• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Det ska krävas mer än taskig fantasi och trytande inspiration för att ta kål på denna tråd, så jag gör en liten kompott på de gamla trådarna.

Hjärtinnerligast, G (tillbaka från en grönluddig helg i bergen, höjdpunkten var en tänkt tretimmarsvandring som urartade i en femtimmars och slutade med att mannen och jag hängde i bambustammar i en sluttning som mest liknade ett stup, i skymningen, medan vilda hundar och moskiter försökte äta upp oss. Allt avlöpte dock väl; en dryg timme senare satt vi nyduschade och nöjda vid ett dukat middagsbord och åt boeuf bourgingnon och konverserade med ett par andra gäster i vår kära lodge. Resan gick för övrigt smidigare än någonsin med ett sprillans nytt tåg som såg ut som en korsning mellan en anka och något från tillbaka till framtiden; mannen som inte gillar konkurrenter till TGV anmärkte sarkastiskt att "oooo nästan lika fort som din Clio", när tåget nådde topphastigheten 130 km i timmen. Hur som helst hade vi en ljuvlig helg bland blommor, fåglar, grönska, ormar, grodor, sjungande buddhistmunkar och, eh, stup.
    Sedan hemkomsten i söndags kväll har jag levt i någon sorts halvdvala, har sovit groteskt mycket, när jag har vaken har jag undantagsvis tagit mig till skolan eller kollat min nya besatthet: supersnaskiga BBC-serien Hotel Babylon. Har den gått i Sverige, någon?
    Idag åt jag säkert tjugo dimsuns till lunch med min kinesiska väninna som hade den utmärkta smaken att ta med mig till en av stans bästa kantoneser. Helt otroligt hur mycket handarbete man kan få för 75 spänn per person... lövtunnt kavlad deg som snitsigt tvinnas runt oxkött i buljong, eller hela jätteräkor, eller krabbfärs... mums. Efter det rullade jag för första gången iväg till H&M, fick den kära hemkänslan så fort jag kom in, en kombination av polyesterchock och våtvarma svettningar vilket sedan avlöstes av självhat så fort jag såg mig själv i lysrörsbelysningen, i de illasittande plaggen. Men nöden har ingen lag. Jag var helt enkelt TVUNGEN att köpa allt från BH:ar till shorts, klänningar, kjolar och toppar för jag har verkligen slut på allt nu när det är så varmt att saker hamnar i tvätten efter en halv dag. Två och en halv timme senare lämnade jag i alla fall butiken med just två BH_ar, ett par shorts, en klänning och en topp, en riktigt söt gucci-rip off. Så nu hoppas jag att jag ska tycka om kläderna även i morgon. Kan ju teama åtminstone klänningen med mitt fantasiska, nyinhandlade jordgubbshalsband, chunky jordgubbe i lång guldsnodd, kostade tre gånger mer än alla HM-plaggen tillsammans och var väl värt sitt pris. Så - hur mår ni då? Kom igen, var inte blyga.)

PS: Det stör mig outsägligt att om man nu INTE bor i Östersund eller Uddevalla eller nån annan mikroskopisk dutt på världskartan, ja då får man vackert välja alternativet "inget speciellt Område". Pah!

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!
  • Blivande Fru Stålhandske

20 Dimsuns? Har aldrig hört på maken till mikroskopisk magsäck. Dubbla det och du kan komma upp till Stålis-intag. ;)

Jag tror att jag talar för alla när jag säger:

We missed you. Och välkommen tillbaka! :)

• Gemma

Stålis, du bor ju i dimsunland så du har ju haft möjlighet att tjuvträna. Ge mig lite tid bara så ska jag allt bräcka dig.

• Lapinette

Har väntat på den nya tråden och voilà här är ni ju! Låter härligt med en helg i bergen. Men varför hängde ni i några bambustammar?

Vår helg började med att vi anlände till Paris precis samtidigt som ovädret. Så när vi skulle ta tåget från CDG så gick strömmen. Satt på ett jättefuktigt, varmt och trångt tåg mitt i något förortgetto och tittade på blixtarna som gick utanför. Fick lite lätt panik då luften näst intill tog slut men när några äntligen fick upp några fönster så kändes det bättre. Självfallet fick vi stressa som galningar när vi kom till hotellet (som för övrigt hade typisk Parisisk standard, litet, mörkt och trångt). Sen var det middag (vi kom 30 minuter sent, då vi inte minns hur lång tid det kan ta med fransk metro). Middagen var trevlig och vi drack aldeles för mycket vin. Vinglade sedan hemmåt i natten. Jag iförd mina nya röda lackskor. När vi gått hela vägen ned till Place de la Concorde ville jag inte gå längre och att hitta taxi var verkligen inte lätt. Tillslut kom en liten indier fram till oss. Visade kort på sina barn och sa att han kunde köra oss dit vi ville. Trötta och halvt desperata kände vi att tja varför inte bidra med lite mat till barnen och hoppade in i hans rishög till Citroën.

På lördagen vandrade vi utmed Seine i solen. Gjorde ett stopp vid Lovren och satte oss och tittade på alla turister. Gick genom trädgårdarna och vek sen av in i de "fina" kvarteren. Åt lunch på ett brasserie och hamna tillslut på Galleries Lafayette. Där köpte maken en födelsedagspresent till mig. Handväskan som jag suktat på i Stockholm fanns där fast i en "metallic" färg. Först trodde jag att den var brun men när vi kom till hotellet så röstade vi för lila...och sen bronsfärgad eller är den kanske kopparfärgad??! Om ni orkar så finns den här fast då i guld och silver: www.biasia.com/
    Under kollektion, bags bijoux

• kentfantast

Lapinette:
    *Utstöter ett pipande ljud*: Varför köper inte min man sånna väskor till mig?!! Sååå fin ju!

Lapinette, så härligt att ni hade trevligt i Paris! Men vilken väska är det under bags/bijoux? Jag gillade den första och clutchen som kommer lite senare.

• Lapinette

Det är den första som på bild bara finns i guld och silver (min är ju i typ "koppar)- Secret Love. Maken tyckte namnet passade bra fast han är ju knappast någon Secretlover.

AH Lapinette, supersnygg! Verkligen min stil av väska!

• Lapinette
    Har gått och klämt på den, fast då i brunt, här hemma i Stockholm men lägger normalt inte så stora summor på en handväska. När maken köpte den till mig började jag gråta...ska väl tillägga att jag är otroligt blödig just nu. Stod där i Lafayette och väntade på min väska och försökte hålla tårarna tillbaka. Maken tittade på mig och undrade om jag verkligen ville ha väskan eller ej. Ja, ibland blir man lite konstig.... åtminstone jag.
Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!