BS,
Stockningen är väl lite bättre. Det blir något bättre för varje dag, men det går sakta. Jag skulle satt in det tunga artelleriet direkt, men eftersom jag haft slängar av det tidigare som gått över när jag bara fortsatt amma och sovit, så tog jag det inte på så stort allvar. Nu gör jag allt, lägger mig så fort prinsen sover, värmer bröstet innan amning, dricker mkt vatten, tar Alvedon, ammar på alla fyra etc.
Ironiskt nog vet jag att jag fick stockningen då när jag satt och tänkte på vad gott livet var. Positivism kanske inte är nåt för mig, ha, ha.
Hm, eftersom jag forfarande inte vet hur mycket Iris sover eller äter är det väldigt svårt att komma med nån idé om varför hon skriker. Men jag läser det som att hon gör detta olika mycket olika dagar? Oftast beror skrik ju på hunger eller trötthet iaf. För oss tog det ju ett tag att fatta att prinsen var trött och behövde läggas trots protester. Nu lägger vi honom i vagnen när vi märker att det är dags (2-2 1/2 timmars vakenhet klarar han). Han protesterar, men vi drar vagnen rytmiskt fram och tillbaka och pratar lugnande med honom som att det är den självklaraste sak i världen att han ska sova. När han lugnat sig men ännu inte somnat går vi därifrån men fortsätter låta, så att det inte blir helt tyst. Och då somnar han. Det vi absolut inte gör är att ta upp honom igen innan han somnat och medan han skriker. Han skriker ju för att han vill ha svar på någon fråga (antar vi) och i detta fall undrar han nog om han verkligen vågar sova (för han är ju trött, det vet vi), om han är trygg där han är. Tar vi då upp honom innebär ju det att vi liksom svarar att han INTE är trygg, och då tar allt mycket längre tid. (Obs, jag säger inte att det är lätt, vi har verkligen kämpat med detta, men vi var tvungna, en bebis måste få sin sömn!). Och självklart måste man veta att han läggs mätt och med någorlunda torr blöja. Man får INTE börja dra vagnen och komma på att han nog är hungrig etc. (Been there, done that)
Jag tror inte att Iris äter mindre nu, utan jag tror att din bröstmjölk har anpassat sig efter hennes behov. För ett tag sen tyckte jag att prinsen åt för lite och trugade, men varje gång jag gjorde det så kräktes han efteråt. Så det var bara att acceptera att han både ammade med bättre och snabbare teknik och att mjölken mättade bättre än tidigare. Om Iris skriker pga hunger kan du ju testa både att amma oftare och mer sällan, för båda delar kan ju leda till att hon äter mer totalt sett, men det har du säkert redan provat.
Detta är bara mina teorier, är lååååångt ifrån nån expert. Men det har ju inte ramlat in så mycket råd till dig här, så jag tänkte att jag får ge dig de jag har.
Nu ska jag gå och vila.