• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Det ska krävas mer än taskig fantasi och trytande inspiration för att ta kål på denna tråd, så jag gör en liten kompott på de gamla trådarna.

Hjärtinnerligast, G (tillbaka från en grönluddig helg i bergen, höjdpunkten var en tänkt tretimmarsvandring som urartade i en femtimmars och slutade med att mannen och jag hängde i bambustammar i en sluttning som mest liknade ett stup, i skymningen, medan vilda hundar och moskiter försökte äta upp oss. Allt avlöpte dock väl; en dryg timme senare satt vi nyduschade och nöjda vid ett dukat middagsbord och åt boeuf bourgingnon och konverserade med ett par andra gäster i vår kära lodge. Resan gick för övrigt smidigare än någonsin med ett sprillans nytt tåg som såg ut som en korsning mellan en anka och något från tillbaka till framtiden; mannen som inte gillar konkurrenter till TGV anmärkte sarkastiskt att "oooo nästan lika fort som din Clio", när tåget nådde topphastigheten 130 km i timmen. Hur som helst hade vi en ljuvlig helg bland blommor, fåglar, grönska, ormar, grodor, sjungande buddhistmunkar och, eh, stup.
    Sedan hemkomsten i söndags kväll har jag levt i någon sorts halvdvala, har sovit groteskt mycket, när jag har vaken har jag undantagsvis tagit mig till skolan eller kollat min nya besatthet: supersnaskiga BBC-serien Hotel Babylon. Har den gått i Sverige, någon?
    Idag åt jag säkert tjugo dimsuns till lunch med min kinesiska väninna som hade den utmärkta smaken att ta med mig till en av stans bästa kantoneser. Helt otroligt hur mycket handarbete man kan få för 75 spänn per person... lövtunnt kavlad deg som snitsigt tvinnas runt oxkött i buljong, eller hela jätteräkor, eller krabbfärs... mums. Efter det rullade jag för första gången iväg till H&M, fick den kära hemkänslan så fort jag kom in, en kombination av polyesterchock och våtvarma svettningar vilket sedan avlöstes av självhat så fort jag såg mig själv i lysrörsbelysningen, i de illasittande plaggen. Men nöden har ingen lag. Jag var helt enkelt TVUNGEN att köpa allt från BH:ar till shorts, klänningar, kjolar och toppar för jag har verkligen slut på allt nu när det är så varmt att saker hamnar i tvätten efter en halv dag. Två och en halv timme senare lämnade jag i alla fall butiken med just två BH_ar, ett par shorts, en klänning och en topp, en riktigt söt gucci-rip off. Så nu hoppas jag att jag ska tycka om kläderna även i morgon. Kan ju teama åtminstone klänningen med mitt fantasiska, nyinhandlade jordgubbshalsband, chunky jordgubbe i lång guldsnodd, kostade tre gånger mer än alla HM-plaggen tillsammans och var väl värt sitt pris. Så - hur mår ni då? Kom igen, var inte blyga.)

PS: Det stör mig outsägligt att om man nu INTE bor i Östersund eller Uddevalla eller nån annan mikroskopisk dutt på världskartan, ja då får man vackert välja alternativet "inget speciellt Område". Pah!

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!
  • Gemma

förhoppningsis: Hoppas det är gott på Grill! Jag tycker att de har en rolig meny med många tillbehör. Folket är sådär, mysfaktorn likaså. Men som sagt, maten blir man glad av.

• Gemma

Har upptäckt att jag gillar Bistro Sûd väldigt mycket, på mariatorget. Är dock jättejätteledsen av två anledningar: 1. Stans, kanske världens, godaste caesarsallad finns inte längre eftersom restaurangen bakom den har lagts ner. Lime 57 på Kommendörsgatan. Tröst: Hälsotallrikarna och det underbart trashiga, botoxade klientelet på Picnic. Gullig personal har de märkligt nog också.

2. Ännu värre: Min stamrestaurang där jag typ bodde och kände alla (inklusive de andra inventarierna) finns inte längre! Farväl underbara, underbara Baguz. Tröstar mig med Sûd men får så småningom hitta en ersatz på Kungsholmen. Det ska vara lätt bohemisk stämning och mat lagad med kärlek till bra priser.

3. Världens nästan godaste kaffe och gulligaste koncept, Coffee cup, har köpts upp av äckliga Espresso House. Bojkotta dem, Wayne's och Coffee by george, snälla snälla. Själv tänker jag BARA gå till Alfons och Sosta från och med nu. Om inte ni andra har några bra tips såklart ;)

• Lapinette

Gemma - har blivit rekommenderad Sud på en annan tråd och lagt det på vår "att göra lista". Sen vi flyttade från Söderförort har det inte blivit så många besök på söder. Det är så bekvämt att bara gå ut där vi bor och "haffa" första lediga uteplats.

Izunia - skorna var jättefina! Många av dem såg för mig ut som tävlingsskor (dansskor). Me like! Tyvärr är det inte ofta jag använder mig av högklackat och öppna skor med remmar här i Stockholm. Definitivt mer Cannes-skor över det hela. Något jag saknar men har samtidigt blivit lite bekväm. Fast jag köper hellre en vacker sko med hög klack och öppen tå än en låg tråkig där inte fötterna syns ... men ibland måste man vara praktisk också.

Här i Stockholm så kändes det yahoo att renoveringen var klar men nu är vi lite dystra igen. Vi köpte till delar till vår garderob för att bygga den större nu när vi har plats. Först tog det typ 2 månader innan vi fick veta om detta var möjligt och sen tog det 2 månader innan delarna var i Stockholm och då bodde vi inte hemma så i torsdags kom dem. Nu verkar det som det inte funkar att bygga ihop den ändå då de har en annan typ av konstruktion. Vet inte vad vi ska göra för enligt pappret vi har fått gäller varken återköp eller byte. Fast vi frågade ju om det skulle funka? Ska ned och prata med affären men skittrist. Kanske har vi slängt ut 10 000 genom fönstret.

Förutom detta så vill maken måla om badrumstaket då han ej är nöjd. Han är superpetig och damen som absolut skulle köpa min bokhylla som är till salu kan inte hämta den då hon har ryggskott och sen sticker hon på semester så det vette sjutton om hon vill ha den när hon är tillbaka...ja, då har nog inga pengar kvar eller annat. Åhhhh sorry tjejer, låter så pessimistisk. Lovar att förbättra mig till nästa inlägg.

• Lapinette

Där skrev jag nog världens längsta mening. Ni kan ju tänka er en punkt mellan mitt snack av badrum och garderob. Pratar nog likadant när jag är upprörd... allt i en salig röra.

• förhoppningsis

Izunia
    Vilka underbara skor, förälskade mig i minst 10 par, galen i remsandaletter med höga klackar, har hur många par som hellst!! Alltid tråkigt när hösten kommer och jag måste ställa undan dem till förmån för hela skor. Fast som du sa, hål för tån känns lite roligare, så länge det är höga klackar så...

Gemma
    Maten var god och personalen var bra... Det var en trevlig kväll, smet runt lite och tittade på de olika inredningarna.
    Så du har hittat till Süd, det var vår favorit när vi bodde på söder, åt där riktigt ofta!

Lapinette
    Köpte ni garderobsdelarna av ett svenskt företag? Då får ni byta, punkt. Ni hade skäl att anta att de funkade med er garderob - det gjorde de inte. Byte enl KköpL

• Lapinette

Vi var där och pratade med en kvinna som sa att damen som vi beställde av (som råkade vara butikschefen) absolut borde ha vetat att det inte funkade. De har bytt dörrar och skena minst två gånger de senaste 4 åren. Ska ringa till butikschefen på måndag men jag tycker att de borde kunna åtgärda detta utan kostnad.

P.S. inget svenskt företag men danskt, Bo Concept

• förhoppningsis

Danska lagar är rätt lika våra, kan tyvär inte dansk köplag, men köpte ni det i sverige eller danmark? Köpte ni det i sverige är det sv lag

• Gemma

Tillbaka från Malmö, festival, Lloyd Cole-konsert och middag på Victors på Lilla Torg med väninnan som jobbar som barnpsykolog. Hon och jag har kännt varann sen vi var typ tolv samtidigt som vi är rätt olika; det blir liksom både tryggt och spännande när vi ses.

Spännande var det för övrigt när jag var på skrivarkursen och trampade på en jättestor orm! Jag och kompisen var ute och gick powerpromenad i skogen när jag kände hur det slingrade under ena gympaskon; kollade ner och där låg alltså en 60cm lång, gråbrun orm. Jag lyfte bort foten och den ringlade sävligt ut i diket. Kom fram till att det måste ha varit en väldigt snäll orm för liksom... jag STAMPAR verkligen när jag går och det måste ha gjort rätt ont, ändå hämnades den inte på mig. Tur att man inte är rädd för ormar! De andra i klassen var däremot mer eller mindre chockade och några sa till och med att de inte ville promenera nåt mer. Såna farliga djur har vi inte i Kina.

förhoppningsis: När jag bodde min andra vända på Söder (köpte min första lägenhet där 1993) var Stiernan min absoluta favorit men den finns ju inte heller längre så efter det flyttade jag till Sûd. Trevligt opretentiöst.

Lapinette: Det löser sig säkert med garderoben. I värsta fall kanske en snickare kan få ihop det hela på nåt smart sätt..? När det gäller pedantiska partners så kan sånt verkligen sabba jättemycket så du får väl sätta ner foten om han går för långt i sina detaljstudier. Har själv haft vissa duster med min man men, tja, en av parterna måste ju såklart rent logiskt ha den lägsta toleransnivån. I slutändan är det nog ändå inte ett perfekt tak som skapar trivsel.

I morgon ska jag skriva en artikel (läs: jobba), i övrigt inga planer. Skönt!

Kram, G

• Lapinette

Gemma - låter honom hållas så länge som jag inte drabbas. Han kan få göra om badrumstaket om det är ok att jag ligger på soffan och läser en bok .

Idag är det släktmiddag hos familjen Z. Maken står i köket och gör sin berömda quiche. Själva temat på middagen blir lite bufféaktigt med oliver, greksallad, tzatsiki, quiche, couscoussallad och heta korvar. Snart ska jag få ta över ugnen och göra en marrängtårta med hallon. Vi har nämligen inte firat våra födelsedagar pga renoveringarna som skett här hemma.

När vi var ute och handlade de sista ingredienserna såg vi att de visade en 3:a (samma som vi har) i vår port. Så vi åkte upp och lämnade matkassarna och gick sen på visning. Utgångspriset är 4,250 MSEK och lägenheten är inte i närheten lika fin som vår. De har gjort lite förändringar men inte proffsigt. Köket var inte lika modernt som vårt och badrummet är original. Ska försöka kolla vad slutpriset hamnar på för vår borde vara värd minst 500 000 mer.

• Gemma

Lapinette: Låter som en idealisk arbetsfördelning! Problemet är när partnerns renoveringsiver går ut över ens egen trivsel.

Har haft en sällsynt lat dag (som jag planerat). Skrivit ut en massa grejer, pillat med foton (blir mer och mer kär i min Leica...), powerpromenerat längs havet och käkat husmanskost som jag beställde. Nu ska jag åka in till lilla stan och hyra en film, som jag ska avnjuta tillsammans med blåbär och glass i soffan. Hur var era helger?

Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!