• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • Liten med Mindre

Hur är det med benet Frejis? Gick det bra med gympa förra veckan?

• Rockbröllop

Frejis: Låter ju bra, känns skönt att man fortfarande kan få hjälp om de nu hittas några fel.... men, ska väl inte ge upp än! Vi har 2 MF och lite svårigheter nu, frågade om detta vid mitt senaste MF och fick inget vettigt svar

• Frejis

Liten - det gick förvånansvärt bra förra veckan. Pratade med intruktören som hade haft samma åkomma och som sade att all omild behandling hjälper :D Jag får dock fortfarande ont av längre promenader och särskilt när jag står stilla en längre stund.
    Har armen blivit bra?

• Lapinette

Så Frejis - vi byter sjukhus med varandra, troligen. Tycker absolut att du ska gå igenom alla prover igen för att se vad det är som strular.

Rockis - när man går på en utredning så är en av de första frågorna de ställer - om någon av er har fått barn tidigare. Eftersom varken jag eller maken har varit där så vet jag inte vilka följdfrågor som ställs men självfallet så utreder de att all är ok och saker och ting kan ju även ändras med åren.

• start september

Rockis,

ett år eller minst tre MF har jag hört om man är under 35. Fast det verkar vara väldigt olika beroende på var man går. Jag inbillar mig att det är lite lättare på de privata klinikerna om det finns någon sådan där du bor.

Jag som är 31 ringde och fick tid (Gynekologerna Gamla Stan) för blodprover efter mina 2 MF och 1 X och de frågade då inte hur länge vi försökt.

Sen ska man ju komma ihåg (fast det har tagit lång tid innan jag börjar acceptera det) att slumpen kan vara orättvis också, tydligen är tidiga MF oftast inget de kan hitta något svar på.

Det jag har fått höra är att vissa forskare tror på acitylsalicylsyra och andra på progesteron, men gyn var väldigt noggrann med att det inte på något viss är säkerställt att det hjälper. Det ska inte göra någon skada i alla fall!

Att testa med acitylsalicylsyra (en halv barnalbyl i två gånger i veckan) kan man man tydligen göra på egen hand om man vet att man tål sådana tabletter (typ ingen allergi mot Magnecyl).

Progesteron ges som vagiatorer och är recpetbelagt och ganska dyrt.

• Lapinette

Frejis - har de 3-pack även på Sophia?

• Frejis

Rockbröllop - det bästa är väl att byta läkare, särskilt om man inte får svar på sina frågor. Eller så får man lägga till några månader och säga att man försökt längre än vad man har gjort.

• Frejis

Lappis - har hittat på Familjeliv att de inte har 3-pack, men jag vet faktiskt inte. Fråga mig i oktober då har jag svar :D
    Det här med att vi byter klinik med varandra är lite roligt. Hoppas att ni kommer igång med konkreta besked om ivf redan imorgon.

• Lapinette

Frejis - det står nämligen inget om 3 pack på deras hemsida heller så jag antar att de inte har någon sådan. Det blir bara sådan hiskelig skillnad att göra 3 IVF där mot 3 på CvL (90 000 mot 44 000). Vet att man inte ska tänka i pengar men när det rör sig om dessa summor så kan jag inte låta bli att få hicka. Över huvudtaget att tänka på att köpa 1 eller 3 för priset av 2. Mon dieu, vi ska försöka bli gravida inte köpa sockor!!!!

• Rockbröllop

Start september: Mmmm.... jag har ju fyllt 35. O såklart börjar jag givetvis att känna mig stressad.... går inte o förklara, man känner sig ju absolut inte barnlös men känner en stor sorg gentemot min man. Det där med acitylsalicylsyra har jag oxå hört, eftersom många MF beror på proppar va?

Så det bästa är kanske att söka sig privat i då..... tack för ditt svar!!! :)

Frejis: Har klurat på det.....man måste väl känna nåt slags förtroende....

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!