• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • Piggelin1

Hon var definitivt ingen "petimeter" angående mat i övrigt när hon var gravid, & jag vet att hon verkligen ÄLSKAR gåslever, så hon hade säkert frågat sin BM. "Vanlig" lever ska man ju undvika, så mkt minns jag iaf & då kanske gåslever-varianten ingår i den gruppen?

Vad sugen jag blev på rabarberpaj nu! Kanske ska plocka lite ur frysen & göra en ikväll? Mmm...

• Lapinette

Ahhh du ser Muggles, det blir en dvärg !

• Lapinette

Och vad hade rabarerpaj med gåslever att göra?

• Liten med Mindre

Gåslever, liksom övriga rena leverrätter skulle jag inte äta. Däremot pastej från burk. Den är nog mer kontrollerad vad gäller tungmetaller o annat. Sen är det ju inte riktigt samma sak.

Eller var det pastej ni pratade om? :?

• mugglesfan

Jag blev nyfiken och googlade på gåslever och gravid men jag hittar verkligen ingenting. Och om det hade varit farligt tror jag att det hade stått på livsmedelsverkets sida. Där står att man ska undvika lever av torsk och lake. Borde väl stått gås också då?

Sorry men jag är lite skeptisk - det florerar så mkt rykten...

haha, så busig jag varit som ätit hälleflundra - det får man inte äta alls (jag hade för mig att det var ok om man inte ätit det för ofta). Japp, då blir det en dvärg!

• mugglesfan

Gädda har jag också ätit en gång (fast då tänkte jag mig inte för). När det gällde hälleflundran tog jag ett beslut efter riskbedömningen att en gång nog är ok.

lappis: det var ngn som hade för sig att rabarber var "förbjudet" men det visade sig vara en gammal skröna och det diskuterade vi här för ngn månad sedan. Tror det var min kommentar om det som triggade -pajen

Liten: jag tror att Lappis menade pastej på burk...

• Lapinette

Mugglan - så klart det inte blir en dvärg!!! Kunde bara inte låta bli att skämta lite då jag fått för mig att du är kort (säger damen som inte är någon jätte men väl 170 cm).

Som sagt, den dagen den lyckan! Om eller inte jag får äta gåslever. So far ingen tant i sikte fast jag t o m pappersmuffade precis.

Ska nu dra en repa på stan och klaga över en blus jag köpte i förra veckan som inte alls ser bra ut efter en tvätt! Är verkligen superdålig på att klaga...gillar det inte alls.

• Lapinette

Gåslever brukar vara antingen på burk eller helts i glasskål. Mmmmm...och sen ska man helst dricka Pol Roger till eller ett Sauternevin.

• Piggelin1

Nu vaknade besserwissern i mig till liv, så jag var tvungen att kika in på Livsmedelsverkets hemsida. Hittade detta om "kött-lever":

"Lever kan innehålla stora mängder A-vitamin som kan skada ditt barn. Undvik därför leverrätter. Leverpastej kan du däremot äta som vanligt. "

Lappis - det var väl en solklar övergång från lever till rabarberpaj?! Muggles nämnde rabarber innan - det var ngn här som hittade en tråd för 1-2 månader sen på FL om en tjej inte kunde käka vare sig rabarberpaj eller vaniljvisp, för att det av ngn anledning var farligt när man var gravid. Vaniljvisp är ju vegetabiliskt & lär ju vara så pastöriserat som det bara går...

...och därifrån var inte steget långt till att jag blev sugen på rabarber paj

• mugglesfan

Åsså var vi tillbaka på leverpastej som var min utgångspunkt...

Ja rabarberpaj hade varit extremgott faktiskt.

Jag som inte har bakat på flera år (känns det som iaf) har fått ny lust nu när jag inte har så mkt att göra på dagarna. Imorgon kommer min mamma på besök igen och eftersom hon är diabetiker så sökte jag lite på nätet efter ngt recept man kunde göra med henne. Hittade smarriga chokladmuffins (som ska vara rinniga inuti)! Mums!

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!