• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • muggles

Sweetan: hur går det med dina experiment? Gör du några framsteg el håller du fortfarande på och testar och får resultat efter 1v?

Själv loggade jag in på min jobbdator för första ggn sedan jag gick på semester. Skulle skicka bild på Moa till jobbkollegor (och tacka för den generösa presenten) och rensa lite i mejlboxen. Fick liiiiite längtan tillbaka faktiskt... (är man sjuk eller?!)

• muggles

Lappis: låter supergott *vattnas i munnen* Förutom musslorna som jag är mindre förtjust i men resten hade jag gärna kunnat sätta i mig!!! Gruyere.... Mmmmmmmmm med kompotter mmmmmmmmmm

• viktualia

Sweetan - jag mailade dig på en adress som såg ut som "svensk jobbadress"

/Vickan
    som inte orkar städa mailboxen och därför har kvar allt och inget...

• sweetstreet

Ang svensk sjukvård så känns det väldigt "tveeggat" tycker jag.

Å ena sidan kan man bli galen av ilska och frustration över hur mycket av "allmänvården" sköts. Typ alla köer, alla inkompetenta personer som gör fel saker eller inte gör något alls. Detta har vi väl bra exempel på här i tråden t ex...

Å andra sidan tycker jag det verkar som om de flesta får extremt bra vård OM man väl kommit in i systemet. I stort sett kostnadsfritt. Eller om man måste få akutsjukvård.

T ex har jag ju vänner som fått barn med sjukdomar och de har fått en sådan enormt bra hjälp på typ Astrid Lindgren (en specialavdelning) vilket säkert kostat miljoner....
    Jag har även en gång varit tvungen att flyga ambulanshelikopter viklket jag gissar inte var gratis. Men behövde inte betala ett öre för det.
    Jämfört med USA så är detta helt otroligt!!!! Här måste man ha en dunderförsäkring för att ens komma i närheten av sådan typ av vård. Och det har verkligen inte majoriteten.
    Här kan man verkligen gå personlig bankrutt och till slut lämna hem och allt OM man råkar få någon sjukdom eller skada som gör att man hamnar på sjukhus. Om man inte klarar av att betala själv eller har en försäkring som täcker. Eller helt enkelt förnekas vård. Helt förskräckligt och otroligt!!!!!!
    T ex såg jag en lapp uppsatt vid en kassa i en affär när vi var på Hawaii med en "burk" bredvid där det låg en del mynt och 1-dollarsedlar. Det var en bild på lappen på en liten bebis, och det stod typ "Snälla hjälp vår lilla dotter att kunna få göra en hjärtoperation. Vi har tyvärr ingen försäkring som täcker detta så utan er hjälp kommer hon kanske inte att överleva".

Jag menar, något sådant skulle ändå ALDRIG hända i Sverige!!!
    Sedan finns det självklart otorligt mycket att förbättra inom svenska vården!!!!

Ojoj, nu ska jag sluta min utläggning.

Det är bara dt att just hälso- och sjukvården är ngt man verkligen får upp ögonen för efter att ha bott i USA ett tag.

• sweetstreet

Mugglan!
    jag förstår dig! Tycker inte alls du är sjuk. Har må¨nga vänner som längtade tillbaks till jobbet lite då o då under mamma/pappaledigheten. Tror det är normalt.

Jag skulle nog definitivt längta tillbaks tror jag.

Du vet, när man är borta från jobbet ett tag glömmer man allt som är frustrerande och jobbigt men minns det som var stimulerande och roligt..!

• sweetstreet

Tck både Vickan o Page!!!
    Har sett era mail och fr o m nu ska jag lägga in era adresser i min adressbok!!!!

• Lapinette

muggles - tror att alla min vänner som kommer imorgon gillar musslor, åtminstone vet jag att 4 av 6 älskar musslor men utifall någon är mindre förtjust så blir man ju inte helt utan med pizzan som förrätt och sen osten.

Sorry att jag tjatar om mat när inläggen här ikväll är betydligt mer seriösa.

• sweetstreet

Oj glömde svara på Mugglans fråga.
    Jo jag håller fortfarande på med samma teknik och försöker få den att fungera bättre.

Har även börjat försöka optimera en annan metod för att ev kanske (om jag får DEN att fungera) kunna använda den som back-up.
    Men det går j-gt dåligt.

Så mitt Sverige-besök känns otroligt välkommet.

Ibland behöver man ett break för att ta nya tag och kanske se på saker o ting med nya ögon senda?!

• viktualia

Jaaa jag ÄR en svårartad receptnörd och matfanatiker....

här kommer ett MUMSIGT recept på pizza...lagom vidareutvecklat av mig..
    Lapinette - din variant lät jättegod... men jag kunde lite låta bli att lägga in det här receptet.... *busVickan*

Pizza med pesto och grönsaker

4 pers

½ pkt jäst
    3 dl ljummet vatten
    1 msk olja
    4 krm salt
    8 dl vetemjöl

2 squash
    2 rödlök
    2 aubergine
    1 tsk salt
    2 krm svartpeppar
    3 msk pesto
    50 g ruccola
    1 kruka basilika
    6 cm bit chevréost

Lös jästen i vattnet, tillsätt olja, salt och större delen av vetemjölet. Låt jäsa 30 min.

Sätt ugnen på 225 grader. Skär alla grönsaker i bitar. Lägg på plåt m bakplåtspapper, salta, peppra och stek i mitten av ugnen ca 30 min.

Dela degen i 4 delar, kvala assiettstora pizzor, lägg på plåt m bakplåtspapper. Bred på peston. Grädda i övre delen av ugnen ca 10 min.

Blanda grönsakerna m ruccola och basilika och fördela över pizzorna. Lägg en skiva chevré överst.

• sweetstreet

Japp lappis!
    Fasiken vad du tjatar om mat när jag skriver sådana otroligt seriösa inlägg som vad som snurrar runt i min otroligt intellektuella skalle!!!!

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!