• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Det ska krävas mer än taskig fantasi och trytande inspiration för att ta kål på denna tråd, så jag gör en liten kompott på de gamla trådarna.

Hjärtinnerligast, G (tillbaka från en grönluddig helg i bergen, höjdpunkten var en tänkt tretimmarsvandring som urartade i en femtimmars och slutade med att mannen och jag hängde i bambustammar i en sluttning som mest liknade ett stup, i skymningen, medan vilda hundar och moskiter försökte äta upp oss. Allt avlöpte dock väl; en dryg timme senare satt vi nyduschade och nöjda vid ett dukat middagsbord och åt boeuf bourgingnon och konverserade med ett par andra gäster i vår kära lodge. Resan gick för övrigt smidigare än någonsin med ett sprillans nytt tåg som såg ut som en korsning mellan en anka och något från tillbaka till framtiden; mannen som inte gillar konkurrenter till TGV anmärkte sarkastiskt att "oooo nästan lika fort som din Clio", när tåget nådde topphastigheten 130 km i timmen. Hur som helst hade vi en ljuvlig helg bland blommor, fåglar, grönska, ormar, grodor, sjungande buddhistmunkar och, eh, stup.
    Sedan hemkomsten i söndags kväll har jag levt i någon sorts halvdvala, har sovit groteskt mycket, när jag har vaken har jag undantagsvis tagit mig till skolan eller kollat min nya besatthet: supersnaskiga BBC-serien Hotel Babylon. Har den gått i Sverige, någon?
    Idag åt jag säkert tjugo dimsuns till lunch med min kinesiska väninna som hade den utmärkta smaken att ta med mig till en av stans bästa kantoneser. Helt otroligt hur mycket handarbete man kan få för 75 spänn per person... lövtunnt kavlad deg som snitsigt tvinnas runt oxkött i buljong, eller hela jätteräkor, eller krabbfärs... mums. Efter det rullade jag för första gången iväg till H&M, fick den kära hemkänslan så fort jag kom in, en kombination av polyesterchock och våtvarma svettningar vilket sedan avlöstes av självhat så fort jag såg mig själv i lysrörsbelysningen, i de illasittande plaggen. Men nöden har ingen lag. Jag var helt enkelt TVUNGEN att köpa allt från BH:ar till shorts, klänningar, kjolar och toppar för jag har verkligen slut på allt nu när det är så varmt att saker hamnar i tvätten efter en halv dag. Två och en halv timme senare lämnade jag i alla fall butiken med just två BH_ar, ett par shorts, en klänning och en topp, en riktigt söt gucci-rip off. Så nu hoppas jag att jag ska tycka om kläderna även i morgon. Kan ju teama åtminstone klänningen med mitt fantasiska, nyinhandlade jordgubbshalsband, chunky jordgubbe i lång guldsnodd, kostade tre gånger mer än alla HM-plaggen tillsammans och var väl värt sitt pris. Så - hur mår ni då? Kom igen, var inte blyga.)

PS: Det stör mig outsägligt att om man nu INTE bor i Östersund eller Uddevalla eller nån annan mikroskopisk dutt på världskartan, ja då får man vackert välja alternativet "inget speciellt Område". Pah!

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!
  • Gemma

Stålis, är du tillbaka i Kina nu?

• Blivande Fru Stålhandske

Jaaaa.. Här är jag!
    Kom hem igår, möttes av 35 grader, strålande sol och blå himmel. Jo, man tackar.
    Olyckligtvis fanns det ungefär en miljon kineser enbart på flygplatsen som grumlade till den vackra synen, men ändå kändes det skönt att komma tillbaka. Men ändå lite ångest såklart. Längtan efter familj och vänner minskar alltid ju längre tiden går sedan förra träffen, så nu känns det tidvis tungt. Speciellt när man storhandlar i trängseln och när inboxen måste gås igenom!
    (Lyckligtvis har jag jobbat under semestern så det var endast sista veckans mail som var olästa).

Har haft en underbar semester, med många hektiska dagar kombinerade med några lata. Hann med en dryg vecka hos föräldrarna i Finland, sen ett par besök i Halmstad, Stockholm, Göteborg och Hemstaden. Umgicks med alla jag längtat efter och åt god mat och bara NJÖT! Helt underbart har det varit!

Har ögnat igenom de senaste sidorna, och ni verkar ha det fint allihopa. Det gläder mig! Speciellt att bullen i ugnen bakas för fullt, och päser!

• Gemma

Hurra för stålis! Har saknat dig. Trettiofem grader... hu! Misstänker att du ligger och sälar i poolen? Eller är det jobb i aircondition-miljö? Ja, visst är det bedrövligt illa att behöva lämna Sverige för Kina under den här årstiden. Det tycker jag att det är OK att tycka, utan att man förpassas till gnällträsket.

Käkade indisk middag med två väninnor ikväll, ruskigt trevligt, såklart tog mitt bebisprat rätt mycket plats och de lyssnade med stora, runda ögon för de är lite yngre och jag kände mig en smula konstig men... svårt när det tar så mycket plats i ens medvetande.

Igår grät jag tokigt mycket, av förtvivlan över foglossningen och över att det - faktiskt - var ganska skrämmande att se den där lilla men hastigt växande människans skelett och inre organ, inuti mig.

Nu efter att jag kom hem kände jag hur den sparkade och sparkade mot min handflata, så då grät jag förstås igen. Av glädje och nån sorts förvåning.

Kan ärligt talat inte säga om det är hormoner eller ej... på något vis är det väl en rätt naturlig reaktion när något så otroligt överväldigande och märkligt tar över ens gamla trygga kropp?

Fick precis en ny text att översätta och den var riktigt hopplös, de börjar känna sig trygga med mig, det är tydligt ;) Morgondagen är uppenbarligen räddad.

Kram, G.

Gemma, idag har det tyvärr varit aircondition-miljö för fulla muggar! Har sprungit omlott med ayin som storstädade huset. Jag har packat upp, tvättat (Det gör jag själv!), planterat om en stackars, bortglömd blomma, och självklart jobbat. Däremot fick jag med H på mumsig sushi-orgie på favoritrestaurangen- som jag har längtat! Spicy lax-maki- YUM!
    Imorgon har jag dock planerat att säla lite i poolen, kanske tom ta ett par simtag då överflödet av god mat under semestern har satt sina spår i midjan, hrm.

Jag blir tårögd själv när jag hör om ditt känsloöverflöd orsakade av lilla Bullen! Det måste verkligen vara fantastiskt att känna det lilla livet utvecklas, men också väldigt oroligt inför allt; Bebisens hälsa inuti magen, förlossning och allt vad det innebär att vara förälder.
    I Sverige hälsade jag på en gammal barndomsvän som har en dotter på dryga året. Hon hade världens enklaste förlossning och fick det att låta som en piece of cake! Men det dravlet vet i tusan om jag köper. ;)
    Lilla dottern var dock söt som socker, så självklart bad jag H om en bebis när jag kom tillbaks från besöket. Han fick något panikartat i blicken och mumlade något om "Först bröllop, sen hus, sen se över finanser...". Stackarn. :)

• Gemma

Stålis, tror inte det är så jättedyrt med barn... man hinner ju inte gå och kolla på handväskor för jämnan ;)

• förhoppningsis

Gemma
    gillar ditt tänk där! Man borde ju nästan spara pengar när man är gravid och för att inte tala om första månaderna sen barnet kommit och man knappast hinner sticka ut nästan genom dörren.
    Det är kanske det som är lösningen för att jag ska sluta köpa galet många högklackade skor hela tiden. Har hört att man inte kan gå i dem när man är gravid...

Läste senaste nyhetsbrevet från HM, verkar ha varit ett riktigt party när de öppnade i Kina, stog en hel del om alla kristaller de har överallt i butiken. Lite annat än här.

• Gemma

Har precis gått i lugn takt till affären och beställt gratis hemleverans av varorna för jag har definitivt foglossning. Hoppas hoppas att det inte blir värre...

Gemma, hur långt gången är du? Foglossning är en utav de värsta komplikationerna att ha, har jag hört. Det sätter ju sådana hinder i vardagslivet att ha ont när man går. Jag känner med dig, det gör jag!

Nej, ni har rätt, bebisar kostar inte så mycket, speciellt inte de första åren. Men i tonåren- ojojoj! Bara se till mig själv, jag kostade säkert trippelt så mycket som den genomsnittlige femtonåringen. Men det är klart, sånt styr man ju över själv som förälder.

Sen är det vårt största hinder; Vi är båda inbitna småstadsbor och skulle aldrig uppfostra barn i lägenhet (Jag dömer inte dem som gör det). Och innan man köper hus, då underlättar det om man har bestämt sig för i vilken stad man ska bo (Eller i vårt fall; I vilken världsdel, och land).
    Så barn känns långt borta för oss!

Men jag njuter av att höra om dem som tar det stora steget att skaffa de små vidundren! :)

• Gemma

Hej igen stålis, halva tiden. Det brukar sätta igång nu, eller tidigare. Svårt att säga. Olika för alla. Trist hur som helst. Men än så länge det finns rörelseförmåga finns det hopp.

• förhoppningsis

Gemma
    vad jobbigt med foglossning - stackare!! Tycker verkligen synd om dig, har sett på mina gravida väninnor hur jobbigt det måste vara... så hindrande i det mesta man vill göra.

Har precis varit och tränat och nu blir det lunch, funderar på att äta något så totalt oglamoröst som köttbullar och makaroner. piffar till det med chevrecremen som är över.
    Igår åt vi däremot kronärtskocka, varmrökt lax med romsås och potatis och sen blåbärspaj med vaniljglass

• Gemma

Köttbullar låter hääärligt! Är de hemlagade? Har precis packat in all underbar mat i kylen (köpte t o m lite serrano till mannen - lyx) och ska piffa till mig för att åter gå på restaurang med två väninnor. Den här gången blir den en kinesisk vegetarisk restaurang, en av få som finns! Har tidigare stiftat bekantskap med den här typen av mat, mer märklig än god, fejkkyckling och fejkfisk med fjäll och allt, riktigt scary! Håll tummarna för mig! Håll också gärna en extra tumme för att jag inte får jätteont, trots att jag busigt nog ska ha mina nya, röda skor med hög (6cm) klack. Kram, G

• förhoppningsis

Gemma
    spontant är min första tanke *urk* när jag hör om fejkfisk med fejkfjäll, vad ska det vara bra för?? Det är ju tom värre än grönsaksBIFFar, nån som vet var biffen sitter på en morot? Bredvid fileerna eller? Vill man vara vegetarian (vilket är helt ok med mig) så behöver man väl inte "härma" köttätarna? Det finns mängder av underbart god veggomat, men varför göra så att den ser ut som fisk/fågel?? Eller döpa den till köttnamn?

Här är det 13 grader och gråa moln över hela himlen, ösregnar ett par gånger per dag så Stålis och Gemma ni ska vara glada att ni inte är här nu.

Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!