta på vad som inte stämmer. Utredningen tar ju sin tid också, och det är grymt frustrerande att vänta på svaren...

AM - bra initiativ att boka bord! 13.00 it is!
    Sweet- jag har mailat dig, har det inte kommit fram alltså?? Jag provar igen...

• start september

Moppy,

man vågar inte alls ropa hej på länge än. Men det känns helt annorlunda jämfört med både X och tidiga MF redan nu så det måste vara lite bättre odds än tidigare.

En fråga om progesteronet. Du tog bara en per dag också?

• Tinga

Tack allihop för er support! Kram! Den uppskattas verkligen.

Jag var hos en privat gyn för en månad sedan, pga mina långa cykler, men han tyckte inte heller att det var något att hetsa upp sig över när vi inte försökt längre än några månader. Själv tycker jag att långa cykler i sig är ett problem, så varför i hela friden måste man vänta i ett år innan man gör något? Nu ska jag iallafall prova med ytterligare en privat gyn; blir det stopp där också får jag väl ge mig, men det bär emot.

Sjuksköterskan jag pratade med på kvinnokliniken idag kom dessutom med den gamla vanliga ramsan om att det är myyyycket svårare att bli gravid om man spänner sig och funderar för mycket, apropå att jag använt ÄL-test och kollat tempen. För h*lvete säger jag bara - lägg ner den kommentaren! Kan de inte skicka alla telefonnissar inom gynekologsvängen på en kurs, där de får lära sig att låta bli att häva ur sig sådana fåniga klyschor?

• Tinga

Jag tycker som ni andra att det bär emot att säga att man försökt ett helt år, när man inte har det, men vården ger en ju knappt något annat alternativ!

Är såååå avundsjuk på alla er som ska träffas och brunscha i Stockholm - hade varit så himla kul att vara med och träffa er alla! Hoppas iallafall att ni som ska dit får en trevlig träff!

• viktualia

Tinga - TÄNK att de klämmer ur sig klyschor a la "allmänna sanningar" istället för att inse att det KAN finnas medicinska HINDER.

Och TÄNK att de är så PUCKADE att deras patientbemötande inte är mer drillat än så.... shit.. det är ju inte LITE ömma tår de trampar på...

*gaaaaa*

Skulle vilja reformera vårdutbildningarna så att mer kraft las på träning i patientbemötande och framförallt kring känsliga frågor!!!

• Tinga

Vickan - ja, kan du inte ordna det? Patientbemötande är ju nästan lika viktigt som de faktiska medicinkunskaperna hos vårdpersonal.

• Tinga

September - jag håller tummarna stenhårt för dig att allt går väl den här gången! Det låter ju onekligen som ett positivt tecken att allt känns annorlunda än det gjort förut.

• Moppy1

Sept - ja jag tog en sån där "shot" per dag! Innan jag gick till sängs, som en del av tandborst-rutinen.

Lycka till på gyn idag. alltid skönt allt lufta sin oro med ett proffs.

• MSW

Jaha, då har en bra bit av denna dagen också gått.. Har faktiskt fått lite gjort, skrivit in mig (så mycket som det går via internet) på ams, men måste gå dit personligen också.. Får se om jag kanske kan skrapa ihop tillräckligt med energi att göra det i morgon..
    Har varit och tagit nytt blodprov (fick ett helt bandage runt armen då hennes tejp var slut :-P )
    Och bestämt träff med en ansvarig för barnomsorgs vik.pool..
    Och spelat Mario på Wii.. (lite nöje måste man också få ha)..

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!