• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • mugglesfan

Annars hade de där vitchokladmuffinsen som Liten tipsade om varit gott att testa men kanske inte när mamma är här (vill ju inte fresta henne i onödan). Tror att jag är hungrig när jag tänker efter

• sweetstreet

Shit vad ni skrivit här inne tjejer!!!!! :o
    Man hinner inte med att jobba ju, ifall man ska läsa ikapp.... :?

• sweetstreet

Fsat hittills har jag varit rätt duktig idag på jobbet även om jag fortfarande tycker det suger r*v-b*lle!!!!! :[

Menmen idag är en dag av deppresion här för det är värsta trista gråvädret ute med regnregnregn och så tog det en eeeevighet m tunnelbanan i morse för någon smarting aktiverade nödbromsarna så vi var tvungna att stå still i tunneln hur länge som helst medan de försökte kcika igång tåget. Grrr! :[

Ångrar att jag inte stannade hemma i morse. Jag är så otroligt omotiverad nu att det nästan börjar kännas lite sjukligt???? :o :? :(

Så jag hade en tanke att ta en dag off idag och bara stanna i sängen o läsa min bra bok och skita i jobbet.
    Men så kom Luther som vanligt och satte sig på axeln och viskade att jobba måste man bara göra!!!!!! Ajabaja, inte stanna hemma och tappa sugen. Som om den inte redan är tappad... haha! ;)

Håller dock tummarna för dig fortfarande lilla Favvokaninen!!!!! :) :) :) So far so good!!!! :p

• mugglesfan

Sweet: den där metoden som skiter sig - hur funkar det? Du skrev att du försöker om och om igen men det funkar inte. Försöker du med olika varianter el? Kanske svårt att förklara för en sån som mig som fattar nada av dina (var det vektorer det hette?) saker. Bara nyfiken... Det är det som verkar så svårt med forskning - man har inte så många att fråga och få hjälp av. När jag kör fast i mitt jobb så kan jag (oftast) få hjälp av en mer erfaren kollega...

• mugglesfan

HA! r*vbulle var länge sedan jag hörde!!!

Förresten så är det ofantligt bra för motivationen att ibland knäppa Luther av axeln och ligga kvar i sängen - med ditt jobb antar jag att du kan göra det också. Det är ju inte som att du stämplar 8h varje dag... Men det är svårt det där med Luther, han är svår att bli av med ibland...

• mugglesfan

Jag är tillbaka i gammal god form märker jag - staplar ointressanta inlägg på varandra... Märks det att jag har en smuuuula tråkigt?!

• sweetstreet

Mugglan, jo jag kan fråga kollegor och diskutera min metod så det är inte fråga om att jag inte kan "få hjälp" och goda råd. Problemet är snarare det att teorin inte alltid stämmer så väl överens med verlkigheten när man forskar...! ;)

Alltså saker som borde fungera i teorin fungerar inte alltid när man omsätter det i praktiken.
    Tyvärr.

• MSW

Lika roligt varje gång man mitt i matlagningen kommer på att man inte har mjölk (eller vad det råkar vara just den gången).. Tur att sambon jobbat över lite så han kan cykla inom affär på hemvägen.. Annars ser jag fram emot en kväll med the Gilmore Girls.. *favvo serie all time high*

• sweetstreet

Så i korthet håller jag just nu på med en metod där jag försöker "screena" ES (Embryonala stamceller) som jag har "genmodifierat" och ska nu försöka hitta positiva kloner (dvs kloner av de ES celler som har just den rätta genmodifieringen).

Ok?

Så för att göra detta måste jag använda mig av en metod som heter Southern Blot. Syrran vet nog EXAKT vad det handlar om...! ;) :D

Jaja, jag renar fram DNA:t från mina celler och sedan klyver jag DNA:t med speciella enzymer som jag vet exakt var i genomet de klyver. (Jag har innan dess gjort upp en strategi för vilka enzymer jag ska använda beroende på var de klyver).

Sedan "kör" jag det klyvda DNA:t på en sk gel och låter den gå i ett "bad" med ström för att separera de olika stora DNA-fragmenten från varandra.
    Sedan "blottar" jag gelen så att DNAT:t förs över till ett filter och detta filtret använder jag sedan när jag ska försöka hitta DNA-fragmenten med hjälp av prober som jag gör specifikt. Dessa märker jag in med radioaktivitet och "hybbar" med filtret.

Eh, ja och så framkallar jag med film för att se om fragmenten är av "rätt storlek".

Och från början fungerade inte mitt första enzym så bra kom jag fram efter att gjort detta flera gånger utan att få snygga "band". Så då bytte jag strategi och funderade ut nya enzym som skulle fungera. Men nu är det skitsvårt att få bra signal på filmen och det är inga svart-på-vitt-resultat utan allt är liksom "tolkbart" och det är INTE tillräckligt för att jag ska känna mig säker.

Så vad jag gör nu är att testa nya prober.
    Och hoppas att de ska ge bättre signaler och så.
    Hm???

Detta var nog alldeles för långt o invecklat.

Sorry!! :?

Alla som inte är Mugglan kan ju scrolla förbi lite snabbt!!!!! :D

• sweetstreet

Kan tillägga att varje 2försök" tar en arbetsvecka att göra! Och ca 7 dagar innan man ser resultatet.

Alltså är det ett aber när man måste göa om tusen gånger för det innebär ju tusen veckor....!!! ;) ;) ;)

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!