• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Det ska krävas mer än taskig fantasi och trytande inspiration för att ta kål på denna tråd, så jag gör en liten kompott på de gamla trådarna.

Hjärtinnerligast, G (tillbaka från en grönluddig helg i bergen, höjdpunkten var en tänkt tretimmarsvandring som urartade i en femtimmars och slutade med att mannen och jag hängde i bambustammar i en sluttning som mest liknade ett stup, i skymningen, medan vilda hundar och moskiter försökte äta upp oss. Allt avlöpte dock väl; en dryg timme senare satt vi nyduschade och nöjda vid ett dukat middagsbord och åt boeuf bourgingnon och konverserade med ett par andra gäster i vår kära lodge. Resan gick för övrigt smidigare än någonsin med ett sprillans nytt tåg som såg ut som en korsning mellan en anka och något från tillbaka till framtiden; mannen som inte gillar konkurrenter till TGV anmärkte sarkastiskt att "oooo nästan lika fort som din Clio", när tåget nådde topphastigheten 130 km i timmen. Hur som helst hade vi en ljuvlig helg bland blommor, fåglar, grönska, ormar, grodor, sjungande buddhistmunkar och, eh, stup.
    Sedan hemkomsten i söndags kväll har jag levt i någon sorts halvdvala, har sovit groteskt mycket, när jag har vaken har jag undantagsvis tagit mig till skolan eller kollat min nya besatthet: supersnaskiga BBC-serien Hotel Babylon. Har den gått i Sverige, någon?
    Idag åt jag säkert tjugo dimsuns till lunch med min kinesiska väninna som hade den utmärkta smaken att ta med mig till en av stans bästa kantoneser. Helt otroligt hur mycket handarbete man kan få för 75 spänn per person... lövtunnt kavlad deg som snitsigt tvinnas runt oxkött i buljong, eller hela jätteräkor, eller krabbfärs... mums. Efter det rullade jag för första gången iväg till H&M, fick den kära hemkänslan så fort jag kom in, en kombination av polyesterchock och våtvarma svettningar vilket sedan avlöstes av självhat så fort jag såg mig själv i lysrörsbelysningen, i de illasittande plaggen. Men nöden har ingen lag. Jag var helt enkelt TVUNGEN att köpa allt från BH:ar till shorts, klänningar, kjolar och toppar för jag har verkligen slut på allt nu när det är så varmt att saker hamnar i tvätten efter en halv dag. Två och en halv timme senare lämnade jag i alla fall butiken med just två BH_ar, ett par shorts, en klänning och en topp, en riktigt söt gucci-rip off. Så nu hoppas jag att jag ska tycka om kläderna även i morgon. Kan ju teama åtminstone klänningen med mitt fantasiska, nyinhandlade jordgubbshalsband, chunky jordgubbe i lång guldsnodd, kostade tre gånger mer än alla HM-plaggen tillsammans och var väl värt sitt pris. Så - hur mår ni då? Kom igen, var inte blyga.)

PS: Det stör mig outsägligt att om man nu INTE bor i Östersund eller Uddevalla eller nån annan mikroskopisk dutt på världskartan, ja då får man vackert välja alternativet "inget speciellt Område". Pah!

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!
  • margaux

Min ring är denna: www.tiffany.com/expertise/engagement/zoom.aspx&ring=tiffany fast med en nååågit mindre sten. Jag har en 1/2 karat nu, men har önskan om att uppgradera till en karat. Till den ska jag ha den helt enkla, släta platina ringen som hör till. En allians önskar jag mig till högerhanden istället! Stålis det är kurigt detta så du får fundera.... Jag tycker INTE det ser konstigt ut med allians ihop med enstensring.

• Gemma

Stålis: Finns inget viktigare än diamanter. Igår pratade vi i skolan om hur män visar sin kärlek till kvinnor. Jag räckte omedelbart upp handen: "Fröken, vad heter STOR diamantring på kinesiska?" I synnerhet mina två homosexuella polare skrattade lyckligt. Fröken lade sen till att här, i Shanghai, är the ultimate sign of love att mannen hjälper till med hushållsarbetet!!!

Har precis varit och tränat, är så lycklig över att tröttheten peppar peppar tycks ha lagt sig. Fast med tanke på vad man faktiskt håller på att laga till, skulle jag förmoda att den kommer att komma och gå. Idag SKA jag i alla fall vara en heldag i skolan, sen ikväll blir det middag på urmumsig thairestaurang med två väninnor. Prisar Gud (eller snarare naturen) varje dag för att jag inte mår mer illa än jag gör. Typ nästan inte alls, bara jag håller mig borta från gröna grönsaker och svamp och sötsaker.

Stålis: Tack för att du sa det där med feedback. Ska jag ha i bakhuvudet. Har också förstått att de ogärna betalar men i detta fall verkar det inte vara nåt problem, helt tvärtom. Hon ska BUDA över pengarna så fort jag faxat en signatur.

Förhoppningsis: Väskor: Tror som så, att du inte ska tänka för mycket, du ska välja en som du är kär i. Min erfarenhet (och den är ansenlig vid det här laget) säger att kärlek varar länge än rationella beslut. Faktiskt. Men undvik "vårens fluga", helt klart. Om det inte råkar vara den du är vilt förälskad i.

Kräm: Jag är en enkel själ med enkla vanor (eller hur). I alla fall när det gäller skönhetsprodukter. Har en tvättkräm (Shiseido foaming beauty wash), en dagkräm (shiseido gel kräm), en nattkräm (Clarins eller Kanebo, inte för feta). Ögonkräm använder jag inte så ofta men då blir det Clarins lilla i tub. Och om jag har exem eller nåt annat jox finns det INGET som hjälper som Clarins olja i liten, svindyr pumpflaska. Mediciner och kortisonsalva inräknat.

Är jätteglad för att vi fått H&M hit nu, 2 butiker. Och Zaras kinesiska kollektion är av någon anledning otroligt mycket snyggare än den svenska (eller så sänker man bara kraven när man kommer hit). Esprit, Mango, Benetton, Sisley och den typen av mellanprisbutiker har vi också. Helt okej faktiskt. Speciellt nu när jag har svårt att hitta kläder som passar i vanliga kinesiska butiker, för första gången. De går ofta upp till stl 36 och, ja, som sagt nu är det på gränsen.

Nu ska jag laga lite lunch. Kram, G

• Lapinette

margaux - grattis till tentan! Har du nu sommarlov?

Din ring är verkligen vacker. Har själv inte bestämt vad jag ska göra med diamanten som vi köpte i Sydafrika. Den måste ju passa till övriga 3 ringar som jag har har. Kan faktiskt inte ens bestämma mig på vilken hand den ska sitta.

förhoppningsis - har också smala fingrar och små fötter (36-37) trots att jag är 10 cm längre än dig. När jag provade ringar i Frankrike var det ingen som trodde på storleken som jag angav att jag ville ha ringen i. Tur att jag stod på mig för den sitter verkligen perfekt.

Stålis - vilket delikat problem du har. Helallians, halvallians etc... Känn efter vad som känns bäst och vad du tror håller i längden. Du ska ha ringarna varje dag under måååånga år.

I Stockholm fortfarande varmt fast de säger att det ska komma nordanvindar idag. Jag är ensam och försöker boka upp mig på vin med mina väninnor men attans vad de är uppbokade på annat. Det blir gymet varje kväll om ingen vill "leka" med mig.

• Blivande Fru Stålhandske

Ja, snacka om I-landsproblem! Men någon måste ha det också, eller?

Jag har hela tiden varit inställd på en sten runt 1 karat, men när jag äntligen fick en sådan på fingret, kändes det bara för stort.
    Jag är ju 1,74, har 36, ibland 37 i skostorlek, är verkligen ingen liten tjej. Jag har ganska långa fingrar, har ringstorlek 4 (Är det storlek 15 i Sverige?), och det bara såg helt fejk ut på mitt finger. Ingen kan väl vara gladare än min M2B ;). Men när jag provade en på 0,45, då tyckte han att en större sten skulle jag väl ha? Så visst finns det hopp!
    Sen vill jag inte bli bridezilla över detta, men som ni säger- jag ska ju bära ringarna för resten av mitt liv!

Har precis förberett potatissallad, ska bli så gott med marinerad fläskfilé ikväll! Gemma, har du svårt för grönsaker? Ingen blomkål alltså?!

Lapinette, glömde säga att bröllopet och vistelsen i Österrike lät så härligt. Har aldrig varit där på sommaren. Bodde ni på det hotellet som du visade för ett tag sedan, då du funderade på att uppgradera rummet?

Gemma, Gemma, Gemma.

Testa att vara lika lång som du är, men istället för att väga 55- väg 64.
    Sen kan du gå in på kines-affärerna och shoppa loss. Eller inte!

Köpte ett par shorts i stan för ett par veckor sedan, i storlek L. Var lycklig hela dagen.

Tacka Herren för H&M!

• förhoppningsis

Margaux
    åh ok, då förstår jag att du sparade på champangen. Igår var det riktigt svalt på kvällen så man kunde gå. Gick en stor del av dagen och det kändes när jag kom hem, axlarna är lite röda...
    Din ring är jättefin! Vist är det praktiskt med utbytbara stenar, när man har vant sig vid den och tycker att den börjar se liten ut så byter man upp sig. Det är en annan fördel med infattningen du har valt, stenen kommer upp en bit och det är bara sten och inte en bred infattning som jag hra, är så rädd att det ska se klumpigt ut med min infattning...
    Av det du skrev låter det som om du inte har någon ring på dig ännu, eller har jag missuppfattat dig?

Jag har bara min helt släta förlovningsring nu men om 3 veckor får jag sätta på mig nästa *längta* får en ring som passar perfekt till sen i morgongåva, den har diamanter hela vägen runt och tjejen i affären är övertygad om att jag nog kommer byta ut min förlovningsring mot den om nått år, känner på mig att hon kan ha rätt...

Gemma
    Å vad duktig du är som tränar, det ska jag verkligen göra idag, så slö av mig, har träningscentret precis runt hörnet men kommer inte iväg som jag borde ändå. Idag är det stora mörka moln på himlen så det blir nog en sporre + att städerskan kommer idag och då gillar jag inte att vara hemma. Har efter många år fortfarande inte slutat känna mig lat när hon städar och jag kollar på tv. SÅ det blir nog den extra kicken jag behöver för att komma iväg och som belöning får det bli väskshopping sen. Du har helt rätt i att man måste kära ner sig handlöst i väskan för att det ska funka, problemet är bara att jaf suttit instängd i ett bibliotek aldeles för ycket senaste tiden och känner att jag inte har helt koll på väskmarknaden nu. (bodelningar däremot...)

Lapinette
    Ja när jag förklarade vilken storlek jag trode att jag hade så ville de inte heller tro på mig, men jag fick den perfekt när den var klar och jag provade den. Nu är den inlåst så att jag inte ska prova för ofta =)
    Försöker också hitta någon att "leka med" idag men alla jobbar eller resttenta pluggar och annat tråkigt. Samma sak ikväll. Verkar få klara mig utan vin jag också. Synd var vekligen sugen på det.

• Lapinette

förhoppningsis - mina vänner är så busy att jag inte ens får något svar. Tja, några har svarat att de är upptagna men inte alla jag har kontaktat. Bara så bra att passa på att möta lite vänner när maken är iväg. Ja, ja...det blir nog en vända på Stureplan och ett pumppass istället (Gemma, du vet det där vi gick på tillsammans). Har inte vågat kolla in mitt konto än så jag får nöja mig med att fönstershoppa (om jag nu klarar av det). Jag tog på mig att betala hotellet i Österrike och tänkte inte på att rumspriserna var per person och inte per rum. Så kan det gå. Och Stålis visst var det hotellet jag visade för några månader sedan. Är just nu glad att jag inte uppgraderade i och med att kontot mitt säkert är ganska så tomt vid det här laget. Rummet som vi fick var superfint ändå så vi var så nöjda...förutom det där med kyrkan mittemot.

Ja, ja...3 weekendresor har vi klarat av och förhoppningsvis blir vårt vardagsrum klart denna vecka (vet inte hur många gånger vi har sagt det!). Sen i juli drar badrumsrenoveringen igång. Efter det ska vi bara njuta av vår våning ... sitta hemma och mysa hela vintern.

• förhoppningsis

Stålis

ja vist är det konstigt att något man drömt om bara ser fel ut på, har storlek 49 i ring, vet inte vad det är i andra storlekar...

Förstår att det måste vara hemskt att köpa kläder när man är van att betraktas som liten och sen vara tvungen att köpa L och XL, hade ångest över det i både thailand och Malaysia, köpte en pyjamas i strl XL, gissa om jag klippte bort lappen väldigt fort. Måste vara jobbigt att vara "stor" och åka till de länderna, skräddarsy allt!

Lapinette, det måste kännas härligt att kunna se fram emot hösten i ert nyrenoverade hem! Jag kan verkligen föreställa mig den rofyllda känslan. Hur har det varit att renovera? Jag har hört att just renovering ska vara en av de största påfrestningarna på ett förhållande, stämmer det?

Gemma, förresten! Läste högt för mannen vad din fröken sade om att det the ultimate sign of love är att mannen hjälper till med hushållsarbetet här i Kina. Tio minuter senare är han i full gång med att vika tvätt och sortera in i garderoberna, något han aldrig gjort innan. Sötnosen.
    Men betyder det att han tror att han slipper köpa diamanter?!
    Då viker jag hellre tvätten själv.

Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!