• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • -August-

Liten - Tack! Skont, aven om jag bara ar patetisk och inte fortjanar den. Herregud - skulle inte varje sekund av livet vara en fest nu da jag ar gravid???

Pirr - ja, snart borjar det roliga med att beratta! Vi har fatt knysta lite smatt redan, pga fest och middag. I lordags hade jag kopt tre flaskor vin till vardinnan och en alkoholfri till mig sjalv. Min plan var att gora spritzers och darfor inte blanda mig i de andras sociala runtbjudning.

Tyvarr stod det "FREE" med storsta och mest sjalvlysande bokstaver pa alla tre etiketter pa den dar flaskan, sa sjalvklart sag min kompis omedelbart vad jag holl pa med. jag kom inte undan. Jaha, tredje paret da.

Alla vara fyra foraldrapar kommer vi att traffa under tre veckors tid, sa dar blir det oga mot oga. Hoppas att allt gar bra bara! Ush, jag kanner att jag haller pa att ta det for givet.

• Lapinette

Koko - låter superhärligt! Och jag antecknar förbrilt över varje liten info som kommer om IVF. Fast först måste vi ju lyckas med den processen innan det är tal om igångsättande och annat.

Har fått kryptiska mail från min fd kollega som numera jobbar på Skatteverket och hela det där dra av på lönengrejen verkar vara något som helt är något mellan dig, arbetsgivare och läkare. Är allt ok där emellan så är det ok för Skatteverket. Läste ju bara för några dagar sedan på Familjeliv att en jurist hade tolkat det som om bara kvinnan fick dra av.

Koko - får jag fråga varför ni ville veta kön? Tycker det är ovanligt här att man vill veta medan i Frankrike tar man i princip alltid reda på kön. Maken vill och jag har sagt att jag inte vill (mest pga att så har det alltid varit...jag vet, inte något bra argument).

• viktualia

August - jag har redan börjat gruva mig för hur det skulle gå att lansera nyheten om ett kommande barnbarn... innan jag ens slutat med piller. Anledningen är att det i så fall är första barnbarnet på båda sidor och jag oroar mig för att alla blivande mor/farföräldrar ska bli FÖR glada och entusiastiska och inte lämna mig ifred (läs:ringa ofta och fråga för mycket) varken innan eller efter förlossning.. men men.. kanske ska fortsätta sikta mot p-pillerslut först...

• Lapinette

Både min mamma och svärmor har redan barnbarn men jag kan säga att det inte minskar trycket på oss då de såååå gärna vill att vi ska få också.

• Liten med Mindre

Hmm...angående kön. I de första bebisomgångarna här i tråden så var det väl bara Brudsommar som tog reda på kön.

Men i "vinteromgången" vet väl alla utom jag? Eller hur är det med Piggelin? Moppy, storasystern och koko - killar.

• -August-

Viktualia - det ar ju sa roligt att dromma, planera och spekulera! Utan det skulle vardagen vara ratt monoton. Forhoppningsvis ar foraldrarna kloka nog att respektera ert revir, men gladjer sig anda alldeles lampligt mycket.

Jag har tidigare sagt att min svarmor kommer att bli fullstandigt galen av lycka. Hon ar ett kanslopaket och hon kommer att fa det sa jobbigt .

Koko - kul att ha fatt veta konet! Ville ni det eller blev det bara sa? Det maste ju plotsligt bli en liten person av det som ror sig och vaxer dar inne.

• viktualia

August - värst är nog faktiskt min pappa... han kommer bli odräglig.. ha ha ha ha... få människor är så barnkära som han...

Min svärfar är tidernas pessimist och tror inte att han kommer hinna uppleva några barnbarn (han är 71 och sönerna 29 och 31). Han kommer bli nöjd men samtidigt känna sig skitgammal och klaga över att han kommer missa barnbarnens studentdagar typ. Svärmor kommer att komma med gravidråd som gällde på 70-talet och helst förbjuda mig att gå utanför dörren samt äta nåt annat än hennes sorts husmanskost (läs: fet grädde i det mesta). Min egen mamma kommer vara hyfsat balanserad och ett vettigt stöd...

hm... kanske ska spara det här inlägget och se om det blir sant sen?!?!? *fnissar*

• _koko_

Lappis - vår anledning att vilja veta är lika "dålig" som din - vi ville veta för att det går! Sen känns det roligt att, som august skriver, kunna tänka på honom mer som en person än som "den". Är övertygad om att upplevelsen vid förlossningen inte kommer att bli mindre spännande för det - vi vet ju inte hur han ser ut, hur stor han är, eller nåt annat heller. Bara att det är en han...

Vi hade förresten aldrig sett vad det var om inte läkaren hade visat oss. Tror de är rätt duktiga på att sväva förbi det området tills någon ber om att få veta.

• Telemarkgrrl

Jag skulle alla gånger vilja veta könet på barnet i förväg om jag blev gravid! Dels så är jag verkligen värdelös på att vänta på överraskningar och dels så tror jag att det blir lite mer verkligt om man kan tänka "han" eller "hon" om barnet istället för "det" typ.

• -August-

Kul att ni andra ocksa ar positiva till att fa veta i forvag. Det handlar ju bara om nagra manader...

Jag har fagat min man forut vet jag, innan jag blev gravid, och jag tror att han garna skulle vilja veta. ja, nu vet jag vad vi ska prata om ikvall *smile*.

Halla Webmaster - kan du fixa till gubbarna? Det ar sa trakigt utan fargpluttarna!

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!