• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Det ska krävas mer än taskig fantasi och trytande inspiration för att ta kål på denna tråd, så jag gör en liten kompott på de gamla trådarna.

Hjärtinnerligast, G (tillbaka från en grönluddig helg i bergen, höjdpunkten var en tänkt tretimmarsvandring som urartade i en femtimmars och slutade med att mannen och jag hängde i bambustammar i en sluttning som mest liknade ett stup, i skymningen, medan vilda hundar och moskiter försökte äta upp oss. Allt avlöpte dock väl; en dryg timme senare satt vi nyduschade och nöjda vid ett dukat middagsbord och åt boeuf bourgingnon och konverserade med ett par andra gäster i vår kära lodge. Resan gick för övrigt smidigare än någonsin med ett sprillans nytt tåg som såg ut som en korsning mellan en anka och något från tillbaka till framtiden; mannen som inte gillar konkurrenter till TGV anmärkte sarkastiskt att "oooo nästan lika fort som din Clio", när tåget nådde topphastigheten 130 km i timmen. Hur som helst hade vi en ljuvlig helg bland blommor, fåglar, grönska, ormar, grodor, sjungande buddhistmunkar och, eh, stup.
    Sedan hemkomsten i söndags kväll har jag levt i någon sorts halvdvala, har sovit groteskt mycket, när jag har vaken har jag undantagsvis tagit mig till skolan eller kollat min nya besatthet: supersnaskiga BBC-serien Hotel Babylon. Har den gått i Sverige, någon?
    Idag åt jag säkert tjugo dimsuns till lunch med min kinesiska väninna som hade den utmärkta smaken att ta med mig till en av stans bästa kantoneser. Helt otroligt hur mycket handarbete man kan få för 75 spänn per person... lövtunnt kavlad deg som snitsigt tvinnas runt oxkött i buljong, eller hela jätteräkor, eller krabbfärs... mums. Efter det rullade jag för första gången iväg till H&M, fick den kära hemkänslan så fort jag kom in, en kombination av polyesterchock och våtvarma svettningar vilket sedan avlöstes av självhat så fort jag såg mig själv i lysrörsbelysningen, i de illasittande plaggen. Men nöden har ingen lag. Jag var helt enkelt TVUNGEN att köpa allt från BH:ar till shorts, klänningar, kjolar och toppar för jag har verkligen slut på allt nu när det är så varmt att saker hamnar i tvätten efter en halv dag. Två och en halv timme senare lämnade jag i alla fall butiken med just två BH_ar, ett par shorts, en klänning och en topp, en riktigt söt gucci-rip off. Så nu hoppas jag att jag ska tycka om kläderna även i morgon. Kan ju teama åtminstone klänningen med mitt fantasiska, nyinhandlade jordgubbshalsband, chunky jordgubbe i lång guldsnodd, kostade tre gånger mer än alla HM-plaggen tillsammans och var väl värt sitt pris. Så - hur mår ni då? Kom igen, var inte blyga.)

PS: Det stör mig outsägligt att om man nu INTE bor i Östersund eller Uddevalla eller nån annan mikroskopisk dutt på världskartan, ja då får man vackert välja alternativet "inget speciellt Område". Pah!

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!
  • Lapinette

MrsH2b - förstår precis! Man lär sig inte att leva med den känslan. Du får se det som något positivt (mitt i eländet) att det faktiskt känns värre och värre för att er kärlek hela tiden växer och blir större.

• MrsH2b

Tack for de vackra orden Lapinette! De varmde! :)

• lourdes

Nu har jag hittat fortsättningen på förra tråden och vilken överraskning man fick;
    Stort grattis, Gemma!!! Urkul!
    Satt faktiskt och tänkte på dig igår kväll. Var ute här på BT och läste alla möjliga slags gamla trådar. Hittade en gammal tråd som du startat och blev väldigt nyfiken på hur du såg ut på bröllopsdagen. Har läst mycket om hur vacker du var. Hade varit kul att se nu när man vet vem du är. Har du någon bild utlagd någonstans?

• Lapinette

lourdes - förut hade Gemma en hemsida, har för mig att den hette frogspace.se men den finns inte kvar.

• Gemma

Hej vänner! Idag är den 1,9 centimeter. Den har små paddlar istället för armar och ben, och en svans. Den kan vifta lite sömnigt på paddlarna och sen inte så mycket mer.

Lapinette, yes, badrum! Låter smart att leva i exil under tiden som jobbet görs. Vi bodde ju i vårt eget elände, duschade på gymmet i sju månaders tid, dvs så lång tid som det tog att bygga badrummet. Men visst var man vältränad!

Bra grej: Vår lägenhet i Stockholm ska äntligen få balkong. Så nu höjs värdet ännu mer. Våra söta hyresgäster tar hand om alltihop (vi betalar såklart).

Tack mlu, tack lourdes! Lourdes, Jag hade en rätt ambitiös hemsida uppe i ett drygt år, men nu har jag stängt ner den så nope, det finns inga bilder på nätet vad jag vet. Jag har eventuellt en blogg där jag skulle kunna lägga upp någon bild vid senare tillfälle. Har du själv hunnit tanka upp lite mer? Vore urkul att se!

Såhär skamlös är muminmamman just nu: Ligger i soffan med Macen på magen, med en åttiotalsfilm på HBO och sänder slöa tankar till lektionen som just nu pågår (writing characters - blärk!). Har just käkat en fluffig omelett på grovbröd och funderar på att låta ytterligre en glida ner. Men jag är för lat för att gå ut i köket och tur är det. Mina nya sevenjeans sitter rysligt tight runt den speciellt muminaktiga buken. Vet ni hur mycket extra mat man behöver när man är gravid? Gilla! En kladdkaka? FEL! En spann tagliatelle med lax och grädde? FEL! Rätt svar är: En ostmacka! En enda, ynklig liten ostmacka! Grr. Igår var jag däremot förhållandevis aktiv, gick och tränade på förmiddagen och lagade lunch, sen klädde jag på mig och sminkade mig och... somnade. Drömde att vi hade en ny, ung ayi som stal klädhängare, men bara de dyra i trä. Jag blev naturligtvis ursinnig och skrek, på kinesiska (yes, jag drömmer på kinesiska, lärarinnan borde vara stolt trots att jag typ aldrig är där): "Bie hui lai!" Don't come back! När hon rusat iväg, fortfarande med klädhängarna i ett stadigt grepp, insåg att jag inte fått tillbaka nyckeln. Så jag kastade mig iväg till cykelaffären, köpte en cykel och började cykla runt som en galning i hela Shanghai för att hitta henne. "Bara det inte hänt nåt med bebisen", var min första tanke när jag vaknade. Då var klockan 2 och jag hade fortfarande tid för andra halvan av skoldagen. Efter lektionen promenerade jag och min bästa väninna i klassen, en trettiosexårig fransyska, mot tunnelbanan. "Jag har nåt att berätta", sa jag, och sen gjorde jag det. "Vet du", sa hon, "det har jag också". Tydligen har de försökt i ungefär ett år, och nu har hon "gått över tiden" med två veckor, men något test har hon inte gjort, än. Så jag tycker att det är minst sagt modigt att förkunna det hela redan nu. Hon är också på alla sätt mycket duktigare än jag, håller sig borta från vin och annat onyttigt... Så jag hoppas verkligen att hon har rätt. Vi hade nog tänkt outa oss någon gång efter NUP - KUB som är om en månad.

(För er som inte vet - liksom VARFÖR skulle man veta sånt här om man inte själv är gravid - så är NUP - KUB ett test som funnits ganska länge i många länder, bl a USA och Kina. Det är ett ofarligt sätt att med ultraljud + blodprov kolla risken bl a för downs. I Sverige har man legat långt efter och fortfarande erbjuds inte NUP till alla kvinnor, många tar fostervattensprov som innebär större risker. Annan bra grej med att vara i Kina just nu och inte i Sverige: Vi fick alltså göra ultraljud vecka 5 samt ytterligare ett 2 v senare där de bekräftade hjärtljud + foto till familjealbumet. Dålig grej med att inte vara i Sverige: Inga jordgubbar. Buuuuh.)

MrsH2B: Jag vet också hur det är att sakna sin man. Efter att ha varit sambor i fem år, var vi tvugna att leva isär i 3 år. Värst var när han flyttade till Kina för då kunde vi bara ses typ en helg var tredje månad och tidsskillnaden gjorde det nästan omöjligt att hålla kontakt på ett vettigt sätt. Och som du säger, det blir VÄRRE med tiden. På fredag åker han till Europa i en hel vecka. Jag har redan bokat in en massa kul middagar med olika väninnor men det hjälper ju bara för stunden. Varför ska du vara ifrån din man i hela fyra månader?

Gud så dålig filmen är. Nästan roligare att åka till skolan och i alla fall vara med på den sista delen av lektionen, den där vi lär oss tre miljoner nya tecken till nästa vecka.

Kram, G

• Blivande Fru Stålhandske

Gemma, paddlar och svans? Låter nästan som om det bor en liten säl i din mage. ;)
    Låter superhärligt.

De senaste veckorna har varit busy, busy. Men idag är det Sveriges Nationaldag och då ska det firas med smörgåstårta senare till kvällen, i sällskap av några vänner såklart! Mannen och jag gjorde fyllningar och pusslade ihop allt mitt i natten, och nu ska jag iväg och köpa lite dekorationer!

• Gemma

Smörgåstårta! Och dekorationer! Å om man ändå borde närmare Guangzhou, då skulle jag crasha ditt nationalsdagsparty med medhavd sill (IKEA) och nypotatis.

Ja! En liten säl. Så bra.

Min busy arbetsdag so far: Bokat in två middagsdejter + en lekdejt med fabulous väninnan och hennes nya bebis nästa vecka, för att tanken på ensamheten ska kännas mindre ångestfylld. Bokat en pedikyr om tre timmar så att jag hinner... vegetera lite till. Tittat på 2,5 bottennapp på HBO. Satt i mig en väldig massa körsbär och en burksoppa som var rätt äcklig, men det kom jag på försent (när jag redan käkat upp hela burken).

G

• Gemma

Lapinette: Hoppas du inte har nåt emot att jag svarar på frågan som var för Margaux (hon kan säkert fylla på).

DÅLIGT: Vit pasta, vitt bröd, saker bakade på vitt mjöl, socker (i alla former), potatis, morötter, couscous, väldigt mycket frukt, russin, vitt ris, vin.

BRA: Kött, ägg, gröna grönsaker, bönor, linser, nötter, avocado, olja, keso, samt - om du inte är jätteortodox - råris, fullkornspasta, mörkt bröd utan socker, dock i moderation.

undvik lightprodukter och artificiellt sötningsmedel. Försök äta all mat så "rå" som möjligt, alltså lättkokta haricots verts istället för burkdito. Sammanfattningsvis: Ät som jag gör just nu fast tvärtom ;)

• Blivande Fru Stålhandske

Också bra: Fisk! Lax, makrill, osv.

• Lapinette

10 dagar tänkte jag klara av men det blir svårt utan couscous och russin ! Vi får se, kanske jag bara drar ned på ris, pasta och potatis...eller?

Jag blir också gräsänka i nästa vecka. O ska till Israel i 4 dagar. Har mitt i allt glömt bort det och fick igår kväll lite panik och mailade några vänner för att höra om vi kan träffas.

Eftersom det blir lite graviditetssnack även på denna tråd nu kan jag inte låta bli att flika in att vi igår gjorde en insemination och just nu är maken på Sophiahemmet för att lämna dagens dos. Det blev väldigt spontant när jag var där igår för en annan test så vi får se. Gällande NUP-KUB så gör man det även i Sverige av idag. Åtminstone har mina medsystrar i "bli gravid" tråden gjort detta test. Tror att det är ganska så nytt i Sverige då min 40-åriga väninna som blev gravid för ett par år sedan gjorde fostervattenprov istället.

Nej, ska nu duka upp frukosten på balkongen tills maken kommer. Sen är det min tur att stick dit.

Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!