• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • Rockbröllop

Lappis: Helt rätt!!!!! Du är gravid så länge motsatsen bevisas! Du orkar hålla dig från att testa??

• Lapinette

Rockis - ska erkänna har aldrig i hela mitt användt ett gravtest!

• Lapinette

Köpte dock för 3 månader sedan då hon gick över tiden men självfallet kom hon samma kväll som jag tänkte testa.

• MSW

Rockis: Det tycker jag absolut att du ska göra!!

• Lapinette

Rockis - I promise jag har skenat hela förra veckan. Supertidigt javisst men jag mådde illa från och till ända tills i lördags och sen dess tyder det på mens. Var så lugna flickor, hon kommer inom det närmsta dygnet.

• Piggelin1

Jädrar i min låda vad ni skriver
    Här är man borta några timmar & så är det typ fem-sex sidor att läsa ikapp!
    Nu är iaf presentationen för leverantörerna avklarad - gick bra till slut - mina klagomål på chefen, till trots...

Liten, den serien kommer jag också ihåg & nu snurrar signaturmelodin i min skalle med MInns att jag tom plockade ut melodin på pianot hemma då när det begav sig, 80-talet ngngång mpåste det varit?

Telis, kul att se dig här - är van vid att se dig på resetråden Himla trevlig årgång du & Lappis - jag är lika "gammal" jag med!

Rockis, välkommen! Jösses, vilken historia du har med dig i bagaget. Håller tummarna att det tar snart!

Angående foglossning, så hade jag precis för mig att promenad var ngt som man rekommenderade, såvida man inte har riktigt svinont förstås. Typ att det är bra att röra på sig gnm tex promenader, ifall det funkar. Jag hade lite känningar förra veckan (& hade även för ngn månad sen) & gick hem från Lilla Bommen till Korsvägen (ungefär - för er som har koll på Gbg ) i torsdags. Började göra rätt ont när jag kom uppför Avenyn, men jag kämpade på, fast övertygad om att "detta är bra, detta är bra" (mantra, typ... ). Ingen spårvagn här inte! Envis - jag??
    Det där med undvika trappor visste jag inte om, men jag kör på med trappor så länge det funkar. Dock har jag fått dålig kondis - skulle till en leverantör i fredags em & hissen funkade inte plus att jag hade bråttom, så jag halvjoggade uppför 4-5 trappor. Vaddå flåsig när jag äntligen kom upp. Lite småpinsamt eftersom jag inte känner lev så väl, men vad fasen, skit samma Det mesta är ursäktat när man är gravid...!

• mugglesfan

Lappis: jag kommer bli så jävla arg om hon kommer nu men försent. För det låter så sjukt bra att du har mensmage men att det inte hänt ngt än - precis så var det för mig...

Moppy: klassiskt ställe - just höger verkar väldigt vanligt... Testa bälte, jag tror inte att övningar hjälper.
    Kom ihåg att det lika väl kan gå över igen (det gjorde det för mig)! Om du tränar ngt, testa att överge det ett tag och se om det går över.
    Om det inte går över inom en vecka, kontakta din BM och be att få komma till en sjukgymnast. Det finns hjälp (bla akupunktur)!

Moppy och StoraSyrran: nöj er inte med att inte få hjälp mot foglossning - jag har hört att tex akupunktur, bälten, sjukgymnastik kan hjälpa. TENS ger tillfällig smärtlindring.

• Moppy

Rockbröllop - kommer du ihåg hur foglossningen kändes på förlossningen och efteråt? Jag har inget problem med att ha ont nu innan, men jag vill inte att det ska förvärras på förlossningen eller bidra till ännu en smärta, eller att det ska hindra mig från att vara fullt rörlig när bebisen väl kommer....

• Moppy

Muggles - jag har faktiskt hunnit prata med BM nu emellan. Hon rek att testa ett sånt där bälte på Rehband. Fick även tips om sjukgymnaster, om det inte vänder. Så jag kommer ta tag i saken, trust me! ;)

• mugglesfan

Rockbröllop: välkommen! Jag känner igen ditt nick men kan inte komma ihåg från vilken tråd...

Telis: dig känner jag igen också (från ANDRA TRÅDEN - dvs Vickans ) - visste inte att ni försökte? Kul med en skidtjej till!

Apropå Snartis 18h - det är lite lustigt hur folk räknar på förlossningar. En del säger att det gick så fort för det tog bara 5-6h (och räknar då från när de kom in till förlossningen tills ungen är ute) och en del säger att det tog så lång tid för det tog 48h (och räknar då från absolut första värken). Svårt att bedöma om 18h verkligen är lång tid. Själv skulle jag vara nöjd om det gick på typ 12-13h för det är tydligen "standard" (om man nu kan räkna med ngn standard alls när det är så olika för alla). På Varbergs sjukhus sa de iaf att man kan räkna med 1h/cm för öppningsskedet för en förstföderska, sedan 1,5h för bebben att sjunka ner + 1,5h för krystfasen. (Och då var inte efterbördsskedet medräknat.)

Men hoppas att Snartis inte hade det för jobbigt! Ska bli intressant att läsa hennes berättelse sedan...

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!