• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Det ska krävas mer än taskig fantasi och trytande inspiration för att ta kål på denna tråd, så jag gör en liten kompott på de gamla trådarna.

Hjärtinnerligast, G (tillbaka från en grönluddig helg i bergen, höjdpunkten var en tänkt tretimmarsvandring som urartade i en femtimmars och slutade med att mannen och jag hängde i bambustammar i en sluttning som mest liknade ett stup, i skymningen, medan vilda hundar och moskiter försökte äta upp oss. Allt avlöpte dock väl; en dryg timme senare satt vi nyduschade och nöjda vid ett dukat middagsbord och åt boeuf bourgingnon och konverserade med ett par andra gäster i vår kära lodge. Resan gick för övrigt smidigare än någonsin med ett sprillans nytt tåg som såg ut som en korsning mellan en anka och något från tillbaka till framtiden; mannen som inte gillar konkurrenter till TGV anmärkte sarkastiskt att "oooo nästan lika fort som din Clio", när tåget nådde topphastigheten 130 km i timmen. Hur som helst hade vi en ljuvlig helg bland blommor, fåglar, grönska, ormar, grodor, sjungande buddhistmunkar och, eh, stup.
    Sedan hemkomsten i söndags kväll har jag levt i någon sorts halvdvala, har sovit groteskt mycket, när jag har vaken har jag undantagsvis tagit mig till skolan eller kollat min nya besatthet: supersnaskiga BBC-serien Hotel Babylon. Har den gått i Sverige, någon?
    Idag åt jag säkert tjugo dimsuns till lunch med min kinesiska väninna som hade den utmärkta smaken att ta med mig till en av stans bästa kantoneser. Helt otroligt hur mycket handarbete man kan få för 75 spänn per person... lövtunnt kavlad deg som snitsigt tvinnas runt oxkött i buljong, eller hela jätteräkor, eller krabbfärs... mums. Efter det rullade jag för första gången iväg till H&M, fick den kära hemkänslan så fort jag kom in, en kombination av polyesterchock och våtvarma svettningar vilket sedan avlöstes av självhat så fort jag såg mig själv i lysrörsbelysningen, i de illasittande plaggen. Men nöden har ingen lag. Jag var helt enkelt TVUNGEN att köpa allt från BH:ar till shorts, klänningar, kjolar och toppar för jag har verkligen slut på allt nu när det är så varmt att saker hamnar i tvätten efter en halv dag. Två och en halv timme senare lämnade jag i alla fall butiken med just två BH_ar, ett par shorts, en klänning och en topp, en riktigt söt gucci-rip off. Så nu hoppas jag att jag ska tycka om kläderna även i morgon. Kan ju teama åtminstone klänningen med mitt fantasiska, nyinhandlade jordgubbshalsband, chunky jordgubbe i lång guldsnodd, kostade tre gånger mer än alla HM-plaggen tillsammans och var väl värt sitt pris. Så - hur mår ni då? Kom igen, var inte blyga.)

PS: Det stör mig outsägligt att om man nu INTE bor i Östersund eller Uddevalla eller nån annan mikroskopisk dutt på världskartan, ja då får man vackert välja alternativet "inget speciellt Område". Pah!

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!
  • Lapinette

Gemma - är det därför du har mått dåligt? Jag menar din yrsel etc är ju ibland ett tecken på graviditet. Mår du bättre nu eller är det trötthet och illamående som gäller.

• Gemma

Tack alla för era gulliga grattis! MsrH2b, diggar din lista, härligt spretig och stjärnspäckad. Själv har jag träffat väldigt många kändisar eftersom jag jobbade internationellt som rockjournalist i 6 år. Men det känns allt mer overkligt.

Lapinette, ja, du gissade rätt, tanken kom när brorsan var på besök. Men det stannade vid en tanke... till natten innan jag skulle lämna mannen för att åka till Sverige. Då fick vi liksom akut separationsångest och sen blev det som det blev. Förstod ändå ingenting förrän jag var tillbaka och gjorde 2 test. Det var för fyra veckor sedan. Jag bara stirrade på stickan och tänkte med fasa på all champagne jag dragit i mig under sverigevistelsen och i synnerhet kvällen innan testet, på det kinesiska bröllopet. Jag och mannen skojjade om att det skulle bli en champagnemarinerad bebis men... kul var det inte. Tack och lov får man göra UL direkt här i Kina, har alltså redan hunnit göra 2 st och hjärtljudskollen gör ju att man slipper den värsta oron.

Lapinette: Tror att det varit lätt att hålla hemligheten eftersom det inte gått upp för mig... och ni är de enda i Europa som vet ;) Har bara berättat för 5 pers hittills, folk som står mig nära här i Shanghai. Det är ju rätt stora risker nu i början. Har också parallellt med glädje / förvirring tänkt mycket på alla (jättemånga) man tycker om som kanske har svårt att få barn, under den perioden... känns helt klart kluvet att berätta.

• Gemma

Lapinette, min yrsel försvann ganska exakt när jag blev gravid ;) Skitkonstigt.

Margaux: Jaaa, passa på och drick champagne nu när jag inte kan komma och ta den! Tur att man inte är så sugen på vin. Dricker svindyra specialimporterade, ekologiska fläderbärsjuicer från tyska låglandet istället, hehe. Och de andra får sitta där och dricka sina trista bordeauxer ;)

• Gemma

Uhm... en annan grej är att jag hade planerat att vara en supersnygg, extremt fabulous gravid kvinna i Diane von Fürstenberg maternity wear. Och nu ligger jag REDAN som en håglös muminmamma i sängen, timme efter timme. Åtta veckor och inga snygga kläder som passar. Så mitt glamourprojekt går väl sådär. Får glädjas åt och inspieras av er på tråden istället :)

• Gemma

Missförstå mig inte, jag är GLAD! Men allt är bara så konstigt.

• Gemma

Liksom... life as I know it is about to end. Bli ersatt av något annat, förmodligen mycket roligare och mer berikande. Samtidigt gillade jag ju mitt gamla liv mer och mer. Känns som om ingen annan tänker som jag. De flesta gravida tycks bara flyta omkring i någon sorts hallonröd hormondimma. MrsH2B, hur kände du?

• MrsH2b

Jag tyckte det var varst innan jag fick min riktiga gravid mage, innan det tyckte jag bara att jag sag fet ut och inga klader passade..hmm vid narmare eftertanke sa passar inte manga av mina outfits nu heller men det ska tas itu med innan brollopet.
    Men det ar verkligen en overklig kansla och man far faktiskt ligga som en valross gnagande pa sina praliner om man vill det :)

• Gemma

MrsH2B du växer med varje inlägg ;) Menar det symboliskt alltså, inte storleksmässigt hehe. Ska gnaga på lite bandpasta eftersom choklad inte smakar för tillfället men det funkar nog lika bra.

• Gemma

När gifter ni er? Förlåt om du redan berättat och jag missat. Uppfattade i alla fall att ni bor på rivieran.

• MrsH2b

Sen var var graviditet MYCKET overraskande for jag hade blivit diagnostiserad steril sen jag var 18ar sa jag levde i nan sorts dimma storre delen av tiden for jag hade ju redan gatt igenom min sorgeprocess och accepterat att vi inte skulle fa biologiska barn...Men hoppsansa!!
    SEn ar det skrammande, vi hade nyss kopt ett stalle har nere i Frankrike och jag hade planerat att saga upp mig fran mitt jobb for att hoppa pa och jobba inom yacht industrin i nagra ar tillsammans med m2b. Sa det fanns liksom inte pa var varldskarta att en bebis skulle komma och vanda upp och ner pa allting, men tro mig det gjorde han!!
    Och det spelar ingen som helst roll hur glad man an ar sa tar det ett tag att acklimatisera sig vid tanken!

...Phew vilken roman det blev!

Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!