• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Det ska krävas mer än taskig fantasi och trytande inspiration för att ta kål på denna tråd, så jag gör en liten kompott på de gamla trådarna.

Hjärtinnerligast, G (tillbaka från en grönluddig helg i bergen, höjdpunkten var en tänkt tretimmarsvandring som urartade i en femtimmars och slutade med att mannen och jag hängde i bambustammar i en sluttning som mest liknade ett stup, i skymningen, medan vilda hundar och moskiter försökte äta upp oss. Allt avlöpte dock väl; en dryg timme senare satt vi nyduschade och nöjda vid ett dukat middagsbord och åt boeuf bourgingnon och konverserade med ett par andra gäster i vår kära lodge. Resan gick för övrigt smidigare än någonsin med ett sprillans nytt tåg som såg ut som en korsning mellan en anka och något från tillbaka till framtiden; mannen som inte gillar konkurrenter till TGV anmärkte sarkastiskt att "oooo nästan lika fort som din Clio", när tåget nådde topphastigheten 130 km i timmen. Hur som helst hade vi en ljuvlig helg bland blommor, fåglar, grönska, ormar, grodor, sjungande buddhistmunkar och, eh, stup.
    Sedan hemkomsten i söndags kväll har jag levt i någon sorts halvdvala, har sovit groteskt mycket, när jag har vaken har jag undantagsvis tagit mig till skolan eller kollat min nya besatthet: supersnaskiga BBC-serien Hotel Babylon. Har den gått i Sverige, någon?
    Idag åt jag säkert tjugo dimsuns till lunch med min kinesiska väninna som hade den utmärkta smaken att ta med mig till en av stans bästa kantoneser. Helt otroligt hur mycket handarbete man kan få för 75 spänn per person... lövtunnt kavlad deg som snitsigt tvinnas runt oxkött i buljong, eller hela jätteräkor, eller krabbfärs... mums. Efter det rullade jag för första gången iväg till H&M, fick den kära hemkänslan så fort jag kom in, en kombination av polyesterchock och våtvarma svettningar vilket sedan avlöstes av självhat så fort jag såg mig själv i lysrörsbelysningen, i de illasittande plaggen. Men nöden har ingen lag. Jag var helt enkelt TVUNGEN att köpa allt från BH:ar till shorts, klänningar, kjolar och toppar för jag har verkligen slut på allt nu när det är så varmt att saker hamnar i tvätten efter en halv dag. Två och en halv timme senare lämnade jag i alla fall butiken med just två BH_ar, ett par shorts, en klänning och en topp, en riktigt söt gucci-rip off. Så nu hoppas jag att jag ska tycka om kläderna även i morgon. Kan ju teama åtminstone klänningen med mitt fantasiska, nyinhandlade jordgubbshalsband, chunky jordgubbe i lång guldsnodd, kostade tre gånger mer än alla HM-plaggen tillsammans och var väl värt sitt pris. Så - hur mår ni då? Kom igen, var inte blyga.)

PS: Det stör mig outsägligt att om man nu INTE bor i Östersund eller Uddevalla eller nån annan mikroskopisk dutt på världskartan, ja då får man vackert välja alternativet "inget speciellt Område". Pah!

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!
  • Lapinette

Fick min skogspromenad. Åkte långt ut på Ekerö och promenerade på en rullstensås. Helt folktomt hittade vi en glänta i skogen, nära Mälaren och åt vår medhavda sallad, baguette, ost och lite frukt. La oss ned och lyssnade på träden. Sen åkte vi förbi Ekerö kyrka (visade maken vart jag varit gudmor) och vidare till Ekeby Slott för en till promenad och fika.

Nu ska maken göra om badrummet. Har varit till Bauhaus och köpt en gäng produkter. Har sagt att jag är hans assistent, detta är helt och hållet hans projekt. Så vi får se om han behöver hjälp eller om det blir så att jag står för all annan service.

Rivningsarbeten är vi vana vid. De har hållt på och bytt plattor på trottoaren utanför hela sommaren och när de väl är klara har arbetet utanför vårt hus startat. Föreningen har bestämt att de ska fräschas upp med lampor som lyser upp på tråden, nya plattor, växter etc. Det blir nog jättefint när det är klart men ack så glad jag är att jag inte är hemmafru för exakt 07.00 startar de på mornarna (dock ej helger, tack och lov).

Margaux - är väl i Barcelona och njuter av vin och mat.

• Lapinette

Skriver verkligen som en kratta. Tråden istället för träden. Sätter inte punkt ens när jag byter ämne. Hoppas ni förstår mitt svammel ändå. Förut var jag mer noggrann innan jag tryckte iväg mina meddelanden. Nu skickar jag vilket skit/dravvel som helst. Sorry!

• Gemma

Hej på er! Mina promenader den här helgen har inskränkt sig till turer mellan glassbaren och pekingankeavdelningen på Marriott's champagnebrunch, typ. Är fortfarande så mätt att jag knappt kan sitta, trots att vi sovit middag och promenerat i People's Park. Magen fick en chock av överdådet, som ju inföll motsvarande klockan sju på morgonen, svensk tid. Ikväll hade vi tänkt gå och träna lite rakt över gatan men det vete sjutton om någon av oss orkar. I morgon måste jag vara i lite bättre form (läs: inte huvudvärk, dödstrött och småförkyld) eftersom jag har ett jättejobb för en av reklambyråerna. Lockar inte så mycket, men visst är det trevligt att tjäna några tusenlappar för en dags hundgöra och direkt kunna betala tillbaka vad jag är skyldig mannen för Leican.

Nu har jag börjat det enorma arbetet med bröllopsarbetet. Vid sorteringen föll automatiskt ett femtiotal bilder bort; samtliga "uppställda" bilder, många av dem tillhörde de allra snyggaste men helt enkelt inte fullt naturliga, därför platsar de bättre inramade på en vägg än i vårt album som ska löpa som en film längs hela äventyret, från 10 på morgonen till 06 nästa dag. Nu var både mannen och jag överens, de 150 återstående bilderna täcker verkligen allt, estetiskt såväl som gäst-mässigt, plus att många av dem förmedlar humorn och lekfullheten som präglade vårt bröllop. Det blir, helt enkelt, som en stillbildsfilm i blandat svartvitt. Puh... nu ska jag börja sätta in dem, med hjälp av mannens omsorgsfullt tillverkade mallar.

Hur var er helg? Kram, G

• Gemma

...blandat färg och svartvitt, och så lite olika format. Men varje uppslag hänger ihop fint, färg- och formmässigt. Låter kanske knepigt men det var skitkul och inte särskilt svårt.. men dagen efter nattarbetet är man mör.

• Lapinette

Älskar att göra fotoalbum men sen digitalkameran kom har jag bara gjort typ 2. Det blir vinterns projekt att framkall bilder och göra album 3 år tillbaka. Vårt bröllopsalbum gjorde jag i våras och det är enbart bilder från fotografen i det. Ska sedan göra ett till med gästernas och våra egna foton. För jag gick runt och tog lite också även fast "vissa" gäster sa åt mig att sluta. Älskar kort och mina album är på något sätt min dagbok.

• förhoppningsis

Dagens projekt blir att hitta en "välkommen till världen present" till kompisens dotter som ska besökas på onsdag och köpa ramar till våra bröllopsbilder. Solen strålar så det blir nog en promenad på Djurgården med glass om vi orkar sen ska tackkorten bli klara!!

• Lapinette

förhoppningsis - minns hur jobbigt jag tyckte det var att börja med tackkorten direkt efter bröllopet. På något vis så hade jag trott att alla bröllopsbestyr var över och ville inte göra det sista jobbet. Nu gick det ganska så snabbt och smärtfritt men minns tröskeln jag behövde kliva över.

Här har vi pumpat cyklarna och ska ta en liten tur ned till Hagaparken. Tar nog en filt med mig utifall vi känner för att slumra till någonstans. Annars har maken börjat med taket i badrummet (det ska göras om) medan jag har läst SvDs bilaga om IVF samt kollat in bostadsannonser.

• Gemma

Vilken mysig tillvaro ni har, båda två! Nu ska vi ge oss ut på en kvällspromenad i den varma blåsten, blir ingen träning för vi är fortfarande busmätta. Kram, G

• Gemma

Jaa, lyckades somna vid ett och vakna nio, hyfsat utvilad. Hänger nog samman med att vår nap var en dryg timme och inte tre. På kvällen vid 21.30 var det tillräckligt svalt för att vi skulle kunna ta en lång kvällspromenad på 1,5 timme i makligt tempo. När vi kom hem var vi fortfarande mätta efter brunchen så vi hoppade över middagen. Har nog aldrig varit med det förr, att inte äta middag. Men min mage var helt enkelt försatt i chock efter en "frukost klockan sju" bestående av skaldjur, sushi, indisk mat, lax med saffranssås, grillat kött av olika slag och sedan dessertbuffé, kaffe och tryfflar. I must say, I don't blame it. Pratade också med mamma och pappa och en och annan vän via skype. För oss som haft en lägsta samtalskostnad (IP) på drygt 5kr i minuten är det en stor revolution! Förbannar min seghet; om vi fått tummarna loss för tre år sedan hade vi sparat tusentals kronor. Men bättre sent än aldrig. (fan vad jag hatar beskäftiga klyschor men i det här fallet kommer jag inte på nåt bättre). Framför allt kommer jag att börja ringa mina vänner; deras klagan har ljudit allt högre. Inte alla gillar att maila, det är bara jag och en del andra som råkar älska det.

Bröllopsalbumet är nu halvklart. Mannen gjorde mallar för mig för stående format resp. liggande (vi har två bilder per sida, i samma format) så det går lätt som en plätt. Så kul, och så svårt att sluta! Hade tänkt att det skulle ta typ... halva hösten men jag började alltså igår.

Idag skiner solen och himlen är klar, igen. Ska jobba, handla, träna. Livet leker, men i maklig fart för jag har grus i ögonen hela tiden av jetlaggen. Och i morgon åker mannen till Korea i tre dagar och jag har bokat in samtliga kvällar med mina söta tjejer, två stycken varje kväll för att hinna träffa alla och höra om deras äventyr och åsikter.

Lapinette, hur känns det inför IVF:en? Har förstått att det är ett stort äventyr, god statistik men också en del besvikelser. Framför allt verkar det vara en hel del jobb för att nå målet. Har precis läst en väldigt intressant krönika om detta i grymma boken "uppdrag:mamma". Och... speciellt kapitlet om adoption var bra. Läste ut den på några dagar; nu ligger mannen och sträckläser "Uppdrag:pappa", där bland annat Dogge skrivit om sina erfarenheter. Boken gör stort intryck på honom för han blir riktigt tjurig om man försöker prata med honom och så, emellanåt, slänger han ur sig lösryckta frågor som: "Tar du dina järntabletter?" Eh, ja. Fast igår åt jag ju en halv ko ungefär.

Kram, G.

Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!