• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • viktualia

vi skippade morgongåvorna och åkte direkt på bröllopsresa till Mexico där vi unnade oss en massa god mat och annat lattjo.

det kändes så HIMLA jobbigt att komma på något vettigt att önska sig/ge bort... bröllopet innebar ju ungefär hur många andra detaljer som det bara var möjligt...

• Izzie

Apropå Annika Lantz bok, så tyckte jag att den var sådär. Stundtalt skitrolig, men det kändes inte så lockande att få barn efter att jag läst den...

• Izzie

Jag funderar på vad jag ska ge min man på vår första bröllopsdag... Någon som har något tips? Vad gjorde ni? Vad gav ni era män?

• Izzie

Tanken är att vi ska åka en helg på spa för att fira vår bröllopsdag, men det är ju så himla dyrt. Det kostar ju lite att skaffa barn oxå. Herregud vad grejer man måste köpa.

• mugglesfan

Izzie: hur mkt har du gått upp då? Själv har jag gått upp 13 kg totalt men enl en uppställning jag såg i Mammapraktikan innebär det endast ca 3 kg extra fettdepåer. Resten är moderkaka, livmoder, fostervatten, extra blodvolym och vätska, och bebben.

Jag har faktiskt ingen ångest alls över detta - jag tror jag behöver de där fettdepåerna till förlossning och amning. Jag har mött många tjejer som varit smalare under amningen än de var innan graviditeten, en av de tjejerna gick ändå upp 20-25 kg under grav... (Ok, sen när man slutar amma så går man ju tillbaka till sin vanliga vikt.)

Jag kan inte ens gå långpromenader längre för då får jag ont i fogarna men min viktuppgång har stannat upp nu verkar det som.

Jag har också unnat mig stoooora glassar och fika (dvs bulle typ) varje dag under semestern. Nu försöker jag skärpa mig igen och bara äta godis och fika på helgen Men eftersom jag inte fått dricka vin så har jag fått svulla bulle och glass istället

En del tjejer går helt enkelt upp mkt under graviditeten men sedan rinner det av dem igen efteråt. Jag tror det är lite hur man är byggd, inte så mkt att göra ngt åt... man ska ju definitivt inte banta när man är gravid. Visst, kan man träna så är det ju bra men jag tror inte man ska fokusera för mkt på sin vikt. Det viktigaste är ändå att bebben mår bra.

• mugglesfan

Ah, ytterligare ngn som skippade morgongåva! Det gjorde vi med. El, enl min man har jag fått en halv gård i Värmland i morgongåva (dvs tillgång till deras underbara sommarställe... ). Men jag kom inte heller på ngt och secret box var absolut inte ngn grej för mig.

Vickan förresten, jag tror på din attityd att gå ner långsamt för att det ska vara en hållbar viktnedgång. Starkt jobbat!

• Izzie

Jo, du har rätt. Än så länge har jag gått upp hela 11 kg och är i vecka 22-23. Det känns ju sådär... Måste försöka få det att plana ut nu. Det är inte så att jag unnar mig saker i överkant. Men jag har lätt för att gå upp i vikt. Tyvärr inte lika lätt att gå ner :)

• mugglesfan

Nä jag tyckte inte jag blev avskräckt att få barn av ALs bok (fast jag har inte läst hela än) - däremot blev jag det av Linda Skugges bok som jag nämnde för några veckor sedan (Ett tal till min systers bröllop). Där kan man snacka negativism!!! Varför läste jag den - jag gillar inte ens Linda Skugge?!

• mugglesfan

Izzie: jag tycker inte det låter mkt alls. Eg borde man inte snacka om absoluta kg heller - man borde snacka procent. Jag tror det skulle bli mer rättvisande. Om en person som vägde 50 kg innan grav går upp 11 kg så är det ju mer än om en person som vägde 70 kg gör det...?

Och en hel del av vikten kan faktiskt vara vätska mm som man kissar ut efter förlossningen (visst försöker jag vara positiv här?! )

• viktualia

Första årsdagen av bröllopet.. tjaaa planen är att hitta på något annat än att sitta hemma och hångla och dricka champange... men ehum... våra almanackor är ett mischmasch vad gäller hösten så vi får väl se..

Jag röstar för att i alla fall dra iväg och bo på hotell en natt..

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!