• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • Syster Vilma

Halloj! Tänkte återuppta ämnet "när märker man av det" här igen Jag fruktar nämligen för första gången den beryktade tanten! Så här är läget: har inte haft mens sen jag slutade med pillrena i juli. Är relativt säker på att jag hade ÄL förra helgen (inget test dock) och satte igång produktionen direkt. Alltså borde min BIM vara nästa helg. Tänker jag rätt? Har ju inte haft en normal cykel på tio år, så jag har ingen aning.
    Men försöker att tänka positivt. Dock inser jag att det är mycket naivt av mig att tro att vi satte den på första försöket.
    Nu till tecken:
    * ont i huvudet
    * ont i ryggen
    * ont i halsen/halsbränna (dock efter en talrik stark thaimat)
    * illamående (dock mycket lindrigt, nästintill obefintligt, om jag ska vara ärlig inget illamående alls men jag vill ju så gärna må illa. Om sanningen ska fram har jag alltid varit en sån som mår illa och nu mår jag inte illa alls)
    * mår inte illa

och sist men inte minns
    * magkänsla

Vad tror ni? är jag en fullvärdig medlem på denna tråd nu?
    Vill så gärna köpa ett gravtest redan nu, men tänk om det är positivt?!!! Då kan jag ju inte dricka på festen jag ska på nästa fredag, och då vet ju ALLA. Ska försöka ta det på lördagen i stället. Är det helt omoraliskt? Näh, jag tror inte det... jag är ju säkert ändå inte gravid.

• BrudSommar2006

Hej!

Ska precis gå och lägga mig men jag har haft så mycket för mig de senaste dagarna att jag inte kunnat läsa ikapp förrän nu så jag var ju tvungen att skriva lite innan bara.

AM, om du läser det här, var är det bra att gå och fika på dagtid i Stockholm med bebis i vagn där man kan ta med sig vagnen in, finns det sådana ställen alls eller är det packat med folk och vagnförbud överallt nu när det inte går att sitta på uteserveringarna längre?

Det vore så kul att ses och jag har ju också dagarna lediga eftersom jag är hemma med Iris men jag bara kan inte ta med mig henne ut bland folk, hon illvrålar ju om hon måste ligga i vagnen och sitta i knät gör hon bara korta stunder om man har otur, sedan måste man upp och hoppa runt med henne. Inte ens då kan man garantera att hon håller sig någorlunda tyst...

Är lite deppig över att jag blivit så tjock efter förlossningen, det känns som att jag har gått upp snarare än ned och det känns inte som att det går att göra något åt heller så länge jag ammar. Har fått skaffa nya jättestora kläder för att ha något jag kommer i, usch så trist.

Har så himla ont i ryggen också, när jag lagt mig i sängen så kommer jag knappt upp igen, får sega mig upp och sedan luta mig mot väggen och liksom hasa upp i stående ställning. Sedan tar det en bra stund innan jag lyckas böja mig ner och lyfta upp locket på toastolen om jag vaknar och måste gå på toa på natten. Så här kan jag ju bara inte ha det men jag vet inte vad jag ska göra åt det heller. Nu har jag i alla fall kommit mig för och ringa och få tid till efterkontroll som jag borde gått på efter två månader, nu har det ju gått tre, så kanske jag kan få svar på hur det egentligen ser ut eftersom jag har så svårt att kissa, det känns som om allt fallit ihop liksom.

• BrudSommar2006

Äsch, vad är jag deppig för, jag har ju i alla fall världens underbaraste bebis, om än med röstresurser! Min hälsa får väl ordna sig på något sätt.

Sitter här omgiven av flyttkartonger, mäklaren ska fota på tisdag och innan dess måste vi ha rensat ut halva bohaget! Ska köra ut till mina föräldrars förråd i morgon och sedan köpa lite nya växter till balkongen. Vi har ju inglasat så det borde hålla sig ett tag även om det blir lite kallare nu.

Ser så fram emot att få flytta men det är ju tyvärr inte förrän i november, borde koncentrera mig på försäljningen av lägenheten nu

• Lapinette

Vilma - normalt kommer tanten ca 14 dagar efter ÄL men det kan nog skifta. Själv brukar jag få ca 14-15 dagar efter ÄL och de sista månaderna vet jag verklign NÄR jag haft ÄL i och stickor + VUL.

Tänk om ni träffat rätt på första försöket. Var då glad att du skrev en rad här innan du testade positivt och kom in på tråden och jublade. Vi hyenor här inne kan lätt bli lite "irriterade". Då lägger jag till att du har BIM nästa helg.

BS - kul att du tittar in här. Det var ett tag sen.

• BrudSommar2006

Fast lite knepigt är det, maken har varit borta från jobbet så mycket nu för mäklarbesök, veterinärbesök och jag minns inte allt och nästa vecka blir det mer för besök hos prästen inför dopet, fotningen av lägenheten och jag tror att det var något mer också. Så han kan nästan inte vara borta från jobbet mer på ett tag sedan så det blir knepigt att få barnvakt för att börja med en massa läkarbesök och annat. Mina föräldrar kan hjälpa till nu i veckan men sedan åker de till Öland i flera veckor igen. Man kan ju inte gå till gyn med en bebis illvrålandes i vagnen bredvid...

• Syster Vilma

Ok Lapinette, då har jag BIM nästa helg, dvs 15-16 sept! ÅÅå vad spännande att få vara med på listan!

• BrudSommar2006

Hej Lapinette! Sitter du här en fredagkväll! Jag har hållit tummarna ända sedan din inseminering, det var ett tag där som jag hade tummarna fria men det kändes jättekonstigt, det är man ju liksom inte van vid sedan man började hänga här!

Vilma, det finns ju de som lyckas på första försöket och aldrig får tillbaaka mensen efter att de slutat med p-piller så varför skulle inte du kunna vara en av dem!

Clownis, ligger din make på sjukhus på heltid redan nu då eftersom du sade att du skulle vara med honom på sjukhuset i morgon? Han kunde vara med och resa nu i alla fall? Jag hoppas verkligen att ivf:en lyckas på första försöket för er!

• BrudSommar2006

Vilma, tror nog att man kan känna av lite olika symptom innan BIM men illamåendet tror jag inte kommer så tidigt så det kan du nog sluta känna efter av den anledningen i alla fall! Jag kände inga symptom alls men tror mer på övriga symptom i så fall...

Usch, varför är jag uppe så här sent, bebisen vaknar ju alltid så himla tidigt så några sovmorgnar blir det ju aldrig. Sedan kommer ju mina föräldrar hit också så vi kan börja släpa kartonger så jag kan ju inte vila när hon har sin nästa sömnperiod heller. Blir nog en tuff dag i morgon, nåväl, skönt att ha det gjort så inte hela söndagen går åt till det också, vi behöver nog söndag till att städa.

• Lapinette

Sitter här med maken bredvid mig. Han hänger dock över sin dator och gäspar varannan minut. Tror jag ska natta honom snart.

Vilma varför tror du att du hade ÄL förra helgen om du inte har haft mens sen i juli? I början hade jag verkligen ingen aning om hur min kropp fungerade men har lyckligtvis haft jämn cykel sen första månaden, 28-31 dagar. Håller tummarna att det funkar för er så du slipper detta letande efter ägget.

• Syster Vilma

Aaah Brudsommar2006, tack för peptalk! Nu känner jag mig nog lite yrslig också...
    Dags att sova, då har man klarat av ännu en dag närmare BIM. Fattar inte hur jag ska ha förståndet i behåll om vi måste försöka länge. Vilken plåga!

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!