• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • davidanne

*skrattar* ja han blev lite förlägen när jag tvingade in honom i duchen stackarn!!

BrudSommar2006 skrev 2007-09-11 15:17:07 följande:
    Snartis, har du fått en liten en som gillar att åka vagn!!! Stor tur!!! Här är det först nu jag överhuvudtaget kan börja fundera på att ge mig ut med vagnen, hon har lite bättre tålamod nu och kan tänka sig att halvsitta i vagnen och fundera över livet en stund. Synd bara att man inte vet hur länge innan hon ger upp och tappar tålamodet så man vet aldrig hur länge man törs vara ute. Jag skulle t ex gärna gå ner till Solna centrum och handla och gå tillbaka hellre än att strula med bilen men det kan ju bli en riktig plåga om hon börjar illvråla där nere och det är långt hem! Nu känns det väl kallt att stanna halvägs och amma också, kan kanske muta henne med flaska men måste troligtvis lyfta upp henne ur vagnen och bära en stund hursom, kan bli krångligt.Davidanne, jag minns det där med lukter, usch, allt luktade illa, även maken bitvis, stackarn!Hjälp, jag kände att jag behövde vila en liten stund och tog med mig bebisen och gick och lade mig, bara det att jag har varit uppe länge nu men hon vill inte vakna!! Hur ska det gå i natt undrar man...
  • Oms
    BrudSommar2006 skrev 2007-09-11 15:17:07 följande:
    Snartis, har du fått en liten en som gillar att åka vagn!!! Stor tur!!! Här är det först nu jag överhuvudtaget kan börja fundera på att ge mig ut med vagnen, hon har lite bättre tålamod nu och kan tänka sig att halvsitta i vagnen och fundera över livet en stund. ...
    innan fd grannens dotter föddes 2004 så hade jag inte träffat ngn vars bebis inte vill åka vagn! Alla vänners och mina bröders barn fullkomligt äääälskade vagnen och jag ställde mig helt oförstående till detta och sa att men herregud du får väl vänja "ungen" med det helt enkelt...

väninnan sa "varsågod! försök du" och jag försökte...och försökte...och försökte men herregud det var omöjligt - hon vägrade att ligga i vagnen! inomhus gick jättebra men hon skrek direkt hon kom ned i den utomhus och det fortsatte hon med de timmar jag försökte få henne att förstå hur härligt det var att åka vagn. vi höll på i flera veckor (dock inte varje dag pga tidsbrist) men nej, det var bara att inse, den här lilla damen gillar inte vagnar utomhus. Och så har det varit sen dess! inte förrän hon fick en sulky när hon var dryga året började hon åka vagn- idag har hon ingen vagn pga ålder men de gånger hon åkte i ngn kan man ändå räkan på båda handens fingrar.

fråga mig inte varför det var så här men jag lärde mig iaf att det inte är självklart att alla barn älskar att åka vagn. grannen gick även m i en grupp för de vars barn inte vill åka vagn det satt en annons på hennes BVC om detta faktiskt!
  • Oms

daviddoff - du har all info på FL's sida och fliken om graviditer när man har Äl, hur fort man kan testa etc.

lycka till!

• Lapinette

davidanne - Rådet är att vänta till BIM. Testar man för tidigt kan det visa minus trots att man är gravid. Frejis här på tråden testade negativt i fredags och plus i söndags. Så håll ut!

Själv har jag never in my life testat! Är nog den enda här på tråden...eller??!!

• Syster Vilma

herregud lapinette, du har verkligen is i magen! hur gör du? jag sitter och försöker övertala mig själv att inte testa NU, eftersom min BIM ändå är i helgen, det ÄR för tidigt!

• Lapinette

Vilma - jag har rätt regelbunden mens men en gång var den typ 3 dagar efter sista BIM dag och då gick jag t o m och köpte test (för första gången i mitt liv) men se, då kom tanten!

Vi är inne på vårt 16:e försök och denna gång har jag inte ens orkat fylla i vilka dagar vi gjorde insemination etc. Mon dieu, börjar bli blasé.

• Piggelin1

Vänner,
    jag har missat helt att du gick på BMG! Vem gick du hos? Själv går jag hos Tiina, känns väldigt bra. Senaste gången jag var hos dem, så var det första gången i deras sprillans nya & större lokaler, ett kvarter närmare Göta-leden liksom.
    Vad kul att vi har ngt bra att se fram emot ikväll! Vi missar tyvärr nästa gång, eftersom mannen är i Kina då, men sen kör vi tredje gången veckan därpå & så tar vi igen "andra gången" ism nästa omgång istället.

Hmmm, vet knappt själv vad jag frågade angående F-kassan. Känns mest bara trist/bökigt med byråkratin som man måste ge sig in i. Har iofs hört att det inte ska är speciellt komplicerat när man väl kommer till skott, men det känns såååå tråkigt! Har inte alls funderat på hur många dgr man ska ta ut, om jag ska ta lite semesterdgr i början eller bara leva på mannen. Vi får väl testa & se helt enkelt. Känns som om man inte har en susning om hur ekonomin kommer att se ut framöver. Flera säger iofs att det inte blir ett sådär jättestort avbräck ändå, möjligen att det märks mer sen när barnet/bebisen blir lite större. Det blir ju inte lika många middagar & weekendresor när man fått barn liksom... OK att man inte slutar helt, men så hemskt många afterworks tex, lär det ju inte bli... Fast det gör mig inget - var sak har ju sin tid liksom!

Jaja, det löser sig! Jag är väldigt glad att man ens får betalt för att vara hemma, Sverige är ju rätt unikt i sammanhanget! Tyskland drog ju igång ngt liknande vid årsskiftet efter att ha gluttat på hur Sverige gör, men så många fler länder är det ju inte. Tänker ofta på det som Sweet sagt flera ggr, att i USA får man se till att spara ihop pengar för att överhuvudtaget kunna vara hemma alls. Man glömmer av hur bra man har det!

• Piggelin1

Restaurantmiddagar alltså - på hemmaplan ska det allt bli en & annan juste middag med GOTT vin till! Kvalitet istället för kvantitet = min nya devis? Till att börja med så har vi ju en del godsaker att plocka av på den "kryssmärkta hyllan", bla säkert fem flaskor champagne, yummie

• muggles

Idag har jag varit iväg och hälsat på mitt jobb (och fått presenten ). Matade innan jag duschade och gjorde mig i ordning och tog båten och sedan när vi kom fram så var det dags för matning igen (både av Moa och mig). Och sedan när jag tog båten hem igen så var det så fint väder och hon sov fortfarande, så jag köpte mig en glass och satte mig en stund vid kajkanten och bara mös. Ibland är det underbart att vara mammaledig!

Nu börjar jag lära mig lite hur länge hon sover också, så då vågar man sig iväg. Känner mig stolt att jag klarade hela utflykten själv utan några missöden...

Jag har också fått en bebis som gillar vagn (som TUR är!) och även gillar att åka bil. Allt som skakar lite verkar mysigt...

Piggelin: tror jag skrivit det förut men enklaste sättet att hantera F-kassan på är att logga in på deras sajt mha sitt bankid. Då kan man enkelt laborera med hur många dagar man vill ta ut i veckan och se vad det blir för slutsumma. Och sedan när man är nöjd och har bestämt sig så kan man ansöka direkt där. Mycket smidigt!

• muggles

Förresten så börjar Moa bli lite mer vaken nu. Verkar som om hon ser (fokuserar) lite bättre för ibland granskar hon mitt ansikte mycket noga... Och när jag åt frukost låg hon på sin mysfilt en lång stund och sprattlade med benen. Det är inte bara äta och sova längre - kul! Och så kör vi ett gympass varje dag på skötbordet (ligga på mage och lyfta på huvudet). Det är mkt som ska hinnas med varje dag...

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!