• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Det ska krävas mer än taskig fantasi och trytande inspiration för att ta kål på denna tråd, så jag gör en liten kompott på de gamla trådarna.

Hjärtinnerligast, G (tillbaka från en grönluddig helg i bergen, höjdpunkten var en tänkt tretimmarsvandring som urartade i en femtimmars och slutade med att mannen och jag hängde i bambustammar i en sluttning som mest liknade ett stup, i skymningen, medan vilda hundar och moskiter försökte äta upp oss. Allt avlöpte dock väl; en dryg timme senare satt vi nyduschade och nöjda vid ett dukat middagsbord och åt boeuf bourgingnon och konverserade med ett par andra gäster i vår kära lodge. Resan gick för övrigt smidigare än någonsin med ett sprillans nytt tåg som såg ut som en korsning mellan en anka och något från tillbaka till framtiden; mannen som inte gillar konkurrenter till TGV anmärkte sarkastiskt att "oooo nästan lika fort som din Clio", när tåget nådde topphastigheten 130 km i timmen. Hur som helst hade vi en ljuvlig helg bland blommor, fåglar, grönska, ormar, grodor, sjungande buddhistmunkar och, eh, stup.
    Sedan hemkomsten i söndags kväll har jag levt i någon sorts halvdvala, har sovit groteskt mycket, när jag har vaken har jag undantagsvis tagit mig till skolan eller kollat min nya besatthet: supersnaskiga BBC-serien Hotel Babylon. Har den gått i Sverige, någon?
    Idag åt jag säkert tjugo dimsuns till lunch med min kinesiska väninna som hade den utmärkta smaken att ta med mig till en av stans bästa kantoneser. Helt otroligt hur mycket handarbete man kan få för 75 spänn per person... lövtunnt kavlad deg som snitsigt tvinnas runt oxkött i buljong, eller hela jätteräkor, eller krabbfärs... mums. Efter det rullade jag för första gången iväg till H&M, fick den kära hemkänslan så fort jag kom in, en kombination av polyesterchock och våtvarma svettningar vilket sedan avlöstes av självhat så fort jag såg mig själv i lysrörsbelysningen, i de illasittande plaggen. Men nöden har ingen lag. Jag var helt enkelt TVUNGEN att köpa allt från BH:ar till shorts, klänningar, kjolar och toppar för jag har verkligen slut på allt nu när det är så varmt att saker hamnar i tvätten efter en halv dag. Två och en halv timme senare lämnade jag i alla fall butiken med just två BH_ar, ett par shorts, en klänning och en topp, en riktigt söt gucci-rip off. Så nu hoppas jag att jag ska tycka om kläderna även i morgon. Kan ju teama åtminstone klänningen med mitt fantasiska, nyinhandlade jordgubbshalsband, chunky jordgubbe i lång guldsnodd, kostade tre gånger mer än alla HM-plaggen tillsammans och var väl värt sitt pris. Så - hur mår ni då? Kom igen, var inte blyga.)

PS: Det stör mig outsägligt att om man nu INTE bor i Östersund eller Uddevalla eller nån annan mikroskopisk dutt på världskartan, ja då får man vackert välja alternativet "inget speciellt Område". Pah!

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!
  • Gemma

Hej vänner, oj vad ni lyxat! Jag har lyxat på ett annat sätt. Har tillbringat fyra dagar på en ö i skärgården med min bästa väninna på skrivarkurs. Det överträffade alla mina förväntningar (som var lika med noll, men ändå). Stället (från tolvhundratalet, vi hade väggmålningar från golv till tak i undervisningslokalen), rummen (mitt hade kakelugn och utsikt över sjön), vädret (sol och varmt, vi åt frukost ute, gick långa skogspromenader och badade bland näckrosor varje dag), människorna (tolv personer från arton till sjuttiofem med fantastiskt olika bakgrund, bl a en psykiater och en f.d krigskorre på P1), läraren (etablerad författare som gav urbra och saklig kritik) jag själv (satt envist och skrev inpå småtimmarna på de fina mac-datorerna, trots att de andra lagt sig för länge sedan), maten (tre stora och tre små mål om dagen, allt kravmärkt och riktigt, riktigt gott, plus stor salladsbuffé), skrivövningarna, samtalen, de gotiska valven, brasorna om kvällarna och hemfärden med ny väninna i röd alfa romeo... varvade ner med två timmars middag med väninna i Stockholm innan jag tog sista flyget hem. Känns märkligt och vemodigt att plötsligt vara ute ur bubblan, skulle gärna vara där åtskilliga dagar till. Men jag har i alla fall nått mitt mål: Det känns kul att skriva igen!

Margaux, du måste absolut gå en skrivarkurs. Det är otroligt givande. Grämer mig bara över att jag faktiskt tillbringade ett helt år på en av landets absolut bästa kurser och tramsade bort alltihop. Var helt enkelt inte ett dugg målmedveten.

Nu har jag flängt färdigt för den här... veckan. Har typ inget inplanerat förrän hemresan om en vecka. Ska träffa vänner i Malmö och gå och se Lloyd Cole på festivalen, äta god mat, träna och helt enkelt komma i fas med er andra :)

Nu ska jag läsa ikapp. Kram, G

• Gemma

Två saker som slår mig: Min nya bikini är det största fyndet av alla! Sextio spänn på Åhlens, inköpt fem i stängningstid i en pytteliten stad, dagen innan den skulle användas. Den passar åtminstone nedtill (man har ju så att som det så fint heter "jätterattar" numera) den ser inte tråkig ut och den är heller inte jättejätteful. Det ni!

(Man sänker sina krav när man är gravid, trust me, alla gör det. Om de inte vill ta död på sig själva eller ruinera sig).

Izunia: Sov på soffan härförleden hos en väninna som är flygvärdinna på STerling, hon jag berättade om. Hon har jobbat i ett par månader nu och hon är HELT förstörd, privatlivet likaså. De har tydligen en OK lön, inte i närheten med er, men ändå. Resten är typ, skit. Den nya ledningen har avskaffat ALLA stopp och de jobbar helt orimliga skift. Och hennes kropp börjar redan ta stryk, trots att hon är 23. De där flygvärdinnorna fantiserar om din arbetsplats!

• Lapinette

Gemma - härligt att författarlusten har återkommit och att kursen inspirerade dig så! När återvänder du till Shanghai?

• Gemma

Lapinette: En lite fråga bara. Pröjsade ni inte typ drygt 4 miljoner för er lägenhet? Och är den inte typ hundra kvadrat? Har börjat inse vad stora lägenheter i innerstan kostar, och att ni troligen gjorde näst största fyndet genom tiderna(efter min baddräkt).

Margaux: Jag har sagt det förr, jag säger det igen - din skamlösa gottegris! Och nu är du ute och reser också, igen!

• Gemma

Lapinette, hej! Åker tillbaka om en vecka och längtar galet mycket efter mannen såklart men i övrigt... jag viiiiiiiill inte :(

• Lapinette

Gemma - så du trivs bättre här? Har ni bestämt hur länge ni ska stanna i Shanghai?

Själv satt jag åter igen och åt en god middag med massor av vin igår kväll. Denna gång hade vi en av mina väninnor hemma på middag. Maken min var i sitt esse så väninnan fick många skratt och livliga diskussioner. Började kolla bakåt i kalendern igår och insåg att jag de senaste 20 dagarna endast varit helt alkoholfri 1. Oj! Nu får det vara slut på "semestern".

Gällande lägenhet så är den tyvärr inte dryga 100 kvm utan 86 men också den kostade inte dryga 4 msek utan 3,8. Då får vi ha i åtanke att det är en oäkta brf så vid försäljning måste vinsten skattas direkt. Den är troligen värd ca 4,5 idag.

Min väninna som har en 5:a vid Tegnérlunden köpte den för 5 msek för 2 år sedan. Självfallet tyckte alla runt omkring att de var helt tossiga som köpte en så dyr lägenhet men grannen deras sålde sin nu i somras för 7 msek. M a o 1 miljon upp per år. Helt galet!

Angående fyndbikinis så gjorde jag ett i stil med din Gemma för typ 7 år sedan och den bikinin använder jag även idag. Den kostade nog ca 100 kr på rean. Har en annan sånt där klädesplagg som inköptes på mellandagsrean i London för nada pengar. En svart topp, den är lika fin, lika svart idag trots otaliga tvättar. Köpte den säkert för 10 år sedan också för runt 100-lappen.

• velour

Det ska bli intressant att se vad den här tråden kommer att heta nästa gång (om det blir någon). Nuvarande namnet är ju onekligen svårt att toppa...

• Gemma

velour: Det blir alltid en nästa gång!

• Lapinette

Hur länge har vi hållt på och skrivit här inne Gemma? Vet du vilken omgång vi är inne på för jag har tappat räkningen.

• Gemma

Lapinette, minns bara att lägenheten innehåller en massa rum... massa för mig i alla fall. Låter superbra ändå. Har ni låg avgift också?

Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!