• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • Tinga

Telis - spännande med BIM, trots allt!

Själv har jag nu börjat jaga den här cykelns ÄL - testade med CB digitaltest idag, men ingen full böj. Hade inte väntat mig det heller, men ville börja testa i god tid den här gången. Tippar på utslag på söndag eller måndag. Jag kollar ju tempen också, och ingen stegring där än, så det är ju ännu ett tecken på att jag är tidigt ute. Aktivitetsnivån inför ÄL är iallafall på topp!

• Tinga

När det gäller doppresenter har jag absolut inga tips allt - har inte varit på dop sedan 1983, när min syster döptes!

• Moppy

Vänta - jag jag missat ngt igen? Har Frullan fått en flicka? Jag tyckte någon nämnde det här precis...

• Moppy

HAR jag ska det ju vara... grrr ;)

• Liten med Mindre

Nä, vi tror inte att FruLlis har kläckt än. Och hon har ju beställt en liten kille - så statistiken sa att Muggles får tjejen. :)

Själv har jag fått lunch. Svär lite över att jag var så glupsk att jag inte orkar att gå och köpa efterrätt. Skulle vara gott en fredag. Tror minsann att Mindre ockuperat efterrättsmagen, som det annars alltid finns plats i. Fast något måste väl stryka på foten för bebisen...

• Moppy

Tack Liten, sorry att jag är så borta, men jag har supermkt på jobbet och vill inte missa en sådan händelse ;) ;)

• Lapinette

Hello girls,

Tebaks från läkaren och det känns så bra! Egentligen inte så mycket nytt då jag redan läst på hur hela IVF-processen görs men det var super att maken fick ställa alla sina frågor (annars gör han det till mig).

Nästa steg för oss är att gå och ta ett blodprov för att kolla hepatit, syfilis, HIV etc. Invänta svar och så kör vi igång i nästa cykel. Det blev lite tight att köra igång nu så det blir kanske ett till lejon i familjen.

• Lapinette

Här kommer några av frågorna vi ställde:
    - Kan man plantera in flera ägg samtidigt?
    Man kan sätta in två men rent statistiskt så ökar inte det chanserna att bli gravid om man placerar in fler ägg och riskerna vid en graviditet blir större.
    - Hur många gånger behöver vi åka till Uppsala (CvL)?
    Endast då äggen ska tas ut och när de ska sättas in igen. Resterande besök görs här.
    - Rekommenderas att man tar ut semesterdagar (för mig) i samband med ingreppen?
    Jag rekommenderar att man tar en veckas semester efter återinföring. Denna vecka är jätteviktig att ägget får det lugnt och skönt och fastnar ordentligt så ingen dammsugning, mat serverade vid sängen (och så blinkade min läkare till maken ).
    - Kan man åka på semester under själva processen?
    Om man ska åka iväg rekommenderas detta under själva sprayperioden. När injektionerna tas bör man vara på plats hemma.
    - Gällande ekonomin har vi hört att man kan be sin arbetslplats ta fakturan, går det?
    Har varit med om detta en gång på ca 3 år men visst varför inte om det fungerar med arbetsgivaren och Skatteverket.
    - Hur sker betalningen?
    Kontant till mig (min läkare) och så får ni en faktura från CvL.
    - Rekommenderas att köpa 3-pack?
    Detta är rent psykologiskt. Vissa tycker att det är skönt att veta att man har tre försök på sig och slappnar då av. Rent generellt är den största chansen att lyckas på första försöket.

Sen frågade vi om vi ska göra en insemination till då vi har den möjligheten denna månad och det var upp till oss. Antingen kör vi på en gång till eller så slappnar vi helt enkelt av denna månad. Har faktiskt ingen aning om hur vi ska göra?

• Lapinette

Kom på att jag glömde en viktig fråga:
    - Ska man (jag) undvika alkohol under själva processen?
    Jag (läkaren) rekommenderar att fr o m injektionsstart inte dricker alkohol och sedan självfallet under de två veckor då ägget ska fästa.

Sååå girls, det blir det längsta alkoholuppehållet ever för mig dryga 3 veckor!

• Lapinette

Och vi har bestämt att skjuta på vår resa till Hong Kong även om vi kan göra den under spraytiden. Vi är superfokuserade just nu.

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!