• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • mugglesfan

just det, kul att Jessie fick en liten tjej - faktum är att jag tänkte på henne härom dagen och undrade om det kommit ngt. Kommer ihåg att hon låg lite före mig.

• Tinga

Spännande att höra om alla tecken och funderingar från er BIMmare! Det verkar bli en spännande vecka vi har framför oss!

Själv räknar jag med ÄL i krokarna nästa helg, eventuellt någon dag efter. Maken är febersjuk sen snart två veckor tillbaka, pga ett envist virus, så just den här gången är jag glad att jag har en lång cykel, så att han hinner bli frisk innan tandborstsexrejset drar igång.

Jag håller med tidigare kommentarer om att det är otäckt men intressant att läsa om de problem som kan uppstå efter förlossningen. Mamma berättade i helgen att hon sprack litegrann när jag föddes (första barnet) pga att hon inte riktigt hade koll på när det var läge att krysta. Med andra och tredje barnet kunde hon kontrollera krystningen mha andningen och sprack därför inte alls, utan "töjningen" hanns med ordentligt. Kanske en uppmaning till er som ligger i startgroparna för förlossning att träna lite extra på andningen!

Ni som snart ska föda kanske ska hoppa över resten av inlägget, för det är en ganska otäck historia om sviterna efter en av min systers kompisars förlossning. Allting gick bra under själva förlossningen och hon fick komma hem efter ett par dagar. Ungefär en vecka efter började hon dock blöda mer än hon gjort tidigare. Hon ringde och kollade med läkare, men de sade att det var helt normalt. Efter ett tag blödde hon dock så mycket att det rann (!) längs med benen, så då åkte hon in akut. Antingen är hon en väldigt lågmäld person eller så var akutpersonalen väldigt stressade, för hon fick vänta på sin tur och fick inte ens en brits att vila på förrän hon blött igenom sina kläder! Då insåg personalen hur illa ställt det var, och hon kom in för undersökning. Eftersom hon blödde väldigt kraftigt sade sjukvårdspersonalen till henne och hennes man att ta avsked av varandra, för de var inte säkra på att hon skulle överleva! Så fruktansvärt hemskt! Jag kan inte ens föreställa mig hur hemskt det måste ha känts för dem där på akuten, och jag grät när min syster berättade. De lyckades iallafall rädda tjejen och det visade sig att problemen uppstått pga att hon inte fått ut hela moderkakan.

Hon anmälde sjukvården efter det här, men ingen varnades för de ansåg att tjejen varit för otydlig i sin beskrivning av hur mycket hon blödde och hur det kändes! Fy tusan, säger jag bara! Om man aldrig fött förr är det ju inte så lätt att veta hur det ska kännas, och vad som är normalt eller onormalt.

Ledsen om jag skärrat någon, men det är ju sådant här som kan drabba vem som helst, om än det (som tur är!) inte händer särskilt ofta.

• Storasystern

Grattis till Jessie! :) Tur att du håller koll åt oss Vickan! :) När ska du ta anställning i bäbisfabriken förresten?! ;)

Idag är det den 19:e, någon som hört ifrån Snartis?? *nyfiken*

Kul med alla nya bilder i galleriet, det var länge sedan jag var inne och tittade. Lilla silverfisken är ju jättesöt! :)

• viktualia

Storasystern - mina p-piller är slut i november, det visar sig om vi väljer att fortsätta skydda oss då eller inte.. just nu lutar det nog åt inte..

• Storasystern

Tinga, det där lät verkligen jätteläskigt!!! Tänk att det ska behöva vara så i dagens Sverige! FY f-n!!!

• Storasystern

Aha Vickan - då hoppas vi på att du ta fast anställning i november dårå! :)

• Tinga

Spännande, Viktualia! November är ju inte långt borta, så då kanske vi snart kan välkomna dig som en "fullvärdig" medlem i tråden!

Hur går det förresten med körkortet?

• mugglesfan

När jag var på Varbergs sjukhus så BM som höll i visningen att det är viktigt att lyssna på BM under krystningsfasen. Hon håller koll och tom håller emot i mellangården för att det inte ska spricka. Det kan tydligen vara svårt att inte följa krystreflexen men profylaxandning kan hjälpa för man får lära sig ett sätt att "andas igenom" så att man undviker att krysta även om kroppen vill.

Och det måste varit ngn klantig BM som missat att kolla att hela moderkakan kommit ut för det är annars standard att de gör. Men människor kan ju alltid göra fel... Dock ska just sådant vara väldigt ovanligt.

• viktualia

fniss! vad ni bekymrar er om en liten enslig smygläsare... *tror inte på den själv ens*

Körkortet: ska köra halkan på tisdag och skriva teorin nästa tisdag.

Bebisfabrik eller ej - handlar en hel del om mina anställningsvillkor IRL..

Bantning - knasigt att banta för att sedan riskera att bli tjock igen.. ha ha.. men faktum är att jag troligen nått målet 26 kg ner samtidigt som p-pillren tar slut!
    Dagsprognos: Har just köpt ett par byxor som är TVÅ storlekar mindre än de som köptes i maj....

• Tinga

Viktualia - då kommer du att få en skojig upplevelse på tisdag! Själv tyckte jag att det var skitkul att köra halkan och sladda runt där på banan! Säkert inte lika kul om det händer på en väg i "verkligheten"! Lycka till, både med det och med teoriprovet!

Kul med byxshoppingen också! Grattis till viktminskningen! Hade själv ämnesomsättningsproblem tidigare, som ledde till att jag gick upp 8 kg på ett halvår, men nu med medicin har jag blivit av med hälften igen, och det känns bra. Känner inget behov av att nödvändigtvis gå ner allt, men att inte öka 1 kg varje gång man varit på fest är väldigt skönt.

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!