• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Det ska krävas mer än taskig fantasi och trytande inspiration för att ta kål på denna tråd, så jag gör en liten kompott på de gamla trådarna.

Hjärtinnerligast, G (tillbaka från en grönluddig helg i bergen, höjdpunkten var en tänkt tretimmarsvandring som urartade i en femtimmars och slutade med att mannen och jag hängde i bambustammar i en sluttning som mest liknade ett stup, i skymningen, medan vilda hundar och moskiter försökte äta upp oss. Allt avlöpte dock väl; en dryg timme senare satt vi nyduschade och nöjda vid ett dukat middagsbord och åt boeuf bourgingnon och konverserade med ett par andra gäster i vår kära lodge. Resan gick för övrigt smidigare än någonsin med ett sprillans nytt tåg som såg ut som en korsning mellan en anka och något från tillbaka till framtiden; mannen som inte gillar konkurrenter till TGV anmärkte sarkastiskt att "oooo nästan lika fort som din Clio", när tåget nådde topphastigheten 130 km i timmen. Hur som helst hade vi en ljuvlig helg bland blommor, fåglar, grönska, ormar, grodor, sjungande buddhistmunkar och, eh, stup.
    Sedan hemkomsten i söndags kväll har jag levt i någon sorts halvdvala, har sovit groteskt mycket, när jag har vaken har jag undantagsvis tagit mig till skolan eller kollat min nya besatthet: supersnaskiga BBC-serien Hotel Babylon. Har den gått i Sverige, någon?
    Idag åt jag säkert tjugo dimsuns till lunch med min kinesiska väninna som hade den utmärkta smaken att ta med mig till en av stans bästa kantoneser. Helt otroligt hur mycket handarbete man kan få för 75 spänn per person... lövtunnt kavlad deg som snitsigt tvinnas runt oxkött i buljong, eller hela jätteräkor, eller krabbfärs... mums. Efter det rullade jag för första gången iväg till H&M, fick den kära hemkänslan så fort jag kom in, en kombination av polyesterchock och våtvarma svettningar vilket sedan avlöstes av självhat så fort jag såg mig själv i lysrörsbelysningen, i de illasittande plaggen. Men nöden har ingen lag. Jag var helt enkelt TVUNGEN att köpa allt från BH:ar till shorts, klänningar, kjolar och toppar för jag har verkligen slut på allt nu när det är så varmt att saker hamnar i tvätten efter en halv dag. Två och en halv timme senare lämnade jag i alla fall butiken med just två BH_ar, ett par shorts, en klänning och en topp, en riktigt söt gucci-rip off. Så nu hoppas jag att jag ska tycka om kläderna även i morgon. Kan ju teama åtminstone klänningen med mitt fantasiska, nyinhandlade jordgubbshalsband, chunky jordgubbe i lång guldsnodd, kostade tre gånger mer än alla HM-plaggen tillsammans och var väl värt sitt pris. Så - hur mår ni då? Kom igen, var inte blyga.)

PS: Det stör mig outsägligt att om man nu INTE bor i Östersund eller Uddevalla eller nån annan mikroskopisk dutt på världskartan, ja då får man vackert välja alternativet "inget speciellt Område". Pah!

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!
  • Lapinette

Det är tragiskt! Det som skulle bli vår undergång är om maken skulle bli långtidsarbetslös. Då skulle vi tillslut bli tvugna att sälja eller försöka få dispans från banken. Men det får vi väl hoppas aldrig händer. Vi sitter självfallet med rejäla lån men pyttsade in pengar så vi slapp det dyra topplånet. Dessutom betalar vi av en del varje månad.

Själv jobbade jag på bank då det krisade till sig rejält i början på 90-talet. Då var våra privatrådgivare psykologer som fick ta emot familjer som hade lust att hoppa ut genom fönstret för båda var arbetslösa och huset var belånat över skorstenen. Några år innan stod bankerna på pendeltågsstationerna och sålde lån!!!

• förhoppningsis

Lapinette
    det är ju det som är problemet nu, bankerna lånar ut väldigt lätt och folk topplånar sina bostäder utan att räkna med räntehöjningar. För många familjer blir det tyvär ekonomist kris när det händer, spec de som inte har några marginaler...

• förhoppningsis

Nä, nu pratar vi om något roligare, räntehöjningar och börsfall är inte Glamour...

ska till Grill på middag med min lillebror och hans sambo ikväll, de kommer hit på fördrink om nån timme och när mannen kommer fårn jobbet går vi dit.
    Brorsans sambo dricker inte champange så nu blir det drink istället, har precis ställt in de sockerkantade glasen på kylning...

• Lapinette

Ha en trevlig kväll på Grill!

• förhoppningsis

Tack!
    Har aldrig ätit där innan, bara druckit drinkar

• Lapinette

De har både goda drinkar och god mat. I vintras hamnade vi där lite då och då när vi varit nere på stan och promenerade hemmåt. Det är liksom lite halva vägen för oss.

• förhoppningsis

Vi har tänkt att äta där flera gånger men varit ute sent med att försöka få bord...
    De kör ju med "Matlag" så nu fick vi bord mellan 18.30-21
    mysigt ställe att hamna på när man promenerar, en klar fördel med stadspromenader!

• Izunia

Gemma jo jag har många ex sterlingare och jag har inte sett nån som uppskattar vårt jobb mer! Sedan islänningarna köpte upp bolaget har det bara blivit sämre. Och på den vägen är det. Visste inte att de har tagit bort alla deras stopp... De kommer att tappa mer personal. Jag vet att de redan saknar ca 150 pers!! :o

Nu är jag tillbaka i oslo och mannen försöker övertalamig att åka till London den 20e för en Prince konsert! Jagh ade mer än gärna åkte, men det är just att jag jobbar många dagar både före och efter.. orkar jag??

• Izunia

måste bara tipsa om en internetsida med skor! :)

www.xiomara.com.au Det är en australiensisk butik där kan man även beställa skor. Really nice ones...:)

• Gemma

Fina skor! Väldigt du, Izunia. Jag har personligen alltid dragits till mer rustika modeller med kraftiga klackar, mycket läderkänsla, gärna klackar i randigt, brunt läder ni vet. Lite trälook. Fick ett par underbara, djupröda mary janes som ser ut just så, med slejf, kraftigt spänne och rolig brunrandig klack, när vi var i London. Inköpta i favvo-skoaffären Kurt Geiger. Ligger lagom i pris för mig också! Vi var inne på Loboutin och jag förälskade mig svårt i ett par intensivt turkosa mockaboots (liksom... turkost med röd undersida, förstå så snyggt!), lagom höga,typ 6 cm och dessutom på rea, men ändå typ tre gånger för dyra för mig. Och fyra nummer för små. Skor är väl den enda grejen jag absolut inte lägger mycket pengar på, jag går i alla fall bara i gympaskor eller mina älskade bruna, höga stövlar med sjuttiotalsstuk.

Har nu ätit skaldjursmiddag, iförd kräfthatt! Till förrätt blev det min special-toast skagen, på smögenräkor. Sen en otroligt god färsk hummer med två såser, en het tomatsås (varm) och en wasabimajonnäs. Sen: ett berg av svenska kräftor. Sallad, mammas nybakade bröd. Efterrätt - igen, yoghurtglass med blåbär. Har blivit såååå lat, matlagning får ta max tjugo minuter men ska ändå vara ruskigt gott. Och det blir det ju lätt med mammas försorg. Till lunch blev det majskyckling med svenska kantareller. Mmm.

Nu ska jag skicka lite bilder till Crimson så att jag hinner få dem innan jag åker. Är så nyfiken på att se vad Leican har presterat.

Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!