• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • Tinga

Victory - kul att ÄL äntligen dök upp och att ni verkligen fått till det den här gången! Har man haft sex ofta i de krokarna känns det ju som att man verkligen gjort vad man kan för att det ska bli något!

Angående det här med att söka hjälp så tycker jag att ni har fullgoda skäl i o m din oregelbundna ÄL och din mans problem. Om du m h a medicin kan styra ÄL och bli mer regelbunden måste det ju absolut vara en fördel, för då vet ni ju när det är dags att sätta in "stöten" varje månad.

Jag vet inte om du upplever det som ett problem med lång cykel, men själv tycker jag att det är otroligt frustrerande att behöva vänta så länge från mens till ÄL varje månad. Dessutom är det ju som Izzie säger; man hinner ju inte med lika många försök under ett år som andra med kortare cykel gör.

Apropå det här med medicinering för att få fart på ÄL; hur uttalas egentligen Pergotime? Uttalas det som det stavas eller typ "pergotajm"?

• Tinga

Jag ber att få tacka för alla tummar som hållits de senaste dagarna, men ni kan nu rikta in dem på Sweet och September! Jag ansluter mig till skaran som nu bara har en hand att göra något vettigt med, eftersom den andra används till att hålla tummen!

• Tinga

Pirr - kul att se dig här! Tänk att man aldrig kan "unna sig" att glädjas åt det positiva som hänt, utan att man alltid bara oroar sig för det som kan gå fel! Du är definitivt inte ensam om att vara så, men ibland undrar man hur mycket "extra" oro man egentligen skapar åt sig själv?

Med tanke på vad du skrev om din medicin tycker jag också att det verkar som att skadorna fostret kan få är betydligt värre om du inte tar medicin, och får ett anfall, än om du tar medicin. T ex gomspalt är väl läkarna väldigt duktiga på att operera nuförtiden? Dessutom chansen att det ska gå bra är ju faktiskt 95-97%; försök tänka på det istället för de andra 3-5%! (Ungefär som i engelsktalande länder där man hellre talar om att något är 97% fettfritt än att det innehåller 3% fett! )

Viktualia - låter som att du haft en riktigt härlig semester, med en trevlig blandning av olika aktiviteter. Låter förståndigt med scoutläger först och Grekland sen, så att du kunde vila upp dig efter den första aktiviteten! Förresten hoppas jag att du snart förenar dig med oss andra i jakten på ÄL, BIM och bebis! Grattis till viktminskningen också förresten; att hålla vikten under semestern är definitivt en bra nog prestation!

• Tinga

Izzie - om UL visade att allt var bra är det säkert det fortfarande, och du borde ju kunna känna sparkar och rörelser vilken dag som helst nu!

September - jag tror precis som Sweet att motion bara är av godo även i bebisprocessen. Det kanske inte hade varit så smart att direkt börja med värsta elitträningen, men lite motion i lagom dos är säkert bara bra. Om dessutom humöret också blir bättre är det ju ännu ett plus i kanten! (*säger hon som är löpargalning, och inte riktigt klok, enligt maken* )

Det här progesteronet du får - ger det graviditetssymptom, eller? Jag har inte riktigt koll på hur det funkar, men är det så att progesteronhalten ökar om man blivit gravid, och att det är det som ger graviditetstecken?

Sweet - trodde du verkligen att skulle kunna undgå att känna efter i två veckor innan BIM? Det är väl helt omöjligt? Själv har jag känt tecknen på mens i flera dagar, men man hoppas ändå in i det sista, på gott och ont. Vilken dag är det dags för BIM - nästa måndag?

Brudsommar - oj, tänk att Iris redan är 2 månader! Vad tiden går fort! Det var ju tur att ni "väntade ut" henne på bomässan idag, så att ni fick se det ni var intresserade av. Hittade ni något hus ni skulle kunna tänka er att bygga om ni köper en tomt?

• start september

Tinga - vad trist med den dumma tanten. Unna dig att vara ledsen om du behöver och ta sedan nya tag!

Ipren lagras inte i kroppen har jag fått lära mig (har frågat både läkare och sjukvårdsupplysningen eftersom jag var sjuk så måmga gånger i höstas). Så att ta det vid tantvärk ska vara ok!!

Progesteron är det gulkroppshormon som ska bygga upp livmoderslemhinnan för att ta emot ägget och sedan få det att stanna kvar. Så en del graviditetssymptom kan bero på halter av progesteron. Utsöndras hos alla mellan ÄL och mens, men en teori bakom (vissa) tidiga MF är att man har för lite. Om vi lyckas plussa ska man ta det typ fram till vecka 8, för att hjälpa kroppen. Men det är bara en chansning, vi vet inte om våra MF är slumpen eller om jag har en brist.

Jag läste nån homeopatsida om progesteron och där framställdes det som att det i dagens samhälle var vanligt med progesteronunderskott (allt östrogen från p-pillerkonsumtion som påverkat vårt dricksvatten). Den sidan verkade tycka att alla möjliga krämpor kan bero på progesteronbrist. Jag tror inte riktigt på homeopati, men kanske kan det ligga nåt i det.

Nu ska här bli löptur!

• Tinga

Tack September! Känns alltid bra att någon tänker på en. Fast trots det trista besöket av tanten idag, känner jag mig ändå vid hyfsat gott mod. Det kändes betydligt värre igår, när jag kände att hon var på gång. Idag har vi haft riktigt fint väder här i Skåne, så vi cyklade ut till stranden i Lomma och fick lite sol på oss, så det var skönt. Bra för humöret också!

Nu har vi just beställt pizza till middag också. Egentligen hade vi bestämt oss för sill och nypotatis, men så blev jag så grymt sugen på pizza och eftersom det är så synd om mig idag fick det blir så! Ska dessutom dricka Kiviks väldigt goda torra 7%-iga cider till, så det går väl ingen större nöd på mig. Känns dessutom bra att ha bestämt sig för att ringa till barnmorska imorgon, så får vi se vart det leder.

Intressant info om progesteronet! Men då kan det alltså vara så att du känner "riktiga" graviditessymptom också; inte bara "progesteronsymptom"? Jag är också skeptisk till homepati, men i det här fallet kändes det ju som en lite mer "vetenskaplig" slutsats de dragit, om än den kanske inte var vetenskapligt underbygd.

Nähä; nu ska ska här ätas pizza!

• sweetstreet

Å Tinga vad tråkigt!!!! :(
    Men det låter ändå som om tar det med hyfsat gott mod. Skickar ändå en kram!

• nenne78

hojtala!

Hopppas allt är bra med er, trots trista tanter och annan oro för er som lyckats undvika henne. Det är ju ständigt detta dilemma, först all oro för att det överhuvudtaget inte ska fungera, och sen blir det etter värre och fortsätter så hela livet, trots att man borde sluta oroa sig när de fyller 18. Vad ger vi oss egentligen in i??!?!?

Här är sista dagen innan jag börjar jobba igen och äntligen har solen börjat lysa. Och ska så göra resten av sommaren medan en annan ska sitta inne och knacka dator... Nåja, man får glädjas åt det lilla, jag har ju sluppit bränna mig!

Hittade den här sidan, läs om sekretet - min aladåb ska efter detta analyseras närmare: www.familjeplanering.se/
    *tar fram luppen*

Här är det förmodligen ÄL på gång (hänvisar till ovanstående länks info, haha) men maken är trött efter flera dagars lattjolajban. Får väl försöka snärja honom på något vis (påminnelse: måste komma ihåg att köpa handbojor).

pitten i pannan!!!

• Victory

Nenne: Då är vi i alla fall två som ska sitta instängda fr.o.m. imorgon... Men det där med NFP... vet inte, låter lite hippieaktigt för mig... CB:s digitala är min melodi!

Tinga: Usch och fy för tanten!! Skickar lite hat-vibbar till henne och lite kramar till dig!

Självklart tycker jag oxå att det är jobbigt med så lång cykel. Det känns som en evighetslång väntan på ÄL och andra hinner ha två Äl ibland innan jag hunnit med den första. Färre chanser blir det ju uppenbarligen också. Så jag är väldigt sugen att söka hjälp för det. Men samtidigt är jag väldigt mycket emot mediciner och hormoner. Helst skulle jag vilja vara helt naturlig och att vi lyckas på egen hand. Men blir det BOM den här gången kommer jag att ringa gyn, för jag kommer att vara så himla ledsen, det vet jag redan nu! Och varför stånga sig blodig om det nu finns hjälp att få?

Jag undrar förresten också hur man uttalar Pergotime...

• BrudSommar2006

Visst är det helt galet att Iris är två månader redan, hjälp!!! Idag har hon varit så snäll så och nu har hon somnat. Det är lite varannan dags principen med henne faktiskt. Mormor har varit barnvakt ett par timmar medan vi var på husvisning och de hade först varit ute med vagnen och sedan sovit tills vi kom så det hade gått bra. En flaska ersättning hade hon hunnit med att dricka upp också.

Tinga, det är nog inte dumt att få lite hjälp med din långa cykel men om inte mensen kom senare än den brukar så borde du ju haft ÄL i alla fall. Hur var det nu, är det CB du använder eller någon mer otillförlitlig sort? Du kanske ska börja testa lite tidigare också i fall att. Hoppas att pizzan smakade i alla fall!

Sweet, jag har också funderat på om det kan vara mjölken hon har problem med, jag tror snarare på ersättningen som ju är komjölksbaserad än min mjölk, jag får i mig väldigt lite mjölkprodukter. Fast eftersom hon är lugn vissa dagar och skriker mycket andra så känns det osäkert. Det känns mer som att hon skriker för att hon är trött faktiskt, hon sover ju oftast nästan inget alls på hela dagarna men jag vet inte. Om de ändå kunde tala om vad de ville!

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!