• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Det ska krävas mer än taskig fantasi och trytande inspiration för att ta kål på denna tråd, så jag gör en liten kompott på de gamla trådarna.

Hjärtinnerligast, G (tillbaka från en grönluddig helg i bergen, höjdpunkten var en tänkt tretimmarsvandring som urartade i en femtimmars och slutade med att mannen och jag hängde i bambustammar i en sluttning som mest liknade ett stup, i skymningen, medan vilda hundar och moskiter försökte äta upp oss. Allt avlöpte dock väl; en dryg timme senare satt vi nyduschade och nöjda vid ett dukat middagsbord och åt boeuf bourgingnon och konverserade med ett par andra gäster i vår kära lodge. Resan gick för övrigt smidigare än någonsin med ett sprillans nytt tåg som såg ut som en korsning mellan en anka och något från tillbaka till framtiden; mannen som inte gillar konkurrenter till TGV anmärkte sarkastiskt att "oooo nästan lika fort som din Clio", när tåget nådde topphastigheten 130 km i timmen. Hur som helst hade vi en ljuvlig helg bland blommor, fåglar, grönska, ormar, grodor, sjungande buddhistmunkar och, eh, stup.
    Sedan hemkomsten i söndags kväll har jag levt i någon sorts halvdvala, har sovit groteskt mycket, när jag har vaken har jag undantagsvis tagit mig till skolan eller kollat min nya besatthet: supersnaskiga BBC-serien Hotel Babylon. Har den gått i Sverige, någon?
    Idag åt jag säkert tjugo dimsuns till lunch med min kinesiska väninna som hade den utmärkta smaken att ta med mig till en av stans bästa kantoneser. Helt otroligt hur mycket handarbete man kan få för 75 spänn per person... lövtunnt kavlad deg som snitsigt tvinnas runt oxkött i buljong, eller hela jätteräkor, eller krabbfärs... mums. Efter det rullade jag för första gången iväg till H&M, fick den kära hemkänslan så fort jag kom in, en kombination av polyesterchock och våtvarma svettningar vilket sedan avlöstes av självhat så fort jag såg mig själv i lysrörsbelysningen, i de illasittande plaggen. Men nöden har ingen lag. Jag var helt enkelt TVUNGEN att köpa allt från BH:ar till shorts, klänningar, kjolar och toppar för jag har verkligen slut på allt nu när det är så varmt att saker hamnar i tvätten efter en halv dag. Två och en halv timme senare lämnade jag i alla fall butiken med just två BH_ar, ett par shorts, en klänning och en topp, en riktigt söt gucci-rip off. Så nu hoppas jag att jag ska tycka om kläderna även i morgon. Kan ju teama åtminstone klänningen med mitt fantasiska, nyinhandlade jordgubbshalsband, chunky jordgubbe i lång guldsnodd, kostade tre gånger mer än alla HM-plaggen tillsammans och var väl värt sitt pris. Så - hur mår ni då? Kom igen, var inte blyga.)

PS: Det stör mig outsägligt att om man nu INTE bor i Östersund eller Uddevalla eller nån annan mikroskopisk dutt på världskartan, ja då får man vackert välja alternativet "inget speciellt Område". Pah!

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!
  • förhoppningsis

Margaux
    snacka om att krachlanda i verkligheten efter semestern. Fast trevligt att ha lite resor att se fram emot.

Såg du någonsin min vinlista som jag skrev förrut ang de tyska vinerna jag har hemma som jag ville ha hjälp med? Förstår om du inte har tid dock...

• Gemma

margaux, jag VET att jag är orättvis nu men på något sätt har jag alltid lika svårt att se skillnaden mellan din semester och din vardag ;)

• Gemma

Och tack för grattiset! Önskar bara att mannen vore här och inte i Korea, för att dela, tja, varenda liten spark med mig. Nu är jag i alla fall klar med översättningen, hittills. Och ska gå och lägga mig. Gnatt, G.

• förhoppningsis

Håller med Gemma, din ide om att ha en hård arbetsdag, Margaux, skiljer sig lite från den vanliga bilden av vad som är en hård arbetsdag... men jag vet att även om man älskar sitt jobb så kan det bli jobbigt ibland, men jag blir alltid lite avis när jag läser om dina arbetsdagar för de skiljer sig så mycket från mina.

• förhoppningsis

Margaux
    hoppas du inte missförstår mitt inlägg, det blev lite rörigt ser jag nu...

• margaux

Künstler, 1999, Stielweg, Riesling Spätläse (är inte säker att den är därifrån den flaskan kan ha kommit senare)
    -Riktigt bra producent, vinmark. Den släpptes i augusti på Systemet (igen troligtvis) och jag ville GÄRNA köpa men fick inte...grr. Dricker bra nu men håller minst 10 år till.
    Hubertushof, 2002, Riesling Auslese, Gutsabfullung/estate bottled, Qualitätswin mit prädikat
    -Spara.... känner inte producenten själv men vet att de gör god vin.
    Wingut Karp Schreiber, 2005, Braunerberger Mandelgraben, Riesling Spätläse, Qualitätswin mit prädikat
    -Enligt sägen, väldigt bra. Har inte smakat själv. Spara läääänge, klockren årgång. Relativt mkt socker i denna vinen så det håller länge, drick till ost.
    2003, Trierer Deutschherrenberg, Riesling auslese, Qualitätswin mit prädikat, märkt med "goldene kammerpreismünze"
    -Käner inte!
    Wwe Dr Thanisch, Riesling 2004, Erben Thanisch
    -Riktigt bra producent detta med, smakade massa GAMLA viner hos honom när jag var där. Vilket predikat är det på vinen: kabinett, spätlese, auslese?? Står det?
    Tog evigheter att hitta inlägget... Men nu är det klart!!

• margaux

Nyss fylld med sushi.... örtté och mörk choklad..... Mmmm. Fast borde banta efter nattmat orgien igår.

• förhoppningsis

Margaux, kul att vinerna var något att ha, har ett par flaskor... gillar vinresor väldigt trevlig form av resande, avis på dig som får göra det ofta!

Någon på tyska Vininstitutet blandade nog ihop oss med någon annan när de bjöd in oss. Alla vinproducenterna plockade fram massor av sina "specialflaskor" som var riktigt gamla för att vi skulle få smaka.
    Var nere i alla deras vinkällare och tittade och drack vin.
    Hmm är det Dr Tanicsh vinkällare som var den som låg inne i berget som var ne av få som klarade sig undan bombningarna? Där fick vi smaka en av hans äldsta flaskor vin. Han berättade vad den skulle kosta på vinauktioner och vi höll på att svimma...

• förhoppningsis

På flaskan från Dr T (för övrigt en väldigt trevlig man) står det "Qualitätswein"
    vilket om jag inte kommer ihåg helt galet inte direkt var det bästa... eller?
    Som sagt många vinprovningar lite suddiga minnen...

• Gemma

Haha, å vad jag inte kan delta i er diskussion :) Men jag dricker en extrafluffig cappuccino på extrafettig mjölk och njuter väldigt mycket. Trots att det är en gråregnig morgon. Och trots att jag drömde en hemsk och väldigt bisarr mardröm och vaknade av att jag grät.

Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!