• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Det ska krävas mer än taskig fantasi och trytande inspiration för att ta kål på denna tråd, så jag gör en liten kompott på de gamla trådarna.

Hjärtinnerligast, G (tillbaka från en grönluddig helg i bergen, höjdpunkten var en tänkt tretimmarsvandring som urartade i en femtimmars och slutade med att mannen och jag hängde i bambustammar i en sluttning som mest liknade ett stup, i skymningen, medan vilda hundar och moskiter försökte äta upp oss. Allt avlöpte dock väl; en dryg timme senare satt vi nyduschade och nöjda vid ett dukat middagsbord och åt boeuf bourgingnon och konverserade med ett par andra gäster i vår kära lodge. Resan gick för övrigt smidigare än någonsin med ett sprillans nytt tåg som såg ut som en korsning mellan en anka och något från tillbaka till framtiden; mannen som inte gillar konkurrenter till TGV anmärkte sarkastiskt att "oooo nästan lika fort som din Clio", när tåget nådde topphastigheten 130 km i timmen. Hur som helst hade vi en ljuvlig helg bland blommor, fåglar, grönska, ormar, grodor, sjungande buddhistmunkar och, eh, stup.
    Sedan hemkomsten i söndags kväll har jag levt i någon sorts halvdvala, har sovit groteskt mycket, när jag har vaken har jag undantagsvis tagit mig till skolan eller kollat min nya besatthet: supersnaskiga BBC-serien Hotel Babylon. Har den gått i Sverige, någon?
    Idag åt jag säkert tjugo dimsuns till lunch med min kinesiska väninna som hade den utmärkta smaken att ta med mig till en av stans bästa kantoneser. Helt otroligt hur mycket handarbete man kan få för 75 spänn per person... lövtunnt kavlad deg som snitsigt tvinnas runt oxkött i buljong, eller hela jätteräkor, eller krabbfärs... mums. Efter det rullade jag för första gången iväg till H&M, fick den kära hemkänslan så fort jag kom in, en kombination av polyesterchock och våtvarma svettningar vilket sedan avlöstes av självhat så fort jag såg mig själv i lysrörsbelysningen, i de illasittande plaggen. Men nöden har ingen lag. Jag var helt enkelt TVUNGEN att köpa allt från BH:ar till shorts, klänningar, kjolar och toppar för jag har verkligen slut på allt nu när det är så varmt att saker hamnar i tvätten efter en halv dag. Två och en halv timme senare lämnade jag i alla fall butiken med just två BH_ar, ett par shorts, en klänning och en topp, en riktigt söt gucci-rip off. Så nu hoppas jag att jag ska tycka om kläderna även i morgon. Kan ju teama åtminstone klänningen med mitt fantasiska, nyinhandlade jordgubbshalsband, chunky jordgubbe i lång guldsnodd, kostade tre gånger mer än alla HM-plaggen tillsammans och var väl värt sitt pris. Så - hur mår ni då? Kom igen, var inte blyga.)

PS: Det stör mig outsägligt att om man nu INTE bor i Östersund eller Uddevalla eller nån annan mikroskopisk dutt på världskartan, ja då får man vackert välja alternativet "inget speciellt Område". Pah!

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!
  • Lapinette

Gemma - so far no pb men det gör inte oron mindre. Vet flera som aldrig funnit något fel och som ändå aldrig lyckats. Vet att det inte är något man ska ta för givet utan vara lycklig om det verkligen funkar. Så en stor kram till er!!!

Vet inte hur seriös maken var när han började kolla på flyg till Hong kong. Får ta ett snack med honom i helgen för ska vi åka iväg i vinter igen så blir det ingen sommarsemester.

• MrsH2b

Jag har haft alla mojliga konstiga "fel" sen jag var 15ar och efter otaliga livmoders- aggledar och aggstocksinflammationer + manga sjukhusvistelser diagnostiserades jag Endometrios som finns i olika former men ar mest vanlig for kvinnor i overgangaldern och da brukar de "plocka ut rubbet". I mitt fall sa var det blodcystor pa insidan av aggstockarna som gjorde att aggen inte kunde komma igenom och darav skapade inflammationerna. Jag opererades ett par ganger och gick pa hormon behandlingar men varje gang denna procedur skett kom det bara tillbaka dubbelt upp. Tillsut var det for mycket "skada" skedd och sterliliteten var ett faktum...auhmmm eller hur det nu var.:)
    Ironin i det hela ar att det inte finns nagra vetenskapliga botemedel for detta men man vet att OM man lyckas bli gravid sa "rensar" graviditeten ut cystorna och manga upplever sallan symptomen igen. Kruxet ar ju dock att bli gravid. Och ta i tra hittills sa har jag matt super och mensen ar normal och bebisfabriken satter igang igen efter brollopet ar det tankt:)

Jag ar ett levande exampel pa att sma mirakel faktiskt sker! :)

Jo, hade min lilla syster inte hindrat mig och ruskat liv i mig hade jag sakert kunnat gynna gravtest industrin lite mera oxa innan jag accepterade faktum..hihi

• Lapinette

Oj Gemma, borta i flera år, det låter ju inte normalt. Själv hoppade jag över ett par månader på våren under några år. Vet inte om det var stress eller undervikt som gjorde att jag inte fick något.

• Lapinette

MrsH2b - jag skriver på en annan tråd här inne på BT. En hop med tjejer som försöker bli gravida och där har vi en tjej med endo som precis gjort IVF och lyckats! Är så glad för hennes skulle för det var ett rent helvete med alla hormoner innan IVF'n. Usch, snart är det kanske min tur.

• Gemma

Lapinette: Tack! Jo, faktumet att det verkligen, verkligen inte är någon självklarhet gör onekligen att man uppskattar faktumet mer... och inte tar det förgivet utan tvärtom ser det som en gåva. Inte alls som när man var liten, eller tonåring, och såg graviditet som något man drabbades av bara man typ kysste någon.

Om de kollat progesteron och allt annat och fortfarande säger att allt ser bra ut, då kommer ni säkert lyckas så småningom. Och under tiden njuter ni ju för fullt av livet! Passa på, säger då jag ;)

• Gemma

Lapinette: Jag blev av med mensen för att jag var för smal och tränade för hårt, är jag övertygad om. Så fort jag la på mig 3 kilo kom mensen tillbaka (efter drygt 2 år). Mannens syster och en hel del andra vi känner som har problem, är också lite väl smala. Det är skitsvårt mentalt att trappa ner på träning och lägga på sig mer underhudsfett men jag är övertygad om att det kan hjälpa i vissa fall. Man är så olika. Flera av mina andra väninnor har betydligt lägre BMI än vad jag hade och absolut inga problem med att få barn. Jag har i alla fall lärt mig var min individuella gräns går.

• Blivande Fru Stålhandske

Men vad skådar mitt öga?!

Liten Gemma har bulle i ugnen!

Du kommer att bli en så cool mamma, Gemma, vet du det? Du ska bli mamma!

Ett enormt stort GRATTIS!

• Gemma

Nu har min man attackerat mig i bakhåll gång på gång, med blottade tänder. Ska gå och göra mina hustruliga plikter... och bita tillbaka. Kram, G

• Gemma

Stålis, tack och puss på dig! Yes, en liten mikroskopisk bulle, ser mest ut som en burkböna. Med vidhängande, uhm, kikärt.

• Lapinette

Jag tränar ju normalt nu för tiden och har en mer normal vikt så av idag är det inget problem. Det verkar vara så mycket som ska stämma och ibland finns det ju tyvärr ingen rimlig förklaring till varför det inte vill sig. Finns ju folk som försökt i flera år och så helt plötsligt funkar det.

Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!