• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • Liten med Mindre

Oj, nu rullar det på ordentligt Lappis! Skönt!

Annars är väl Asien ett rätt bra land att åka till ur alkoholperspektiv - för vin är sällan gott där (passar inte direkt till deras mat tycker jag). Och sprit/drinkar var väl inte din bästa sida. ;)

• Oms

Lapinette - det låter som om ni är bra förberedda på vad som komma skall, bra frågor ni ställde! ja nu e det bara o köra (personligen hade jag om ekonomin tillåtit gått på 2-packet - tror att den psykologiska biten är så stor i sånt här) lycka till!

• pirr!

Spännande Lappis! Nu är ni verkligen på gång!!!!
    Inget nytt från Muggles antar jag? Har inte ´hunnit läsa allt idag utan bara skummat.. vill ju inte missa något!!!
    Springer nu vidare
    Bye for now!

• Tinga

Lapinette - vad bra det låter att ni kan köra igång redan i nästan cykel! Blir en ivf-cykel lika lång som en vanlig cykel, eller hur fungerar det? Rätta mig om jag har fel, men först får man nässpray för att nedreglera (komma i klimakteriet! ), sen får man injektioner (med hormoner av något slag?) för att få igång kroppen till att släppa så många ägg som möjligt, vartefter dessa plockas ut, befruktas och det som ser bäst ut återförs medan övriga bra ägg fryses in. Sen väntar man på BIM som vanligt. Har jag fått allting rätt för mig nu?

Tyckte för övrigt att ni ställde väldigt relevanta frågor! Svårt att råda angående 1- eller 3-pack, särskilt när läkaren sade som han gjorde. Samtidigt är det ju uppenbart inte omöjligt att lyckas på andra eller tredje försöket, så man ska ju inte utesluta den möjligheten. Svårt!

• Lapinette

En fråga hur skulle ni ha gjort??? Lutat er tillbaka denna cykel och tagit det lugnt inför IVF eller kört en omgång med inseminationer på Sophia?

• Storasystern

Lappis - bra med alla svar och att ni kommit igång!!! Hurra!
    Jag hade nog kört på en omgång insemination i väntan på ivf om det fann ekonomiska möjligheter till det! Jag är så otålig av mig att alla sätt att skynda på det hela är bra!
    Lycka till!!!

• mugglesfan

Hej hej - "loggar" in lite senare idag. Lite jobbiga nätter nu med svinont i bäckenfogar och ryggen. Trots Alvedon... Så det blir lite senare morgnar; av ngn anledning gör det som ondast vid 3-5 på morgonen och sedan ger det sig.

BS: vilket fräscht hus! Inte mkt som behöver göras på det (ok då, det blåa badrummet så jag förstår varför ni behöver Lappis badrumskille ). Hmmm, ang pdf:en så tar den en himla tid att omvandla bilderna i den till jpeg el annat format som går in i galleriet. Så det bästa är nog helt enkelt att skicka hela pdf:en till dem som vill se.

Ang er diskussion om att göra saker med barn etc så tror jag att inställningen definitivt spelar roll men som ni redan har skrivit också; det är nog inte bara det heller. En del barn är lugnare och en del livligare osv. Men det är ändå bra med tips (tex att inte ta upp med en gång).
    Min kompis i Stockholm som fick sitt andra i mars sa just det att med andra barnet så finns det inte lika mkt tid att ta upp det med en gång och man är inte lika nojig heller. Så antingen det beror på bebisens personlighet el att hon inte får all uppmärksamhet (el både och) så är nr 2 mer lätthanterlig. Som min kompis sa "hon är glad bara hon får liiite uppmärksamhet"

Ang sex efter förlossning så läste jag lite mer i "Barnets sex första år" (bra bok!) som jag köpte för ett tag sedan. Och det står att vissa kör igång ett par veckor efter hemkomst frå BB och för andra tar det 6 mån innan man vill/kan ha sex igen. Och jag har en bekant som absolut inte ville ha sex förrän efter 6 mån och hon hade förlösts med snitt så det var nog mest psykiskt (el hormoner). Amning kan ju också göra en extremt osugen tydligen. Jag tror inte man ska tvinga sig till sex om man verkligen inte vill. Jag och maken har pratat om detta och medvetet försökt "ladda" sexbatterierna nu innan med det i åtanke att det kanske dröjer innan det känns bra sedan efter förlossningen.

• Storasystern

3 vita veckor Lappis! Tungt!!! ;)

• Frejis

Tjohoo Lappis, nu är ni igång! Roligt att höra så bra nyheter och att det känns bra efter läkarbesöket :)

Du ställde ju jättebra frågor. Nytt för mig är det här med en veckas semester efter ÄP (äggplocket) och att man inte ska resa under den tiden när man tar injektionerna. Jahapp, så de här gamla hederliga rekommendationerna att ta det lugnt är inte så fel ;)

Svårt att säga någon när det gäller 1 el 3-pack, får själv prestationsångest av att höra att det fungerar bäst på första ivf:n. :(

Hur känner du själv när det kommer till inseminationer? Någon intuitiv känsla för det ena eller det andra har du nog - berätta! :)
    Massor med kramar :D

• Storasystern

Låter jobbigt med ryggen Muggles.. Hoppas pyret tittar ut snart så att du slipper det onda! :)

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!