• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • Liten med Mindre

Sen har jag inget jätteproblem med gravad / färskrökt lax - tycker tillagat är godast.

(Fast före semestern var det endast räkor som gick ner - ingen fisk lockade. Knappt ens från favvo-restaurangen Mancini.)

• BrudSommar2006

Pirr, gravad lax, sushi och parmaskinka är ju i fall att det skulle vara bakterier i och då ska man väl ha otur så där kan man väl chansa och känna sig rätt säker. Fiskar från Östersjön och insjöfisk, plus typ tonfisk och vad det nu är från livsmedelsverkets sida är ju för att det är tungmetaller i och där kan man väl vara lite försiktigare om man vill i så fall.

• pirr!

Tack Mindre! Hälleflundran jag åt kom från en "liten" fisk och jag resonerade då att den inte hade hunnit lagra så mycket miljögifter, gravlaxen var på några snittar och på sushin åt jag bara en laxbit och resten andra sorter (dock ej fisk) så jag tror nog det är lugnt, men man känner sig ju väldigt oansvarig..
    Känner mig dock inte orolig.

• -August-

Hur ar det med rakor? Kraftor funkar, men rakor ar ju mycket vanligare pa matsedeln.

• Vänner-fan

Pirr,
    Just parmaskinka åt jag rätt ohämmat under min graviditet (men inget av det andra du skrev om man bortser från gravid-sushi eller jo, förresten lite gravad lax slank nog också ner när jag tänker efter.)Om man köper på schysst italienskt hak tror jag att den är bra. Första gången fick jag dock dåligt samvete/blev orolig och då är det absolut inte värt det och även om alla man frågar säger ÄT är det ju man själv som måste kunna ta konsekvenserna av den mikroskopiska risken. Så känn efter själv vad du tror är nog mitt tips. Skulle inte våga eller vilja gå emot BM och säga till nån annan att äta eller dricka nåt de inte rekommenderar bara för att det funkade för mig.

• pirr!

Blir så trött på alla listor, men har faktiskt en egenhändigt konstruerad minilista i min plånbok ifall jag blir osäker.

• Vänner-fan

Räkor är helt ok! Det är bara råa skaldjur man bör undvika (ostron etc.). Och råa räkor tilltalar inte mig iaf...

• pirr!

Håller med! Det är en sak att ta risken själv, men om jag skulle ge någon råd skulle jag med vara superrestriktiv!

• Piggelin1

Ja just det Liten - nu minns jag att hon var inne & skrev under sin sista jobbvecka! Fast det känns också som ett tag sen?

August, japp, just därför jag också fnissade. Engelsmän utan fish & chips, det funkar ju liksom inte! Såg ett pgm på tv för ngn månad sen om överviktiga barn i England - en serie, lite av stuket "Du är vad du äter", fast handlade mer om överviktiga barn. Tydligen åt de enorma mängder chips i den familjen -. hade en gigantisk låda i köket proppfull med bara såna där småpåsar med chips. Barnet ifråga fick regeln att "bara" äta chips varannan dag, nu när han skulle leva sunt & gå ner i vikt. Snacka om att det är en annan insällning till chips i UK. Här betraktas det som snacks som man äter på helgen, i UK verkar det vara "mat" eftersom det faktist (!) innehåller potatis!

• Page

Ja, det skulle kännas helunderligt att trycka i sig en påse chips och påstå sedan att man har ätit middag!

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!