• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • pirr!

Är i princip bara inne och vänder, men vad ser jag:

FREJIS HAR PLUSSAT!!!!!
    Ryser i hela kroppen! Åh, vad ni är värda det! Önskar er all lycka och självklart måsta man försöka glädja sig även om jag förstår att oron finns där (så naturligt!).
    Stor KRAM till dej!

Incontro-tjejer (och killar!) : vad roligt att träffa er i lördags! Kändes smått overkligt innan, men när vi väl satt där kändes det ungefär som att hänga här i tråden fast "live"!
    Hoppas på fler träffar när även VÄnner kan vara med!

• Vännerfan

Pirr!

JA, jag hoppas också på fler träffar!!! Och det snart!

Mugglan och Snartis,
    Vi älskar också Minifom!! Använder det fortfarande. (Prinsen blev ju 4 mån igår) Så fort vi slutar blir det en väldig massa gaser och så känns det som att han blir mer svår-rapad, så vi kör på!

Mugglan,
    Det är för tidigt för er med rutiner! Minst en månad får man ta när ni bara följer Moa! Sen kan man kanske börja styra litegrann. Det är himla skönt sen när man har lite bättre koll och kan ligga steget före och veta att "Om en kvart vill hon/han nog ha mat". Så behöver man inte gå igenom alla alternativ till gnället. Jag hjälper dig gärna med min pyttelilla erfarenhet.

Förreten så vet jag att det inte var kyla utan fel tag om bröstet som orsakade mitt elände som jag väl får kalla det. Jag satt ju ute på café och snett bakom satt ett grabb-gäng. Jag minns att jag tänkte att han inte fick bra tag, men det kom ju iaf ut mjölk och jag kunde inte "ta om" utan att visa en del av bröstet, så därför lät jag det DUMT NOG vara. Kommer aldrig göra om det, folk får tåla lite bröst helt enkelt!!

Snartis,
    Skulle en enkel sallad vara ett dugligt alternativ för en ammande kvinna? Ja, möjligen mellan eftermiddagsfikat och middagen på 300 g kött då...

• Vännerfan

Oms,
    Hur fick ni dottern att börja sova i sängen efter att ha använt vagnen? Eller ni kanske inte gjorde så?
    Vi tänkte sätta hela överdelen av vagnen i sängen först så sufletten följer med och sen låta honom sova i bara insatsen i sängen och till sist ta bort den med. Om du fattar? Så att han vänjer sig gradvis vid sin nya sovmiljö, nu när vi hittills fått det att funka så bra. Han har sovit i sin säng förut, men det har han nog glömt nu när vi använt vagnen ett tag. Han är där ibland på dagarna så att han ska känna igen sig där. Nu har ju min stockning försenat ytteligare utveckling på området och måste få bukt med den först och sen se om de har påverkat min produktion innan vi kan fortsätta.

• BrudSommar2006

Nu har vi varit både på BVC och öppna förskolan. Det började ju bra på BVC den här gången men att mäta var ju inte så kul som vanligt. Sedan var ju vaccineringen rena katastrofen och så var en tvärilsken bebis ett faktum igen... Fast fördelen var att hon blev så arg att hon somnade i bilen på väg därifrån sedan! Nu vid tre och en halv månad så är hon i vilket fall 66,5 cm lång och väger 8,56 kg och är vad jag förstår riktigt stor för sin ålder.

Öppna förskolan var en sådan där grupp för barn upp till ett år men Iris var så klart yngst, det är väl inte många som går dit innan barnet kan krypa och hålla i saker gissar jag, men hon verkade tycka att det var jättespännande att sitta och titta på de andra barnen och somnade igen i bilen sedan och sover än. Fast tydligen så kan hon ju få feber och sova mycket av vaccineringen så jag vet ju inte vilket det är än i och för sig.

Kan man få mjölkstockning av fel tag, det visste jag inte, jag tycker att det händer hela tiden så nu ska jag passa mig mer. Ofta på nätterna när jag ligger och ammar så känner jag att det kanske inte blir helt rätt tag men orkar inte riktigt rätta till det utan vill bara att hon ska somna om så fort som möjligt. Sitter jag upp och ammar tycker jag sällan att det lyckas bli dåligt tag.

Vänner, jag är ju inte orolig för att hon äter för lite så mycket som hon väger och när hon skriker vill hon aldrig äta så jag tror inte att det är för att hon är hungrig. Trött kan hon ju vara, det är ju svårt att veta även om man tycker att hon sovit hyfsat och huruvida hon har ont i magen tycker jag är omöjligt att veta. Kör med minifom för säkerhets skull, tycker att det får henne att bajsa oftare så någon nytta gör det nog.

• Lapinette

Vill också kunna gå på stan och se stora magar utan att känna RÖTT!!!

• BrudSommar2006

Lapinette, ja, det förstår jag, det är verkligen orättvist! Fast de har ju faktiskt inte hittat något fel så det är ju absolut troligt att det kommer att bli din tur snart.

• Piggelin1

Hej tjejer!
    Åh, vad skönt det är på jobbet idag - inte lika hysteriskt som de senaste 1-2 veckorna. Känner att jag behöver det lite grand! Desutom har jag precis pratat med min chef om att vara ledig nästa måndag, så då blir det shopping i Ullared med en kompis Andra gången jag åker dit - det är verkligen en annorlunda upplevelse att åka dit

En annan kul grej är att jag precis pratade med en kollega på en helt annan avdelning, som jag jobbade en del med i vintras/våras. Visade sig nu att hon väntar sitt första barn precis en månad innan mig & bor ett stenkast från oss. Så vi har redan bestämt att vi ska dra barnvagn ihop framåt vintern Muggles, tror att du skulle gilla henne skarpt, supertrevlig tjej, relativt det lilla jag känner henne!

...och mera skoj - idag firar mannen & jag treårsjubileum, så vi ska ut & käka på Tvåkanten (för er Gbg:are som känner till) ikväll. Har iofs hört att deras kök kan vara aningen ojämnt & lite synd att jag inte kan beställa vin-paket till maten men vi fick ett presentkort i julas på tusen spänn, som fortfarande är oanvänt & gäller ett år. Bäst att passa på, sen när bebisen kommit lär det ju inte hinna bli av innan giltighetstiden gått ut ...och sämre sätt att tillbringa en måndagskväll finns ju!

...och så är jag fortfarande själaglad för Frejis pluss!! Gick & var glad åt det hela dagen igår & det håller i sig även idag!

Liten, hoppas ni hade skoj på Liseberg sen i lördags - vi var där en kortis (har säsongskort eftersom vi bor granne) lite senare på em & sammanstrålade spontant med några kompisar en snabbis. Spanade efter er, men förmodar att ni knappast huserade bland barnattraktionerna, där vi var större delen av tiden!

MrsB, vad spännande med bröllop på lördag! Jag var ju på Muggles bröllop, som var i samma size som ert vad gäller gäster & jag måste säga att det definitivt hör till topp-tre bland roliga bröllop jag varit på. Blev liksom så personligt & mysigt! Blev väldigt sugen själv på ett mindre bröllop, men med tanke på alla mina syskon med respektive, så är vi uppe i en hel hög folk redan där & sen springer det nog iväg med vännerna, även om jag skulle vilja gallra ganska hårt, just för att hålla det någorlunda litet. Hmmm, den ekvationen är inte enkel att få ihop
    Jaja, "den dagen den sorgen", just nu känns det som om jag/vi nästan glömt bort detta med bröllop, projektet "Barn" tar så mkt plats i tillvaron & då ramlar projektet "Bröllop" så mkt längre ner på prio-listan! Samtidigt så vill vi båda gifta oss, så det kommer så småningom & det kommer att bli spännande, jätteroligt & underbart etc etc, men bilda familj känns liksom som en annan "dimension" av livet Pratade länge med min bror igår (som gifte sig för två år sen & fick barn för ett år sen) & kom fram till just att detta med att bilda familj, då känns det som om begreppet "VI" blir så mkt mer, i alla aspekter av tillvaron, både praktiskt & känslomässigt. Sååå häftigt!! Jösses, vad filosofisk jag blev nu då...

Som ni märker är jag på ett strålande humör idag - livet leker ...och maraton-inlägg blir det i vanlig ordning...

Vänner - du har så mkt kloka kommentarer jämnt! Det där du skrev innan idag om när barnet ska sova/få det att somna etc, jag samlar sådana råd på hög Skönt med några i ens omgivning som man känner att man kan samla ihop goda råd ifrån. Min lillebror & hans fru är andra förebilder & nu tror jag att Muggles är på god väg som nybliven mamma också liksom några andra vänner med lite större barn.

Var på tjejmiddag i lördags kväll & där var en mamma med en halvårsbebis med (dock var bebisen hemma) & där kände jag några ggr att jag INTE var riktigt på samma våglängd som henne vad gäller inställning till barn, pappans roll etc. Om vederbörande då försöker pracka på mig några "sanningar", då blir jag bara "anti" OK, jag vet ju inte alls hur jag kommer att bli som mamma, men helt klart känns det som om man får gallra bland alla goda råd man får av omgivningen & ta till sig det som passar en bäst, & sen strunta i resten...

• Lapinette

Oj, ser att Piggelin har varit inne!!

• Piggelin1

Alla goa Gbg:are,
    vi kanske ska testa Avalons brunch vid nästa gång? Skulle vara skoj att se hur den är. Försökte precis hitta lite info på deras hemsida, men gick bet. Har iaf läst förut att de kör brunch, så det kan ju vara ngt att sikta på kanske?

Jag kikar gärna på ett datum hyfsat snart, så att vi får träffa dig, Vänner!

• BrudSommar2006

Vänner, jag har tagit fasta på det du sagt om att han brukar vara vaken ungefär två och en halv timme innan han behöver sova igen och ha det lite som en riktlinje för när jag tror att det är dags för henne att sova igen. Bra att ha något att gå efter i alla fall på ett ungefär. Hittills har det löst sig ändå genom att vi har åkt bil någonstans och hon ofta somnar i bilen eller varit ute med vagnen någonstans och haft tur och fått henne att somna i den. Annars somnar hon ofta på amningskudden.

Piggelin, jag har också velat gå ut och gå med vagnen men det har bara inte gått eftersom hon blir riktigt arg när man lägger henne i vagnen! Fast nu när hon är i alla fall lite mer stabil fast hon inte kan sitta än så har jag pallat upp henne med lite kuddar så att hon halvsitter i vagnen och så ett täcke hopvikt under baken så att hon inte hasar ner och då blir hon inte lika arg. Ibland går det inte utan att hon börjar skrika hysteriskt, t ex när vi var i centrum och handlade härom dagen så att jag fick bära henne ett tag, men allt oftare så antingen tittar hon sig nöjt omkring eller så somnar hon med nappen i munnen. Skönt att hon äntligen börjar ta napp nu också, tror att det hjälper lite med.

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!