• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Det ska krävas mer än taskig fantasi och trytande inspiration för att ta kål på denna tråd, så jag gör en liten kompott på de gamla trådarna.

Hjärtinnerligast, G (tillbaka från en grönluddig helg i bergen, höjdpunkten var en tänkt tretimmarsvandring som urartade i en femtimmars och slutade med att mannen och jag hängde i bambustammar i en sluttning som mest liknade ett stup, i skymningen, medan vilda hundar och moskiter försökte äta upp oss. Allt avlöpte dock väl; en dryg timme senare satt vi nyduschade och nöjda vid ett dukat middagsbord och åt boeuf bourgingnon och konverserade med ett par andra gäster i vår kära lodge. Resan gick för övrigt smidigare än någonsin med ett sprillans nytt tåg som såg ut som en korsning mellan en anka och något från tillbaka till framtiden; mannen som inte gillar konkurrenter till TGV anmärkte sarkastiskt att "oooo nästan lika fort som din Clio", när tåget nådde topphastigheten 130 km i timmen. Hur som helst hade vi en ljuvlig helg bland blommor, fåglar, grönska, ormar, grodor, sjungande buddhistmunkar och, eh, stup.
    Sedan hemkomsten i söndags kväll har jag levt i någon sorts halvdvala, har sovit groteskt mycket, när jag har vaken har jag undantagsvis tagit mig till skolan eller kollat min nya besatthet: supersnaskiga BBC-serien Hotel Babylon. Har den gått i Sverige, någon?
    Idag åt jag säkert tjugo dimsuns till lunch med min kinesiska väninna som hade den utmärkta smaken att ta med mig till en av stans bästa kantoneser. Helt otroligt hur mycket handarbete man kan få för 75 spänn per person... lövtunnt kavlad deg som snitsigt tvinnas runt oxkött i buljong, eller hela jätteräkor, eller krabbfärs... mums. Efter det rullade jag för första gången iväg till H&M, fick den kära hemkänslan så fort jag kom in, en kombination av polyesterchock och våtvarma svettningar vilket sedan avlöstes av självhat så fort jag såg mig själv i lysrörsbelysningen, i de illasittande plaggen. Men nöden har ingen lag. Jag var helt enkelt TVUNGEN att köpa allt från BH:ar till shorts, klänningar, kjolar och toppar för jag har verkligen slut på allt nu när det är så varmt att saker hamnar i tvätten efter en halv dag. Två och en halv timme senare lämnade jag i alla fall butiken med just två BH_ar, ett par shorts, en klänning och en topp, en riktigt söt gucci-rip off. Så nu hoppas jag att jag ska tycka om kläderna även i morgon. Kan ju teama åtminstone klänningen med mitt fantasiska, nyinhandlade jordgubbshalsband, chunky jordgubbe i lång guldsnodd, kostade tre gånger mer än alla HM-plaggen tillsammans och var väl värt sitt pris. Så - hur mår ni då? Kom igen, var inte blyga.)

PS: Det stör mig outsägligt att om man nu INTE bor i Östersund eller Uddevalla eller nån annan mikroskopisk dutt på världskartan, ja då får man vackert välja alternativet "inget speciellt Område". Pah!

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!
  • Gemma

mlu: Kan aldrig bli för många partyprinsessor på den här tråden. Inatt drömde jag om hästar och vaknade svettig. Igår natt drömde jag om en ö som låg inhöljd i dimma med en massa fantastiska skulpturer längs kustlinjen. Vaknade svettig av att jag missat färjan hem. Vågar inte ens tänka på hur det ska fortsätta...

Mannen åker till Europa idag. Kul för honom, helt OK för mig som nu har en fullspäckad kalender. Så fullspäckad att jag, eh, känner mig tvungen att skolka från skolan idag. Min relativt nya palm smartphone har dessutom redan pajat, väckarklockan hänger sig så jag kan omöjligt komma upp på morgnarna.

Margaux: Tack för rara ord! Det var en "marabou"-bolero, alltså fågel. Lätt och varm och gosig.

MrsH2b: Du ska ha fått bilder nu.

Lapinette: Hur mår du?

Själv är jag lite håglös, inte deppig, inte trött, men just håglös. Hjälpte i alla fall mannen att komma till skott och ÄNTLIGEN för första gången på 12 år kontakta en rekryteringsbyrå. De oohade och aaahade över hans sjukt imponerande CV (dock allt inom samma multinationella företag). Han - blev förvånad. Och glad såklart. Jag... blev knappast förvånad. Sen hjälpte jag honom att redigera varenda liten texsnutt för hans skrivna svenska har verkligen förfallit. Men pratar flytande, med rikssvenska "r", gör han alltjämt och han bondade finfint med killen på byrån. Är så glad! Känns som om vi kommit ett stort stycke närmare en smidig hemflytt. En dag, om inte alltför lång tid, är det hans tur att sparka mig i jobbsökarbaken för i Sverige vill man ju knappast vara hemafru... och råd har man inte heller.

Kram, G

• Gemma

mlu igen: Daten - aaah, what can I say... du är helt enkelt för attraktiv.

• Gemma

förhoppningsis: Grattis, du vinner tävlingen "tråkigaste kurslitteraturen" med hästlängder! Ledsen Margaux ;) Juridik är enligt min högst personliga åsikt SJUKT tråkigt. Men jag avundas alla som har orkat kämpa sig igenom 5 år på juristlinjen, oj vilken power man har då. Och liksom... säg en bransch där det inte är en merit att ha läst juridik?

Kram, G

• förhoppningsis

Gemma
    Tackar tackar, trode aldrig att en bok om var rättsfilosoferna på 1600 talet kunde vinna några pris, det här måste firas. Funderar på champange och jordgubbar till frukost =) är det sista dagen på terminen så är det...
    roligt att det funkade med jobbbiten, längtar du hem till Sverige? SKulle gärna levahemmafruliv utomlands ett tag, spec om man som ni har en (vad är det ni kallar det) verkar vara nån sorts hembiträde. Kan inte jag få komma och praktisera hos dig?

att ni orkar äta lagad mat är imponerande, jag har nu gått in på salladsdieten, för varmt för något annat. Ser viktnedgång som en bonus oxå, kanske jag blir av med det sista kilot till bröllopet

mlu
    klart du ska gå på fate, se det som en chans till stor god middag och gott vin på bra restaurang som dessutom är gratis =) allt utöver det är ju en ren bonus från hans sida (och din) eller hur. Vem vet han kanske tom är trevlig *s*

• mlu

Gemma: tack for snalla ord...usch, jag maste val gora ett forsok, jag menar hur svart kan det vara att ata en middag med nagon aven om det dock innebar att jag maste avspisa honom....

Juristbakgrund ar nog bra, aven om jag sanningsenligt skall saga att jag inte haft sa sarskilt stor nytta av min... men NU har jag faktiskt det!!

Skall dammsuga lite innan jag beger mig ut i den stralande rivierasolen. Dricker kinesiskt slim-te fran Londons Chinatown,uuurk....snart ar lagret slut och laaangtar sa till London

• Gemma

Hej igen! Förhoppningsis: Något nytt jobb har det inte blivit på långa vägar, mannen har bara skickat sin CV till en av typ 20 rekryteringsbyråer på listan. Men han fick i alla fall väldigt god respons.

mlu: Hur applicerbar är svensk juridik i frankrike? Jag har i och för sig svenska juristkompisar som jobbar på advokatbyrå här i Kina... verkar funka bra.

• förhoppningsis

Det beror ju på vilken juridik det är, EU rätten är ju lika i Sverige och Frankrike...
    och alla gånger 2 olika länder gör affärer el liknande så enas de om en lag som gäller.
    sen gäller en väldig massa av våra familjerättsliga lagar om parterna är svenskar och har stor anknytning till Sverige.

Då håller vi tummarna för att det fortsätter gå lika bra som det började då =)

• margaux

Mlu. Jag är osäker på om Champagna KAN bli häsken? Den kan helt säkert bli lagringsskadad och smaka sämre, men tror inte det ska ge mer huvudvärk. Det KAN bero på kvaliteten på champagnen, det tillsätts ju saker som man kan reagera på men oftast är det bara alkoholen och brist på vatten och mineraler i kroppen som är boven....
    Jag glömmer i alla fall vatten när jag är på champis fylla, man blir ju så glad och pigg!

Jag är på väg från kontoret för att besöka några kunder, innan studierna tar över igen! Jag tycker helt ärligt att min studielitteratur är intressant (du vinner utan tvivel förhoppningsis...) det är mest "måstet" som känns tungt! Idag fyller en väninna år och alla ska ut och äta och dricka gott. Jag får komma senare eftersom examen hägrar! Trist!!

Rimliga viner torra eller halvtorra??
    Jag brukar köpa Stoneleigh Sauvignon Blanc från NZ. Sauvignon från Loire är ofta friskt och gott, kanske en Coteaux de Giennois (norr om Sancerre, billigare)? Künstler och Breuer har bra både torra och halvtorra rieslingar runnt 100 lappen.
    Vesevo Sannio Falanghina har jag sett till 75 kr. Den smakar lite melon, blomsterartat och är en strålande terrassvin!
    Annars gillar jag Graham Becks bubbel till ca 100kr. Och extra festligt med bubbel efter examen kanske??

• margaux

Oj, oj oj... Sitter med Systemets sista lista och urvalet är inte direkt imponerande...
    Då är det allt bättre här i väst!

• förhoppningsis

Margaux

tycker eg också att mina kurser är bra, kul och väldigt intressanta, bortsett från den här som handlar om rättsfilosofi med gubbar från år 354 och fram till idag och deras syn på saker. blä!!!
    Inte konstigt att jag har haft den släpande

Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!