• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • Victory

Några sena och ruskigt inaktuella svar:

Augusti: Ja, vi fick nog inte så lång väntetid när jag tänker efter. Det är bara det att när man väl startat med utredningen vill man ju ha svar på en gång och då känns varje vecka som en evighet!

Izzie: Jag vet inte vad de får fram av blodprovet eller hur länge det dröjer men det ska bli intressant när det väl kommer. Antagligen kollar de väl hormonnivåer och om jag har ÄL eller inte.

Telemarkgrrl: Vi har också precis dragit igång utredningen så vi får väl följas åt!?

BS: Har ni köpt hus?! Jag har missat det, berätta allt! Finns det bilder också!? Oj, måste nog leta mig bakåt för att få se!

Så ni har kört igång med IVF, Lappis! Heja, heja!

Själv går jag bara och väntar på ÄL nu, men den dröjer nog 1-2 veckor till (förb*nnade långa cykel )

Ha det bra alla och lova att uppdatera mig om jag missat något viktigt! Typ något plus eller plopp!

• mugglesfan

I boken jag nämnde ovan står rätt mkt om sömn (de olika sömnstadierna som barn har tex) och rutiner för det. Hur man skapar rutiner, hur man rättar till "dåliga" vanor (tex får bort nattmatningar, nattliga besök i föräldrarnas säng mm). Tex står det att spädbarn ofta sover REM-sömn och det kan lätt misstolkas som att de vaknar men att om man då väntar en stund innan man plockar upp dem så sjunker de djupare ner i sömn igen. Jag kan tänka mig att man annars lätt är där och tar upp dem och då kanske de verkligen vaknar.

En annan underbar bok som jag har läst efter tips från en tjej i min föräldragrupp är "Koka makaroner" (om att bli pappa). www.kokamakaroner.nu/
    Jag fick tårar i ögonen, bla när han berättar om deras förlossning. Förlossningen blir utdragen och barnet medtaget; kommer ut helt blått och till synes livlöst. En okänslig barnläkare tar med barnet till ett annat rum och gör undersökningar utan att förklara vad som är fel. Barnet förs sedan till en annan avd och läggs i kuvös och föräldrarna ringer "dämpade" samtal till familjen och säger "vi ringer igen när vi vet mer". Efter ett tag tar de sig ner till avd där deras son ligger och får reda på av en nattsköterska att "ja men det är ingen fara med honom, han är bara lite medtagen efter förlossningen men annars är allt normalt". Jäkla okänsliga läkare alltså! Ja hela förloppet som han beskriver hur hans fru kämpar - det är jättefint skrivet. Och även hela boken. Dessutom är den rolig - både min man och jag läste och skrattade...

• mugglesfan

Lappis: jag hade nog kört på en insemination till, så slipper man fundera på om det ev kunde ha funkat sedan.

Skönt att ni är taggade inför nästa steg!

Jag hade också tagit 3-pack pga det ju ändå är lika dyrt som 2 ggr. Och om det inte lyckas på första försöket, så vill ni väl säkert testa en gång till? El ger ni det endast ett försök?

Telis: lycka till på BIM!!!

En annan fråga: varför måste man nedregleras till klimakterium innan de plockar ägg? Ni har säkert skrivit det vid ngt tillfälle men det tycks ha undsluppit mig.

• mugglesfan

Äsch det är ingen fara eg. Jag mår nog bättre än många andra. Vill inte klaga egentligen... Men det är klart, som min svärmor säger, "graviditeten sitter ju inte utanpå"

• Vänner-fan

Mugglan,
    Åh, skulle vara intressant att veta vad som står om att få bort nattmatningar i din bok! Och när man kan börja med det.
    Kan vidare berätta att jag fattade det som på din BM att det inte var så stor idé att sitta och vänta på att man skulle bli helt smärtfri vid sex innan man startade med det igen, så jag tog henne på orden och har nu haft det igen. Kändes som att bli av med oskulden ungefär. Kan ni läsa mellan raderna att det inte var nån höjdare, ha ha ??
    Men så ont gjorde det inte, det var mer bara att bestämma sig och sen hitta lämplig ställning som gjorde minst ont. Och hoppas att det inte gör lika ont nästa gång!

Nu måste jag rusa, vi bestämde oss hastigt och lustigt för att åka ut till skärgården och jag skulle bara kolla färjorna...

• Telemarkgrrl

Skön inställning, Lappis! Nu j-lar ska det gå! Hmm, jag hade nog också gjort en insemination under tiden. Det skulle vara så skönt att slippa göra en ivf och man vet ju aldrig, nästa gång kanske inseminationen funkar!

Victory, ja nu gör vi sällskap! :)

Tinga & Muggles, tusen tack!

• Victory

Hur långt har ni kommit Telemarkgrrl? jag har lämnat ett blodprov och maken har fått tid i slutet av september för att lämna sitt prov.

• Lapinette

Tinga - din beskrivning av IVF är helt korrekt. Dock är cykeln längre. Rent generellt räknar man med 2 månader från första mensdag för man börjar spraya (nedregleras) 3 veckor efter första mensdag och detta gör man i 3 veckor, sedan blir det injektioner i ca 10 dagar innan det är dags för äggplock. Min läkare sa att äggplock blir troligen den 12 november och självfallet kunde jag inte låta bli och gå in och räkna på födelsedatum och volià makens födelsdag i augusti.

• Lapinette

Det blir nog en insemination till men jag tror inte vi hinner med några hormoner. Över lag lät min läkare lite si så där angående hormonerna då han sa att det även kan bli så att jag får för många ägg och då gör man ingen insemination alls.

Får ringa SH på måndag för deras telefontid är över. Ska även be dem skicka makens testresultat av simmarna då min läkare behöver dem inför IVF'n.

• mugglesfan

Fasen Lappis - det låter som ett halvtidsjobb det här med inseminationer/ivf! Med alla tider, tel.samtal mm... Tur du har ett fritt jobb där du kan ta dig tid till sådant här. Tänk om man hade stått i butik el likn?

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!