• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • Piggelin1

haha, jag tog det 2000:e inlägget såg jag precis!

• MSW

Liten: ja verkligen skötn var det.. Blev även "på lurad" ett provapå kit, som tydligen skulle vara JÄÄÄTTEbra för mig, men det kostade bara 179kr för en massa olika små tuber, så jag tyckte det kändes överkomligt..

Brudsommar: Ja vi får väl se hur länge mitt hemlighetsmakeri håller sig.. ;)

• Piggelin1

Jag fortsätter min monolog - angående det där med att fråga om graviditet - jag är en sådan där som fått precis den frågan några ggr, varav åtminstone en av gångerna var jag så singel man kunde vara Den senaste gången var för knappt ett år sen, ism min brorsdotters dop, då en vilt främmande dam (avlägset släkt på svägerskans sida) frågade mig om jag också "väntade en liten". Fann mig faktist & svarade raskt: "Näe, inte vad jag vet i alla fall!"
    Ibland får man till det

• Lapinette

Jag har också fått frågan och förra sommaren när jag var på bröllop. Höjde då vinglaset som svar.

• mugglesfan

Piggelin: välkommen i klubben!!! Har känt precis likadant! Och det blir tyvärr inte bättre ju närmare BF man kommer heller. Det är bara att stå ut... Man får intala sig att det är så otroligt få gånger som det går snett, men det är inte lätt.

Jag hänger gärna på till Gothia/First om det vill sig.

Var hos BM idag och frågade om det där med att läka efter förlossning. Hon sa att det inte är ovanligt att man inte känner sig helt återställd ett par månader efteråt. Enl henne är kroppen helt återställd efter förlossning ett år efteråt men att man kan känna sig väldigt bra efter 6 månader (el tidigare självklart).

När det gällde att det stramar i ärrvävnaden så var det också vanligt och hon rekommenderade att försöka ha sex ändå. För det skulle mjuka upp det och bli bättre. Dock är det bra om man köper ngt glidmedel och använder det i samband med sex. Det är vanligt att man inte känner lust men att lust föder lust... Och ja, allt det där vet ni redan. Jag uppfattar henne inte som att man ska tvinga sig till sex men att man kan prova även om man inte känner sig jättesugen.

Någonstans läste jag också att amningen kan göra slemhinnorna extra torra och sköra så glidmedel är tydligen en bra grej vid sex.

Om man har problem efter "slutkontrollen" tyckte hon att man skulle kontakta sin BM (inte vårdcentral) för att få komma och diskutera och få en ny kontroll.

Hon nämnde också att man BLIR helt återställd men att man inte får ha så bråttom. Hon menade också att det är för tidigt att börja träna förrän efter ca 3 mån. Man kan pröva försiktigt med lite sit-ups och så innan dess men man ska inte köra på med hårda gympapass förrän efter 3 mån. Och att den bästa motionen enl henne var promenader med barnvagnen.

Även foglossning kunde man känna av 6mån-1 år efter förlossning (1 år var extremfall men det förekommer).

Vet inte om detta hjälper er Vänner och BS?

• mugglesfan

Lappis: håller fortfarande tummarna!

Jo just det, frågade också om de där känningarna jag hade i söndags morse men det var - som jag misstänkte - inga förvärkar utan antagligen ngt annat. Så med andra ord är antagligen inget på gång här.

Weeping Willows på onsdag med andra ord Piggelin!

Jo och sedan frågade jag BM om det där med att få ont när man hostar, nyser, skrattar (jag kom inte riktigt ihåg vilket det var Vänner) men det är tydligen inte livmodern för den är så liten efter 3 månader. Det kan vara tarmar el ngt annat som kommit i olag, det var svårt att säga utan undersökning. Men om du är orolig tycker jag du ska söka dig till MVC för en ny kontroll!

Och jo en sak till: om man börjar träna för tidigt så kan det komma en blödning. Det kan vara så att livmodern inte läkt riktigt och vid hård ansträngning så går såret upp igen.

Så, nu tror jag att jag har kommit ihåg allt.

Hon är grymt bra min BM på Kungshöjd!!! Man får så mkt information - den jag hade under hennes semester fick man ju inga svar ifrån även om man försökte dra dem ur henne.

• mugglesfan

Märkligt att inte frullan tittat in här än...? Undrar om hon fick ngn slags komplikationer av vändningen?

BS: guld att ha sådana vänner! Vad tråkigt med hunden - inte kul om ni tvingas ta bort honom...

junilejon: det låter väldigt skumt det hela. Det kan väl aldrig vara utomkveds (X)? Vill inte skrämma dig men iom att testet visat negativt även på BIM-dagen. El är jag fel ute nu - går hcg-värdet upp även vid X? Kommer inte ihåg Men du kanske är en låghormonare, så ett nytt test är nog bra. Du ska inte ringa och höra med MVC vad de tror?

• Lapinette

Disktuerad barn i förmiddags via messenger med en av mina kompisar. Hon har troligen blivit dumpad av sin senaste pojkvän (typ 3 månader tillsammans) och funderar nu på att ta reda på vad som gäller för en ensamstående vid insemination och adoption. Hon vill så gärna ha barn och är orolig att om hon väntar på den rätta så är det försent.

Till skillnad från mig som aldrig vetat (förrän nu) att jag vill ha barn.

• Lapinette

Förresten något som vet hur det är med Frullan?? Så länge sen hon var inne här.

• sweetstreet

Nej men jag hörde av henne efter hennes vändingsförsök med Borren.
    Då var det bra men hon verkar ha supermycket på jobbet plus att få färdigt renoveringen hemma.
    Så kanske är hon bara busy??
    Jag ska maial hene o se ifall hon har tid att svara.

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!