• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Det ska krävas mer än taskig fantasi och trytande inspiration för att ta kål på denna tråd, så jag gör en liten kompott på de gamla trådarna.

Hjärtinnerligast, G (tillbaka från en grönluddig helg i bergen, höjdpunkten var en tänkt tretimmarsvandring som urartade i en femtimmars och slutade med att mannen och jag hängde i bambustammar i en sluttning som mest liknade ett stup, i skymningen, medan vilda hundar och moskiter försökte äta upp oss. Allt avlöpte dock väl; en dryg timme senare satt vi nyduschade och nöjda vid ett dukat middagsbord och åt boeuf bourgingnon och konverserade med ett par andra gäster i vår kära lodge. Resan gick för övrigt smidigare än någonsin med ett sprillans nytt tåg som såg ut som en korsning mellan en anka och något från tillbaka till framtiden; mannen som inte gillar konkurrenter till TGV anmärkte sarkastiskt att "oooo nästan lika fort som din Clio", när tåget nådde topphastigheten 130 km i timmen. Hur som helst hade vi en ljuvlig helg bland blommor, fåglar, grönska, ormar, grodor, sjungande buddhistmunkar och, eh, stup.
    Sedan hemkomsten i söndags kväll har jag levt i någon sorts halvdvala, har sovit groteskt mycket, när jag har vaken har jag undantagsvis tagit mig till skolan eller kollat min nya besatthet: supersnaskiga BBC-serien Hotel Babylon. Har den gått i Sverige, någon?
    Idag åt jag säkert tjugo dimsuns till lunch med min kinesiska väninna som hade den utmärkta smaken att ta med mig till en av stans bästa kantoneser. Helt otroligt hur mycket handarbete man kan få för 75 spänn per person... lövtunnt kavlad deg som snitsigt tvinnas runt oxkött i buljong, eller hela jätteräkor, eller krabbfärs... mums. Efter det rullade jag för första gången iväg till H&M, fick den kära hemkänslan så fort jag kom in, en kombination av polyesterchock och våtvarma svettningar vilket sedan avlöstes av självhat så fort jag såg mig själv i lysrörsbelysningen, i de illasittande plaggen. Men nöden har ingen lag. Jag var helt enkelt TVUNGEN att köpa allt från BH:ar till shorts, klänningar, kjolar och toppar för jag har verkligen slut på allt nu när det är så varmt att saker hamnar i tvätten efter en halv dag. Två och en halv timme senare lämnade jag i alla fall butiken med just två BH_ar, ett par shorts, en klänning och en topp, en riktigt söt gucci-rip off. Så nu hoppas jag att jag ska tycka om kläderna även i morgon. Kan ju teama åtminstone klänningen med mitt fantasiska, nyinhandlade jordgubbshalsband, chunky jordgubbe i lång guldsnodd, kostade tre gånger mer än alla HM-plaggen tillsammans och var väl värt sitt pris. Så - hur mår ni då? Kom igen, var inte blyga.)

PS: Det stör mig outsägligt att om man nu INTE bor i Östersund eller Uddevalla eller nån annan mikroskopisk dutt på världskartan, ja då får man vackert välja alternativet "inget speciellt Område". Pah!

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!
  • Gemma

Lapinette: Finns inga barnvagnar i Kina, de bär barnen i famnen. Bilbarnstolar - tveksamt eftersom nästan ingen använder bälte, om det ens finns. Har bara sett föräldrar som sitter utan bälte och håller barnen i famnen. Och resten... om det finns uppfyller det knappast säkerhetskraven. Lite speciell kultur, om man säger så :)

Lapinette: Emellanåt dör ju Tour de France-grabbarna, på riktigt... men du har min respect! Känner mig själv väldigt mör efter tre timmars klättring i förhållandevis oländig terräng och ganska högt tempo... nu vet jag vad "sammandragningar" är för nåt, hehe.

• förhoppningsis

Lapinette
    Är otroligt imponerad av dig! Starkt jobbat!!! Förstår att du är slut nu.

Gemma
    Kan du inte skicka sakerna med båt istället? Man kan hyra plats i container som åker till kina, kostar tydligen inte så mycket men det tar tid. Kanske något att kolla upp för transport av barnstolar, vagnar mm.
    Med 2 besök och sen åter i Sverige i november kommer ju tiden bara rusa iväg. Kan du inte be besökarna att ta med saker åt dig? 10 kg handbagage rymmer iaf ett par tidningar, + att tjejer får ha handväska utöver handbagaget, rymms nog böcker + tidningar där med...
    så brukar vi göra. Dessutom väger de ju "aldrig" handbagaget. Hade 14 kg handbagage på vägen hem från kenya.

Trevlig resa!!

• Lapinette

förhoppningsis - hade dessutom värsta mensvärken under passet. Magknip mellan tramptagen men det var skönt att köra skiten ur sig när jag var så låg. Som sagt, hittills har våra försök att få barn misslyckats så imorgon ska vi träffa min läkare för att påbörja IVF.

• förhoppningsis

Lapinette
    Då ska jag tänka på dig i morgon!!

• Gemma

Hej vänner! Åter på fast mark. Flyget gick finfint, fick två platser för mig själv med fönster. Inte klagade de över min övervikt heller. När jag kommit hem hade ayin anlänt och var sprillande sprallande glad över att se mig, och magen! Pytteliten men seg, slet hon upp allt mitt bagage ensam trots mina protester, sen fick jag stränga men rara förmaningar om att "det där ansiktet ser inte bra ut, nu ska du duscha och sen sova."

Vädret är strålande soligt och himlen urvattnat blå (=inte brun=lyxhimmel), Mannen hade fyllt kylen med all min favoritmat och lagt en kärleksfull lapp på bordet med en stor teckning som ayin skrattade förtjust åt innan hon stack till mig lappen; ikväll kommer han tidigt för han har bokat bord på vårt lilla stamhak, gay/arty-restaurangen/klubben/alternativbion Arch.

Jag var inte svårövertalad utan lade mig och sov, inte tre timmar som planerat utan fem. Hade i normala fall disciplinerat mig mer men nu får kroppen styra helt och hållet. Apropå att bli styrd: I samma ögonblick som jag satte mig i flygplanssätet kände jag diskreta små knackningar från mitt innandöme, som sen återkom med jämna mellanrum och på lite olika ställen under hela resan. Nu KAN det inte vara gasbubblor, som jag försökt intala mig (för att skydda mig såklart) i fem veckor ungefär.

Sammanfattnignsvis: Det är inte alls dumt att vara här. Och lyssna på Josh Rouse's senaste, packa upp väskor, stuva in nya kläder och undan gamla som jag inte kommer att kunna ha på bra länge, äta mango och dricka cappuccino. Och se fram emot mannen!

Lapinette och förhoppningsis: Tack för era fina tips, det där med båten och frakt med kompisar ska jag absolut undersöka. Fördelen är att vi ju har två månaders mariginal vilket innebär att jag kan välja en billig (långsam) fraktväg.

Hur blir er fredag? Kram, G

• förhoppningsis

Hej Gemma
    låter som om dina farhågor om att det skulle vara enormt tråkigt att åka tillbaka till Kina kom på skam lite. Vilken tur med bonussäte, sån lyx när man reser!! Jag som bara är 160 lång brukar dessutom kunna lägga mig lite ihopklämd men ändå och sova då.
    Skönt med blå himmel, måste vara en mycket bra start på den fortsatta kinavistelsen.

Önskar att jag också hade en sån bra Ayi, vi har visserligen bara städhjälp men det är inte riktigt samma sak.

Vad roligt med babyrörelser! Måste kännas spännande!!
    Blir lite nyfiken på vad din man hade ritat för något, om du vill berätta såklart.

Min fredag har varit ganska oglamourös hittills, har precis tentat av Nationalekonomi för jurister, vilket är min sista tenta. (dessutom omtenta) Klarade jag den så behöver jag aldrig tenta mer!!!
    Firar att den är skriven med att träffa några väninnor och dricka Bellini så länge jag orkar. Helt slut i huvudet efter alla diagram så det blir nog inte så många.
    Imorgon har mannen "lekdag" med sina kompisar så vi ska ha tjejmiddag och på dagen ska jag nog fira tentan med att köpa mer höstkläder.

Satt i solen och pluggade 10-16 igår med solglasögon, brände mig rätt bra. Trode inte att solen tog så mycket i slutet av aug, när jag dessutom varit i Afrika i 3 veckor - men tji fick jag.

Trevlig helg

• Lapinette

Gemma - att känna sparkar måste vara en superhäftig känsla. Jag hoppas, hoppas på att själv få känna det en dag.

Idag var vi hos min läkare och om en månad dras IVF-processen igång som totalt tar 2 månader vilket troligen innebär äggåterförsel i mitten på november. Om det går vägen så får jag två lejon att fajtas med hemma.

Min läkare är väldigt champagneintresserad och har Juhlins champagnebok liggandes i väntrummet. Brukar alltid kika i den när jag är där. Denna gång såg jag även en artikel där jag läste att min läkare vunnit en champagnetävling bland flera sommelierer bl a världsmästaren i sommelier. Man skulle provsmaka 6 champagner och säga vilken årgång, sort, uppdelning av druvor etc. Han vann en resa till Banyan Tree på Maldiverna. Inte illa!

Sitter själv ikväll då maken är ute och äter middag. Händer i princip aldrig så jag ska försöka jobba då det kom in en massa order idag (fick med en artikel i DI igår). Imorgon hoppas jag på en promenad och picnic i någon skog. Känner att det var länge sen sist och att behovet av skogsdoft är stor. Har laddat upp med sallad, pinjenötter, feta, salami, melon, bröd och god ost. Sen får vi se vad resterande helgen bjuder på.

• Gemma

Lapinette: Jag vill också att du ska känna sparkar. Det går inte en dag utan att jag tänker på hur mycket jag önskar det, och det är alldeles sant. Själv upplever jag det som när det gäller det mesta i samband med graviditeten - lite läskigt och lite mysigt. Framför allt är det betryggande. För även om jag haft blandade känslor inför allt detta hela vägen (och inte minst under hela livet dessförinnan), vill jag inte att det ska hända den något.

Vaknade prick klockan sju av rivningsarbete på granntomten, samma assholes som fördärvade vår höst. Finns det inga lagar mot sånt här? Och jag som behövde sova. Knasigt nog är jag inte alls trött, trots att kroppen borde tycka att klockan är fyra på morgonen. I gengäld var jag bustrött vid midnatt igår, när jag BORDE ha kännt mig jättepigg (då var klockan sex på eftermiddagen. Fortsätter det såhär kommer jag att anpassa mig på nolltid.

Idag slits jag mellan mitt mysbegär, att sätta in tvåhundra bilder i bröllopsalbumet (mörkröd ringpärm i vackert, liggande format från bookbinders, väldigt diskreta ringar, svarta blad, omsorgsfullt utvald silverpenna och så bilderna då, beställda från Crimson med individuell granskning av var och en, det blev inte alls dyrt ändå) och känslan av att jag borde gå ut och bli delaktig. Mannen har valt det senare och står nu och putsar mina nya, mörkröda mary janes. Världens sötaste skor! Det är trevligt att ha storlek 37.

Kram, G

• Gemma

Förhoppningsis: Min man ritade sig själv i kram-mode, med abnormt långa armar. Inte så långt ifrån sanningen med andra ord ;) Du är så duktig med dina svåra tentor!

• förhoppningsis

Lapinette
    Kul med en läkare som har ett så stort intresse och är så duktig på champange
    (på ta om det, var har Margaux tagit vägen??)
    Hoppas att allt går vägen, håller verkligen tummarna för er!

Gemma
    tycker synd om dig som väcks kl 7 av rivare, vet hur det är, förrutom att här börjar de halv 7, när jag ger upp sovförsöken vid 8 och masar mig ur sängen så har de nån sorts paus och det är tyst i ca 1 timme. Galet frustrerande, de har hållit på att bygga runt oss nu i ett år.
    Därimellan är det "bara" glaskrossen, bilen som åker runt och tömmer krogarnas glaskross, den kommer kl 7 varje morgon. Sånt får mig att vilja flytta ut på landet!!

Sitter precis och tittar på mitt mörkblåa bookbinders fotoalbum, med svarta blad, även det ringbundet och lustit nog har jag också silverpenna...
    killarna har "lekdag" idag så jag får se vad jag ska göra idag, solen strålar men jag är fortfarande röd sen i förrgår...

Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!