• Gemma

Summan av all glamour under solen - deluxe!

Det ska krävas mer än taskig fantasi och trytande inspiration för att ta kål på denna tråd, så jag gör en liten kompott på de gamla trådarna.

Hjärtinnerligast, G (tillbaka från en grönluddig helg i bergen, höjdpunkten var en tänkt tretimmarsvandring som urartade i en femtimmars och slutade med att mannen och jag hängde i bambustammar i en sluttning som mest liknade ett stup, i skymningen, medan vilda hundar och moskiter försökte äta upp oss. Allt avlöpte dock väl; en dryg timme senare satt vi nyduschade och nöjda vid ett dukat middagsbord och åt boeuf bourgingnon och konverserade med ett par andra gäster i vår kära lodge. Resan gick för övrigt smidigare än någonsin med ett sprillans nytt tåg som såg ut som en korsning mellan en anka och något från tillbaka till framtiden; mannen som inte gillar konkurrenter till TGV anmärkte sarkastiskt att "oooo nästan lika fort som din Clio", när tåget nådde topphastigheten 130 km i timmen. Hur som helst hade vi en ljuvlig helg bland blommor, fåglar, grönska, ormar, grodor, sjungande buddhistmunkar och, eh, stup.
    Sedan hemkomsten i söndags kväll har jag levt i någon sorts halvdvala, har sovit groteskt mycket, när jag har vaken har jag undantagsvis tagit mig till skolan eller kollat min nya besatthet: supersnaskiga BBC-serien Hotel Babylon. Har den gått i Sverige, någon?
    Idag åt jag säkert tjugo dimsuns till lunch med min kinesiska väninna som hade den utmärkta smaken att ta med mig till en av stans bästa kantoneser. Helt otroligt hur mycket handarbete man kan få för 75 spänn per person... lövtunnt kavlad deg som snitsigt tvinnas runt oxkött i buljong, eller hela jätteräkor, eller krabbfärs... mums. Efter det rullade jag för första gången iväg till H&M, fick den kära hemkänslan så fort jag kom in, en kombination av polyesterchock och våtvarma svettningar vilket sedan avlöstes av självhat så fort jag såg mig själv i lysrörsbelysningen, i de illasittande plaggen. Men nöden har ingen lag. Jag var helt enkelt TVUNGEN att köpa allt från BH:ar till shorts, klänningar, kjolar och toppar för jag har verkligen slut på allt nu när det är så varmt att saker hamnar i tvätten efter en halv dag. Två och en halv timme senare lämnade jag i alla fall butiken med just två BH_ar, ett par shorts, en klänning och en topp, en riktigt söt gucci-rip off. Så nu hoppas jag att jag ska tycka om kläderna även i morgon. Kan ju teama åtminstone klänningen med mitt fantasiska, nyinhandlade jordgubbshalsband, chunky jordgubbe i lång guldsnodd, kostade tre gånger mer än alla HM-plaggen tillsammans och var väl värt sitt pris. Så - hur mår ni då? Kom igen, var inte blyga.)

PS: Det stör mig outsägligt att om man nu INTE bor i Östersund eller Uddevalla eller nån annan mikroskopisk dutt på världskartan, ja då får man vackert välja alternativet "inget speciellt Område". Pah!

• Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!
  • margaux

Lapinette.
    Jag jobbar......
    Har semester i augusti, då ska vi till Sverige (min syster har stor fest), och på festival i Oslo, Øya heter den och har grymt många bra artister. Den håller till i vårt bostadsområde så det är lika bra att bli med på festligheterna. Sedan ska vi till södra frankrike och norra Spanien. I höst ska jag även en vecka till Priorat i Spanien för att hjälpa till att skörda. Så Italien i september med jobbet... Thats all so far...
    Ni då? Sverige semester har jag hört något om va?
    Hoppas renoveringen går fort när de väl kommer igång. Hantverkare har en egen tidräkning dessvärre...

• margaux

Tummen upp Lapinette och förhoppningsis!!

• Lapinette

Ahhh...det blir Frankrike, som vanligt! Vi har bara 2 veckor semester och funderar på Västkusten. Ska ringa och kolla lite i veckan men har inte kommit mig för än då jag inte riktigt kan bestämma om när det passar bäst. Normalt brukar jag boka och bestämma semestrar typ 9 månader i förväg men denna sommar blev det lite annorlunda i och med renoveringen.

Känns rätt skönt att inte ha så mycket bestämt och mest bila runt här hemma efter denna hektiska vår med åtminstone 5 weekendresor. Måste nu "landa" lite innan vi kan planera något nytt. Fast eventuellt blir det Bryssel i oktober. Gemensam helg med makens bror + fru.

• Lapinette

Efter att snart ha gått igenom hela vänskapslistan så dyker singeltjejen upp som är obotligt dålig på att svara på mail. Kvällen är räddad det blir vin (vet att jag har diet men just vinet är ett undantag i MIN diet ).

• förhoppningsis

Lapinette
    att du vågade, jag hade nog varit orolig med så mycket diamanter...

Fortfarande inget vin för mig, får nöja mig med senaste Elle och lite manikyr hemma istället.

Verkar som mitt behov av ny väska blir billigare än vad jag hade tänkt mig, råkade gå förbi en DKNY väska som jag gillde, så ni som har mer koll på väskmarknaden, är det ett ok väskköp?

Skulle eg befinna mig i Spanien nu, Alicante, men istället sitter jag här i Stockholm =(( Ärligt talalt så hade jag inte tid att åka men ändå deppigt!

Vad har ni gjort idag då?

• Gemma

Tjo, tjim, fest och gamman var det här! Tillbaka från thairestaurangen med två väninnor, den ena en "feisty" syriansk-amerikanska med ostyrigt hår och ostyrig mun, som jobbar på amerikanska handelskammaren. Den andra, svensk civilingenjörska som nyss börjat på ett kinesiskt företag och underhöll med vilda historier från kontoret. Om hur chefen pratar vitt och brett om att "här är vi demokrater", men på mötena säger INGEN något utom han. Min väninna hade fått bannor flera gånger för att hon haft åsikter. Ingen överraskning.

Lapinette: Mmm, franska västkusten! Vi brukade, när vi bodde i Sverige, åka till Ile de Ré vartannat år (kan verkligen rekommendera, om ni inte varit där!) och Biarritz + Baskien vartannat år. Men hela kusten är ju som ett pärlband av godbitar. Saint Malo är också fint men en smula kallt. Mannen tillbringade sin barndoms somrar där, han är ju normand. Vet du vart ni ska?

Stålis: Hur mår guangdong? Shanghai har varmt sommarregn och över hela stan ligger en kompakt avloppsstank. Neonen rinner ut över hela trottoaren och det står tjejer i minikjolar i varje bar och ropar, nej vrålar, "huanying guanglin!" Och de övergödda, amerikanska affärsmännen flockas som barn i en godisaffär. Och varannan lokal rymmer en frisörsalong, i en del av dem står en tjej - i minikjol - med förmycket mejkup och klipper förstrött en kund, medan sex andra tjejer sitter och visar upp sig i en soffa, och väntar. I andra står det bara en massa hippa kids i popfrisyrer som klipper varandra och sina kompisar.

Förhoppningsis: Dricker vatten på morgonen, funkar bra. Äter sedan en stadig frukost med grovbröd, omelett och vita persikor. Så... jag kan inte klaga ;)

Margaux: Grattis!!! You're a free woman!
    Att vara gravid - vågar man nog aldrig. Jag vågar absolut inte. Men det funkar rätt bra ändå ;) Gravidrapport från Kina - mår fortfarande inte illa. Äter fortfarande inga gröna grönsaker, gillar inte kaffe eller sötsaker. Skumt. Fick också framhärda idag på restaurangen när blonda väninnan berättade om att hon fått en akut astmaattack på ett hotell förra veckan, fick panik, kunde inte andas alls och vinglade ner till receptionen och flämtande pekade på telefonen, och personalen bara glodde utan att lyfta ett finger. (Man ska inte råka ut för olyckor i det här landet, det är ett som är säkert.) När hon väl hämtat sig fick hon veta att de sprayat rummet med - håll i er - DDT. Mot mygg. Och att de gör det en gång i veckan, utan att informera de som bor där.
    Att vara gravid i Kina är ingenting för folk med taskig förträngningsförmåga. Men för min del funkar förträngningen hyfsat. Jag försöker mest softa och ha kul, ska jag äta giftmat ska det åtminstone vara i glada människors lag, med god sås till. Och vi ska ju inte bo här förevigt. Plus att det faktiskt föds en massa friska barn här.

• Gemma

förhoppningsis: För väskor, har du kollat Skin Deep (tror det är Grev Thuregatan nära Östermalmshallen, Nathalie Schuterman och såklart Mulberry + NK:s väskavdelning?

Lapinette, tänk att du och jag har gått på Body Pump tillsammans. Skulle nog dö om jag försökte mig på det nu... Finns INGET som ger så mycket träningsvärk för mig, som utfall med skivstång.

• förhoppningsis

Gemma
    Nej, har inte hunnit gå på stora väsk rundan ännu, tänkte göra det imorgon och då är NK och Mulberry givna stopp, ska kika in på Skin deep, låter spännade för där har jag nog inte varit innan, vad har de för väskor? FÅr kolla på nätet var de ligger...

Det verkar som om du har klarat dig riktigt lindrigt undan morgonillamåendet om du klarar den frukosten =)

Lapinette
    Frankrike på semester låter jättemysigt, var på västkusten har ni tänkt er?

• Blivande Fru Stålhandske

Lapinette, hur har du lagt upp dieten? Vad äter du, vad äter du inte?
    Ska också ge mig på kolhydrats-uteslutandet om dryga två veckor, innan vi ska till Svea Rike på semester. Det gör nog ingen större skillnad fettminsknings sett under två veckor, men jag hoppas iaf att bli av med lite vatten i kroppen. (Det är ju det som händer i kroppen allra först när man utesluter kolhydrater; Att vatten försvinner drastiskt, då kolhydrater binder mycket vatten i musklerna). Känner mig som en badboll när det är så varmt och fuktigt.

Gemma, Guangdong har monsunsäsong! Vädret är helt och hållet schizofrent, växlar mellan strålande sol och extrema åsk-väder. När det åskar smäller det så högt så jag aldrig har hört något liknande förr. Jag skulle kunna svära på att Guangdong ligger närmare himlen än Sverige, så nära låter det.
    Men alltid, oberoende om det är nederbörd eller sol, är det fuktigt. Runt 90 procent, konstant.
    Har läst och hört att Guangdong är illa drabbat av de massiva regn som har kommit de senaste veckorna, många har flytt hemmen och många har avlidit. Och värre blir det när de riktiga monsunregnen sätter igång i Juli.

Men jag märker inte av några komplikationer annat än att jag klagar för att jag inte kan bada i poolen på området när det åskar och regnar, så inskränkt och "sheltered" är jag!

• förhoppningsis

Har funderat på att pröva anti kolhydratsdieten men den är tydligen inte så bra om man ska träna samtidigt eftersom kroppen behöver kolhydrater då annars bryter den ner sig själv (och inte fettet tyvärr) SÅ jag kör på en mildare variant, mini kolhydratdiet istället Inga alls på kvällen men däremot vid träning.

Svar på tråden Summan av all glamour under solen - deluxe!