• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • Oms

Liten med Mindre skrev 2007-09-11 10:48:45 följande:

Oms - jag har inte fått så mycket ont i ryggen än. Mest om jag har hållit igång länge och inte vilat... Att stå på alla fyra och kuta rygg ska också vara bra för avlastning, enligt en bok jag har.Moppy - gå in på BTs förstasida, så kan du koppla ihop dina identiteter. Funkade för oss andra i alla fall.
    jag tror helt klart på att det hjälper lite m träning m kuta rygg, stretcha osv, försöker göra det varje kväll. jag tänar dock i uppförsbacke då jag är väldigt svankig normalt och dessutom är jag överrörlig sen barn ben och har svårt att stabilisera kroppen - önskar nu att jag hade hållt igång mer med gym träning innan grav, man mår ju så mkt bättre av det! men men, man lär så länge man lever
  • Oms
    Storasystern skrev 2007-09-11 11:16:10 följande:
    Oms, när har du BF? Jag är ju också i v 27, och det tror jag att Izzie är också! Det blir en hel drös ungar runt jul alltså!
    Jaa du...Jag har ju BF 16 dec om man ska följa mitt senaste UL men de är inte helt överrens om det...

så här är det, jag blev ju gravid så snabbt efter att ha slutat m mina p-piller att jag inte hann få ngn mens så det fanns ingen sista mens att gå på vid beräkning av BF utan det var ungefär när jag borde ha haft Äl som gjorde att man sa 8 dec.

gjorde ett KUB test i v.14 och då mätte man bebisen mkt noga och sa att jo, du e i v.14 och BF är 8 dec, bebisen ser dock liite större ut men då skulle du ha blivit gravid när du åt p-piller så nej vi säger den 8 dec.

sen gjorde jag mitt stora UL i v.18 + 2 och då sa man att nja, bebisen ser lite mindre ut så vi flyttar dig en vecka framåt, dvs BF 16 dec istället.

och nu sist när jag var hos BM så sa hon att det verkar som om jag är längre gången än vad som står i papperna, dvs 8 dec men vi går på stora UL då det är det brukliga...

felmarginal på Ul i v. 14 är några dagar hit o dit medan i v.18 är upp till 2 veckor åt båda hållen så jag tror ju mer å det tidiga ul:et men men, vi kör på att BF är 16 dec.

min Bm sa dock - var beredd hela dec pga felmarginalen

så... *long story i know* jo enl de senaste rönen är jag i v.27 men jag hoppas att bebisen kommer iaf 2 v innan jul så att jag kan fira jul m syskon o så.
  • Snartis

halloj tjejer,

Tillbaka efter en skön promenad med sonen. Så befriande att kunna röra sig och gå efter flera månaders stillasittande under graviditeten. Kondisen är som helt bortblåst så nu blir man flåsig/svettig för ingenting hahahhaa

Lillkillen älskar att få vara i vagnen, somnar direkt och sover så gott i friska luften.

Vad läser jag? Ska Sweet komma till Sverige nästa helg? Har ni planerat en brunch-tråddejt?

• viktualia

Snartis - japp det blir tråddejt med Sweetan som hedersdeltagare nån gång mitt på dagen den 22/9. Brunch/lunch är nog tanken!

• Liten med Mindre

Oms - då har du en svankig, överrörlig kompis här då. Fast jag har tack och lov tränat en hel del styrketräning och core och är nog hyfsat stark. Därmed inte sagt att jag inte får ont, men kanske lite mindre.

Du skulle kanske kunna ha nytta av en stor pilatesboll och lite övningar på den? Bra stabilitetsträning och så länge du inte gör något så att du kan rasa av den så är det nog hyfsat ok som gravid med. Fast sånt har sjukgymnaster/naprapater bättre koll på.

• Oms

Liten med Mindre skrev 2007-09-11 12:44:39 följande:

Oms - då har du en svankig, överrörlig kompis här då. Fast jag har tack och lov tränat en hel del styrketräning och core och är nog hyfsat stark. Därmed inte sagt att jag inte får ont, men kanske lite mindre.Du skulle kanske kunna ha nytta av en stor pilatesboll och lite övningar på den? Bra stabilitetsträning och så länge du inte gör något så att du kan rasa av den så är det nog hyfsat ok som gravid med. Fast sånt har sjukgymnaster/naprapater bättre koll på.
    låter som en bra idé, kanske ska besöka våra sjukgymnaster här på jobbet? de har dessutom tidigare anlitats av min MVC men nu har kontraktet gått ut *varför tänker man såå långsamt när man e gravid? dete ju bara o glida ned o boka en tid ju*
  • Liten med Mindre

Oms Där har du det - bara att boka tid. Vilken supertjänst att få utnyttja sjukgymnast på jobbet.

• Vännerfan

Oms,
    Stort tack för svar! Har försökt buffa förut, men har inte rätt teknik. Men vi drar inte vagnen så mycket på natten så hoppas det inte kommer behövas så mycket buffande.

Mindre och Junilejon,
    Japp, jag fick migrän av choklad, men det har ännu inte kommit tillbaka efter grav. Jippi! Fick senast igår 3hg fin choklad av maken. Frossade i Flickorna Kanolds choklad och praliner förra veckan... Mmmm. För vem vet när migränen kommer åter. Måste passa på!! (Undrar hur länge det argumentet håller... Hmmm.)

Piggelin,
    Jag gick (som du säkert vet) också på BMG. Deras föräldrarutbildning är helt suverän! Förbered dig på att bli matad med nyttig info precis varenda minut på Östra! (Lite småjobbigt när man jobbat hela dagen) Hon är helt enkelt skitbra hon som håller i den (Cilla).
    Förstod inte riktigt vad du undrade med FK. Vi har nog inte fattat ännu hur det där funkar. Jag är så ointresserad av sånt som har med pengar att göra. Har inte ens en aning om vad jag får ut per dag. Så jag är nog inte rätt person att fråga. Jag gillar dock att vara ledig (från jobbet...), så jag tar inte ut så många dagar per vecka och tog inte nåt alls de första 2 mån jag var hemma.

Ska för övrigt till bvc idag. Jag klarade mig från att söka hjälp på sjukhus med bakgrund av att jag är feberfri idag. Annars hade jag tydligen varit tvungen att göra det sa de. Alltid nåt. Bröstet gör dock fortfarande ONT, aj aj!

• Victory

Jag såg att ni hade en gedigen BIM-lista i veckan! KUL! Hoppas på många plus!

För mig så kom den här cykeln liksom av sig... Inget ÄL-utslag och nu har jag slutat testa. Är på dag 27 nu så jag väntar att tanten ska dyka upp snart (om det var en ovanligt tidig ÄL, innan jag började testa) eller så får jag vänta ett par veckor till (om det inte blev någon ÄL alls). Det är så tråkigt att bara vänta när man inte vet vad man väntar på eller hur länge man får vänta. Men jag hoppas och tror att Hon kommer snart. Jag har varit ovanligt obrydd den här gången och det känns ganska bra, bortsett från att vi inte varit så frekventa i sänghalmen.

Jag återkommer med rapport så snart jag vet mer. Men jag ska hålla tummarna för er alla!

• Liten med Mindre

Vänner - tog du inte ut någon ersättning/lön alls i början? Eller hade du komptid/semester att göra slut på? *nyfiken*

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!