Spännande att höra om alla tecken och funderingar från er BIMmare! Det verkar bli en spännande vecka vi har framför oss!
Själv räknar jag med ÄL i krokarna nästa helg, eventuellt någon dag efter. Maken är febersjuk sen snart två veckor tillbaka, pga ett envist virus, så just den här gången är jag glad att jag har en lång cykel, så att han hinner bli frisk innan tandborstsexrejset drar igång.
Jag håller med tidigare kommentarer om att det är otäckt men intressant att läsa om de problem som kan uppstå efter förlossningen. Mamma berättade i helgen att hon sprack litegrann när jag föddes (första barnet) pga att hon inte riktigt hade koll på när det var läge att krysta. Med andra och tredje barnet kunde hon kontrollera krystningen mha andningen och sprack därför inte alls, utan "töjningen" hanns med ordentligt. Kanske en uppmaning till er som ligger i startgroparna för förlossning att träna lite extra på andningen!
Ni som snart ska föda kanske ska hoppa över resten av inlägget, för det är en ganska otäck historia om sviterna efter en av min systers kompisars förlossning. Allting gick bra under själva förlossningen och hon fick komma hem efter ett par dagar. Ungefär en vecka efter började hon dock blöda mer än hon gjort tidigare. Hon ringde och kollade med läkare, men de sade att det var helt normalt. Efter ett tag blödde hon dock så mycket att det rann (!) längs med benen, så då åkte hon in akut. Antingen är hon en väldigt lågmäld person eller så var akutpersonalen väldigt stressade, för hon fick vänta på sin tur och fick inte ens en brits att vila på förrän hon blött igenom sina kläder!
Då insåg personalen hur illa ställt det var, och hon kom in för undersökning. Eftersom hon blödde väldigt kraftigt sade sjukvårdspersonalen till henne och hennes man att ta avsked av varandra, för de var inte säkra på att hon skulle överleva!
Så fruktansvärt hemskt!
Jag kan inte ens föreställa mig hur hemskt det måste ha känts för dem där på akuten, och jag grät när min syster berättade. De lyckades iallafall rädda tjejen och det visade sig att problemen uppstått pga att hon inte fått ut hela moderkakan.
Hon anmälde sjukvården efter det här, men ingen varnades för de ansåg att tjejen varit för otydlig i sin beskrivning av hur mycket hon blödde och hur det kändes!
Fy tusan, säger jag bara!
Om man aldrig fött förr är det ju inte så lätt att veta hur det ska kännas, och vad som är normalt eller onormalt.
Ledsen om jag skärrat någon, men det är ju sådant här som kan drabba vem som helst, om än det (som tur är!) inte händer särskilt ofta.